Škoda Joyster má velkou naději na výrobu!

Podle personálního šéfa mladoboleslavské automobilky, Martina Jahna, je sériová výroba další velkosériové modelové řady velmi pravděpodobná a malý Joyster je žhavým kandidátem.

Ochotu vyrábět malé auto, zaměřené především na mladou klientelu, potvrzují i další zdroje z automobilky. Důležité budou reakce z Paříže a dalších výstav, na kterých se studie Joysteru v příštích dvou letech objeví. Objevují se sice skeptické hlasy, že koncern škodovce výrobu malého „sporťáku“ nakonec zatrhne, ale sama automobilka se toho prý nebojí.

Joyster je totiž dalším krokem v osobitém designu, se kterým začaly studie Roomster a Yeti a pomáhá odlišit jednotlivé koncernové značky. Že Audi má představovat komfort, VW solidnost a Seat vášeň, to už víme. Role škodovky, která vždy platila za značku vyrábějící rodinné vozy za velmi výhodnou cenu se ovšem zřejmě mění: teď má prý být mladistvá a hravá.

A propos – Yeti. Koncept malého SUV měl poměrně pozitivní ohlas a podle našich spolehlivých zdrojů se intenzivně pracuje na jeho sériové výrobě. Očití svědkové nám potvrdili, že se od konceptu příliš odlišovat nebude a že budou pravděpodobně k dispozici verze s pohonem předních kol i se systémem Haldex. To by ovšem znamenalo, že Joyster bude ve skutečnosti až šestou modelovou řadou, po Fabii, Roomsteru, Octavii, Superbu a Yetim.

A to není všechno. Pokud Joyster opravdu začne z továrního pásu sjíždět, nestane se tak dřív, než v roce 2010. Předtím má ale škodovka naplánovánu ještě spoustu práce – už příští rok bychom se měli dočkat nové generace Fabie a v roce 2008  by měl dorazit nový Superb. O něm se nám povedlo zjistit zajímavý detail: nebude to sedan… ale vlastně trochu ano. Tvarově se bude podobat spíše liftbacku, ale ve vývoji je unikátní víko kufru, které bude možné otevřít dvěma způsoby: buď jako u klasického sedanu, nebo společně se zadním oknem, jako u liftbacku.

Yeti je plánován na rok 2009. Vypadá to, že se máme na co těšit každý rok. Škodovka má navíc velké plány – jak už jsme informovali, do roku 2015 hodlá prolomit hranici milionu prodaných aut ročně. Pokud se jí to bude dařit, není prý vyloučeno, že se objeví i nová auta bez velkosériových ambic – například kupé, či kabriolet.

Joyster naživo

Vraťme se ale ke žluté hvězdě Pařížského autosalonu. Jak vypadá ve skutečnosti? Je celkem nízký a nepřehlédnete typické „konceptové“ prvky, například komplikovaná a členitá přední světla, interiér zaměřený na ohromující styl na úkor veškeré praktičnosti a podobně. Příjemné je celoplošné prosklení střechy.

Jako jeden z mála jsem měl možnost posadit se do interiéru. Kožené sedačky se žlutou látkovou výplní a stejně barevnými švy jsou pohodlné a i když jsem s nimi raději nijak nemanipuloval, pozice za volantem se zdála být téměř perfektní. Veškeré budíky v interiéru jsou falešné a co si budeme namlouvat: valnou šanci na výrobu nemají. Daleko praktičtější a ekonomičtější bude sáhnout po koncernových dílech.

Jenže, kdo ví, co bude v roce 2010. A to se týká i motorů. Osobně vkládám velkou důvěru do prosazovaného systému dvojího přeplňování, v koncernu označovaného TSI. Malý motor s turbem a kompresorem by Joysteru určitě slušel. Vzhledem k jeho kompaktním rozměrům by ale ke svižné jízdě mohla stačit i slabší motorizace.

Před spolujezdcem přitahovala zraky návštěvníků autosalonu velká plochá obrazovka. Jde o samostatný počítač, který se dá jednoduše vyjmout. Vlastně jde o tablet-PC, bezdrátově připojené na internet, ale i na vůz samotný, takže z něj lze pomocí softwaru od automobilky ovládat například hudební systém v autě. Upřímně se přiznám, že mi zrovna tenhle prvek nepřijde jako zrovna nejelegantnější. Zaprvé to tak trochu zavání chlubením se cizím peřím (protože tabletové počítače už existují dávno, takže jediná „novinka“ je vlastně propojení s autem), zadruhé je téměř jisté, že za čtyři roky už budou přenosné počítače zase úplně jinde.

Výborný nápad je ale k vidění vzadu. Páté dveře jsou horizontálně dělené a otevírají se podobně jako třeba u Range Roveru – horní díl s oknem nahoru, spodní díl dolů. A právě z toho spodního se dá vyklopit opěradlo, takže si vzadu uděláte docela pohodlnou sedačku pro dva. Těžko říct, nakolik má tenhle prvek šanci dostat se do série, ale podlě mě by to za pokus určitě stálo. Uvnitř najdete další zajímavosti, třeba vyjímatelný držák na nápoje, integrovaný do opěrek sedadel… ale to už jsou spíš nepodstatné detaily.

Teď jde především o reakce na koncept jako takový. Pokud budou dobré, máme slušnou šanci na další zajímavou, neotřelou a dokonce opravdu „simply clever“ škodovku.

Honza Koubek

2.10.2006 8:47

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist