Škoda má nejvíce modelů s pohonem 4×4 v historii, vyzkoušeli jsme je

99 fotografiíreportáž

Mladoboleslavská automobilka zanedlouho rozšíří paletu modelů s pohonem všech kol na šest modelů. Stávající pětici jsme podrobili testu na terénním polygonu.

Diskuze

5 komentářů

    vana

    Haldex 4 neomezuje přenos výkonu dozadu 50%, jak se mylně tvrdí v článku. Klidně přenese dozadu i mnohem více, třeba i 100% (v případě totální ztráty adheze předku) a umí to i všechny ostatní generace. Haldex sice není z principu žádný zázrak, ale není potřeba jeho schopnosti zbytečně znevažovat.

    PepaSFI

    myslím že tady půjde trošku o nepochopení pojmů. Nemám ty auta nastudovaná detailně ale předpokládám že tam Haldex připíná zadní nápravu a přední je poháněná stále. Takže i v případě že je haldex totálně spojený, je to rozdělení sil 50:50. Že třeba přední kola momentálně nemají žádnou adhezi není podstatné, hnací ústrojí dává stejně výkonu dopředu i dozadu. Jiné by to bylo u stálého pohonu všech kol s aktivním mezinápravovým diferenciálem. Tam by podle jeho konstrukce a funkce mohlo fungovat jiné rozdělování sil. Ale pokud má vozidlo stálý pohon jedné nápravy a k němu se připíná druhá, nemůže nikdy dojít k  odpojení nápravy co se odpojit nedá.

    vana

    Pepa: O nepochopení jde i ve tvém případě (bez urážky). Není pravda co píšeš „…že třeba přední kola momentálně nemají žádnou adhezi není podstatné, hnací ústrojí dává stejně výkonu dopředu i dozadu….“
    Pokud přední kola ztratí trakci, nemohou přenášet sílu a tím pádem na ně nejde ani výkon, který se díky tomu přesměruje dozadu. Holt bez síly není výkon, i u Haldexu platí základní fyzikální zákony,

    PepaSFI

    pokud se budeme bavit ve smyslu fyzikálních definic pak to tak nějak asi bude. Ale v technickém pohledu je to prostě tak že ta přední náprava je pořád poháněná ať už kola zabírají nebo ne. Nikdo jí ten pohon nikam nepřesune, bude se točit ikdyž to bude na zvedáku. Haldex jen připojí zadní nápravu podobně jako by to u klasického offroadu udělal řidič pákou. Jen trochu sofistikovaněji a bez obsluhy. U takových mechanických jednoduchých pohonů všech kol se prostě zařadí 4×4, zacvaknou se uzávěrky v difech a nikdo neřeší jestli má některé kolo adhezi nebo ne a jestli se to počítá. Prostě je to zašpérovaný a točí se to na všech koncích stejně ať to zabírá nebo ne. Fyzikálně by se asi dalo říct že když to auto bude stát na jednom kole, tak bude 100% výkonu na jednom kole. Ale v praxi to asi nikdo takhle nebude popisovat. Obvykle se říká že hnací síla je rovnoměrně rozdělena. Jiné by to bylo například u systému s aktivním přibrzďováním kol. Tam by se dalo říct že ten pohon kolu bez adheze opravdu odebereme přibrzděním a přes diferenciál se nám ta síla přenese jinam. Fyzikálně by to asi vypadalo všelijak, na těch převodech se nám to různě mění a podtrženo sečteno to bude asi plus minus to samý.

    vana

    Problém je v tom, že u sepnuté mezinápravové spojky ta hnací síla opravdu není rovnoměrně rozdělená a opravdu se mění ve velkém rozsahu v závislosti na trakci, na okamžité dráze jednotlivých kol, jejich valivých poloměrech apod. a to rozdělení sil může přesáhnout i 100%. Je to trochu složitější problematika na pochopení, ale je to tak.
    Rovnoměrně rozdělovat síly bez ohledu na zmíněné podmínky umí jen diferenciál.

    Fyziku v tomhle nejde zanedbat a jestli někdo tučným písmem napíše že Haldex umí poslat dozadu max. 50% tak to skutečně není pravda a jedna se o hrubé podcenění schopností Haldexu.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist