Škoda Forman (1990-1995)

Po silnicích jich ještě jezdí spousty, v bazarech se dají sehnat za slušné peníze a navíc mají velký kufr. Kde je háček?

Těchto škodovek jezdilo po silnicích tolik, že se jen těžko hledá někdo, kdo s nimi nemá zkušenost. Formanem jezdil i můj táta, v době, kdy jsem já měl své první auto. Byl modrý a sloužil skvěle nejen těch 50 tisíc kilometrů, co s ním najezdila naše rodina, ale ještě několik dalších stovek tisíc. Vím to, protože jsem ho prodal bývalé spolužačce (pochopitelně s tatínkovým vědomím).Forman je o rovných 35 centimetrů delší, než původní Favorit a jako nový byl také o rovných 35 tisíc dražší. Začal se prodávat těsně po revoluci a našel si v srdcích ještě nezhýčkaných českých motoristů své pevné místo. Zrychlení z nuly na stovku za 18 sekund mohlo tehdy skutečně ohromit jen šoféry, zvyklé na stopětky a wartburgy. Jenže Škoda už tenkrát věděla, jak se na „národ chalupářů“ musí – základních 400 litrů zavazadlového objemu šlo sklopením zadních sedadel zvětšit až na 850 litrů. Zadní lavici navíc bylo možné poměrně jednoduše zcela demontovat. Přestože svými vnějšími rozměry patřil Forman spíše do kategorie malých automobilů, touto užitkovou hodnotou dokázal soupeřit i s daleko dražšími konkurenty. Navíc v něm bylo docela dost místa i na zadních sedadlech. Problém pak nastával vpředu, kde delší řidiči mohli mít problémy s místem pro kolena, především u starších modelů. Jenže nesmíme zapomínat, že téměř všichni byli v té době zvyklí na mučírny typu stodvacítek, takže ani trochu „autobusácké“ postavení volantu extra nevadilo.

V dnešní době se faceliftované verze mnohdy od svých předchůdců liší k nepoznání, v případě Formanu (a potažmo samozřejmě i Favoritu) se však omezil na jinou masku, jiný nárazník se spodním náznakem spoileru, pestřejší nabídku barev a kvalitnější materiály v interiéru. Na rozdíl od nevýrazných optických změn se ale velké věci udály „vespod“. Rozšířil se rozchod, přibyly nové brzdy od VW, odhlučnění a celkově se zlepšilo zpracování, včetně ochrany proti korozi a bezpečnostních výztuh. Jednoznačně lze tedy doporučit volbu modelu po faceliftu, tedy od roku 1993 dále.

Navíc s ním dostanete i lepší motor – po faceliftu se začal montovat čtyřválec o objemu 1,3 litru s jednobodovým vstřikováním benzínu a katalyzátorem. Zpočátku měl 55 koní (40 kW), o rok později (1994) potom i s výkonem zvýšeným na 68 koní (50 kW). V rámci různých speciálních „akčních“ variant lze najít docela slušně vybavené vozy s centrálním zamykáním, či elektrickým stahováním oken, na ABS, Airbagy nebo posilovač řízení ovšem zapomeňte.

I přesto, že facelift přinesl lepší protikorozní ochranu, vyplatí se pečlivě auto prozkoumat. Hůř udržované kousky mohou pod lakem „bublat“ a následné opravy jsou pak téměř nerentabilní. Kromě toho se také docela často objevují praskliny v podlaze, zejména pokud majitel vůz používal k tahání přívěsů. Pod vrstvou antikoru nemusí být praskliny vidět, ale poznáte je podle tupých úderů. Nejprve zkontrolujte nebo vyměňte čepy a silentbloky ramen náprav, pokud to nepomůže, máte jasno. Zkušený klempíř dokáže podlahu svařit a opravit.

CHARAKTERISTIKA MODELU

PARAMETRY

Karosérie: pětidveřové kombi. Motory: zážehové řadové čtyřválce 1,3 (43 a 46 kW), 1,3i (40 a 50 kW). Pohon: přední kola. Rozměry: 4160x1620x1420 mm. Rozvor: 2450 mm. Zavazadlový prostor: 400 litrů. Palivová nádrž: 42 litrů. Oficiální prodej v ČR: ano.

PLUSY

vnitřní prostornost, obrovský zavazadlový prostor, levné náhradní díly, snadné opravy, dostupný servis, vynikající přístup k motoru při opravách, komfortní odpružení, životnost motoru

MINUSY

špatná kvalita zpracování (do roku 1993), vnitřní hlučnost, absence komfortních a bezpečnostních prvků, kolmý sloupek volantu a nepohodlné sedačky, absence výkonnějšího motoru v nabídce, vibrace motoru, málo tuhá karosérie, absence příčných stabilizátorů (velké náklony v zatáčkách)

HISTORIE

1988: Zahájen prodej výchozího modelu Favorit 136 s motorem 1,3 OHV (46 kW).

1990: Představen Favorit 135 s motorem 1,3 OHV (43 kW) s kratšími převody a nižším oktanovým nárokem (91 místo 95). Zahájení prodeje odvozeného o 35 cm delšího a o 35 tisíc Kč dražšího kombi Forman, vždy s kratšími (lépe vyhovujícími) převody.

1991: Ukončení výroby typu 136. Nově 135 Le nebo LSe s nespolehlivým elektronickým karburátorem určené jen pro vývoz.

1992: Nový motor 136X o výkonu 50 kW.

1993: V únoru výrazná modernizace modelu, zlepšení kvality. Nový motor 1,3i OHV (40 kW) s jednobodovým vstřikováním paliva a řízeným katalyzátorem. Do října nabízeny též karburátorové motory, pak již jen se vstřikováním.

1994: Počátkem roku motor 1,3i OHV s výkonem zvýšeným na 50 kW. Řada akčních variant vozu. Na podzim nástupce: Felicia.

1995: Kombi Forman nahrazeno Felicií Combi.

ČASTÉ ZÁVADY

selhávající těsnění pod hlavou válců • prasklá podlaha za přední nápravou • průnik vlhkosti do interiéru • koroze karosérie • volné silentbloky ramen vpředu • vůle v uloženích zadní nápravy • vypadávající táhla stěračů • vyhořelá pojistková skříňka • chrastící rozvodový řetěz • zatuhlý mechanismus řazení • únik oleje z motoru a převodovky

autoweb.cz

22.8.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist