autoweb.cz > Škoda > Škoda navzdory pověrám oslavuje třináctku. A startuje výrobu nového tříválce 1.0 TSI
Škoda navzdory pověrám oslavuje třináctku. A startuje výrobu nového tříválce 1.0 TSI
Třináctka může být pro někoho, zejména je-li pověrčivý, poněkud nežádoucím číslem, te tak ale pro značku Škoda Auto. Jistě ne v případě že jde o zásadní milník třinácti milionů vyrobených motorů.
Co možná nevíte, že první agregát z dílny společnosti Laurin & Klement, která byla založena roku 1895 v Mladé Boleslavi, byl jednoválec o výkonu 1,25 koňských sil určený pro motocykly Slavia. Předtím zde byla vyráběna jízdní kola také pod značkou Slavia. V roce 1905 byl zkonstruován první automobil, kterým byla Voiturette A, vybavená kapalinou chlazeným motorem o objemu 1005 cm3 o výkonu 7 koňských sil.
V roce 1997, tedy šest let po vstupu značky ŠKODA do koncernu Volkswagen, dodala společnost Škoda Auto poprvé motory z Mladé Boleslavi sesterským koncernovým značkám. Dnes v Mladé Boleslavi ve výrobě motorů pracuje zhruba 1400 zaměstnanců a vzniká až 2300 pohonných jednotek denně.
„Milník v podobě 13 milionů agregátů vyrobených ve společnosti ŠKODA AUTO je ztělesněním inženýrského umění a výkonnosti našich zaměstnanců,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za oblast výroby a logistiky. „Náš mateřský závod patří k těm lokalitám automobilového průmyslu, které mají ve výrobě a vývoji agregátů nejdelší tradici. Se zahájením výroby přeplňovaných tříválcových motorů TSI řady EA 211 nyní otevíráme další kapitolu této úspěšné historie.“
Jak dobře znáte automobilovou hantýrku?
Kvízy | vydáno 19. 1. 2017
Čímž tedy přecházíme ke zprávě o zahájení výroby nového motoru, agregát 1,0 TSI rozšiřuje paletu této řady. Moderní tříválcový motor má odlehčené kované ojnice a hliníkové písty. Nevyžaduje použití vyvažovací hřídele a přesvědčí příkladně kultivovaným chodem. Oproti čtyřválcovým motorům srovnatelného výkonu je kompaktnější, lehčí a pracuje s menším vnitřním třením.
Milníky výroby motorů ŠKODA v Mladé Boleslavi
1997
Škoda poprvé dodává motory do koncernu Volkswagen; první pohonnou jednotkou byl benzínový motor o objemu 1,0 litru a výkonu 37 kW (50 k) pro malé koncernové vozy.
2001
V Mladé Boleslavi začíná výroby motoru 1,2 HTP řady EA 111
2009
Rodina agregátů řady EA 111 byla rozšířena o přeplňované benzínové motory 1,2 TSI.
2012
V Mladé Boleslavi začala výstavba Motorového centra s 21 novými zkušebními stavy pro motory a komponenty, do provozu bylo centrum uvedeno v dubnu 2014. Nová modelová řada motorů EA 211 začíná s verzemi 1,2 TSI a 1,4 TSI.
2014
Řadu EA 211 rozšiřují atmosférické benzínové motory 1,6 MPI a 1,0 MPI. Výroba třímiliontého motoru 1,2 HTP.
2015
Škoda pokládá základní kámen pro rozšíření Motorového centra v Mladé Boleslavi. Modelová řada EA 211 dosahuje mety 500 000 vyrobených exemplářů.
2016
Další jubileum – výroba miliontého agregátu řady EA 211.
2017
Zahájení výroby moderního tříválcového motoru 1,0 TSI řady EA 211.