Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Prozatím nejdivočejší Fabia zahodila naftový motor a manuální převodovku. Přijdou jí konečně na chuť i zatvrzelí odpůrci rychlých škodovek?
  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.8

RADOSTI
Skvělý motor, vlastní charakter, kvalita, každodenní použitelnost

STAROSTI
Smutný interiér bez nápadu, ESP nejde vypnout, plno lidí ji nepochopí

To, že nová Škoda Fabia RS nebude mít diesel, ale že dostane benzínový motor, se vědělo už dlouho dopředu. Autoweb.cz také dokázal zjistit parametry pohonné jednotky ještě před oficiálním představením. Když se pak nová Fabia RS ukázala veřejnosti, spousta lidí se divila, proč má pouze „automatickou“ převodovku a ne klasický manuál. Ovšem důvody už jsme si vysvětlili. Vhodnou manuální převodovku Škoda ani Volkswagen na skladě nemají.Na úvod
Před několika týdny jsme prvně vyzkoušeli Škodu Fabia RS ve válečné tmavě zelené metalíze s černými koly a dokonce jsme se svezli i na okruhu v Sosnové, který je pro podobná auta ideální. Nyní nám v testu přistála Fabia RS v červené barvě a také s černými koly a černou střechou. Uvedená kombinace k autu docela sedí, i když si ještě můžete vybrat standardní hliníkové ráfky nebo lakované bílé a bílou střechu. Každý si určitě přijde na své.

Škoda Fabia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda fabia II 2 fotogalerie

Ale Škoda Fabia RS není jenom o barvách střechy a kol, spoilerech a nápisech vRS. Fabia RS je především o rychlosti a kupodivu i zábavě za volantem.Jak to vypadá
Nebudu zapírat. Tahle Fabia se mi docela líbí. Ani design už není tak tragický, protože pěkná kola, barevné kombinace a agresivnější nárazníky propůjčují vozu skutečně akčnější vzhled. Jen ty pouťové diody jak z baumaxu bych si odpustil, ale zvyknete si. Diody pro denní svícení jsou moderní a IN, bohužel. Uvnitř to pořád není úplně nejlepší. Sedačky jsou sice pohodlné, dobře tvarované a s dobrým bočním vedením. I volant je tak akorát a dobře nastavitelný. Jenže ten design přístrojové desky… Postrádám nějaký nápad, nějaký detail, který by odlišil černočerné plasty od obyčejných Fabií. Co třeba nějaká hliníková linka nebo dekor v imitaci karbonu kolem rádia, na kliky dveří a kolem výdechů ventilace?

Co je pod povrchem?

Pak už ale přichází jen samé dobré zprávy. Pod kapotou je konečně pořádný motor, který nemá s autem práci. Benzínová čtrnáctistovka má turbodmychadlo a ještě kompresor. Oproti dřívější generaci tohoto motoru ale produkuje hned 180 koní výkonu, takže se vyrovnává první generaci Octavie RS a svými parametry minulou Fabii RS zadupe do země.

Škoda Fabia RS fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda fabia RS fotogalerie

Nový motor je spojen s dvouspojkovou převodovkou DSG, která má sedm nakrátko poskládaných rychlostí a ergonomicky dobře řešená tlačítka pod volantem. Manuál by sice mohl některé řidiče bavit víc, ale podle mě se k Fabii RS tato převodovka DSG náramně hodí.Jak to jezdí na silnici?
Najít na Fabii RS nějaký zásadní nedostatek při každodenním ježdění je docela těžké. Z ergonomického hlediska je totiž na autě všechno v pořádku, protože je to pořád Škoda Fabia. A, jak víme, to je dobré auto. Vadit by vám mohl jen vyšší hluk od pneumatik a neochota auta vypořádat se s opravdu rozbitou silnicí. Činnost podvozku je totiž doprovázena docela hlasitým tlučením. Na kvalitní silnici je ale po problému.

Přeplňovaný motor funguje velmi dobře a je prakticky jedno, jakou máte zařazenou rychlost. Na trojku, čtyřku i pětku je Škoda Fabia RS opravdu rychlá a většinu okolního provozu přivedete do rozpaků. Předjíždění je hračka, o čemž jsme se přesvědčili i na zkušebním polygonu Most se stopkami v ruce. Z 50 na 80 km/h zrychlí Škoda Fabia RS na trojku jen za 2,83 s. Když to srovnáme s pěti sekundami Fabie 1.2 TSI, je to velký rozdíl. A to Škoda Fabia 1.2 TSI není nijak pomalá, je vlastně uspokojivě rychlá.

Jak to jezdí po okruhu?

Nepředpokládáme, že s Fabii RS budete jezdit po velkých okruzích jako Most nebo Brno. Nicméně pár ostrých kol auto zvládne a třeba Sosnová, kde jsme první testovaný exemplář zkoušeli, mu docela vyhovuje. Řízení je příjemně tuhé, rychlé a přesné, jen je škoda, že nenabízí více zpětné vazby, která by vám dovolila se o kola pořádně opřít. Rychlost se ale brzy naučíte odhadovat a v auto získáte v zatáčkách a hlavně v nájezdech do nich tolik potřebnou důvěru.

Užitečnou věcí je elektronický diferenciál XDS, který spolu s ESP umí simulovat přibrzďováním nadlehčeného kola a přesunem výkonu na kolo zatížené samosvorný diferenciál. Sice to nepůsobí tak čistě mechanicky jako klasická špéra, ale pořád je to lepší než nic. S tím ale souvisí jedna věc – ESP nejde vypnout. Vypnout můžete systém ASR, který vám na první tři rychlosti docela dost krade výkon, takže bez něj si užijete rozhodně více zábavy. XDS totiž funguje pořád a zejména ve výjezdech z pomalejších zatáček na dvojku a trojku tuto drobnost velmi oceníte.Není bez zajímavosti, že Fabia RS je velmi stabilní, ale ochotně mění směr a na brzdách je docela čitelná. Díky tlačítkům na volantu se dá s převodovkou DSG spolupracovat a ona poslouchá na slovo. Nezlobí tedy tolik jako DSG v jiných škodovkách. Řekl bych, že ve Fabii RS funguje nejlépe ze všech současných modelů Škody.

Problémem Fabie RS může být na okruhu jen odolnost brzdové soustavy, která po několika ostrých kolech dostane docela zabrat. Také bude hodně záležet na zvoleném obutí, testované auto mělo vynikající pláště Conti Sport Contact, které určitě stály za dobrým časem na kolo, konkrétně 34,40 sekundy.

A když už jsme u těch čísel, měli bychom zmínit i naměřenou akceleraci a brzdnou dráhu. Z 0 na 100 km/h má Fabia RS podle automobilky zrychlit za 7,3 sekundy, my naměřili stále solidních 7,42 sekundy. Není bez zajímavosti, že Fabia RS je na stovce dříve než třeba Porsche Cayenne se šestiválcem. Brzdy nejsou špatné a výsledná brzdná dráha 36,97 metru a čas 2,73 sekundy patří k tomu lepšímu, co obvykle měříme.

Jaká tedy je? Má aspoň charakter?
Škoda Fabia RS je uspokojující tím zvláštním způsobem, jakým to umí třeba Volkswagen Golf GTI. Necítíte z ní, že by to bylo vyloženě sportovní auto jako třeba Renault Clio Sport či Ford Focus RS, jenže je rychlá, dobře postavená, kultivovaná, pohodlná a hlavně denně použitelná.

Pokud ale plánujete létat někde po okreskách, Fabia RS vás nezklame. Svůj podíl na tom má překvapivě charakterní projev celého auta, hlavně pak pohonného ústrojí. Fabia RS má totiž celkem příjemný zvuk, pod plynem slyšíte její sání, při ubrání a řazení chraptění od výfuku a při pomalejší jízdě mechanický bzukot kompresoru. A zvenku je to ještě mnohem lepší. Škoda si tak konečně dala záležet a upravila i zvukový projev auta, což minulá Fabia Rychlé Saze a i současná Octavia RS velmi postrádají.Kolik to stojí?
Základní cenu 499 900 korun za krátkou verzi pravděpodobně překročíte, protože budete chtít lepší barevné kombinace. Ale v základu dostanete klimatizaci, povedené sedačky, všechno v elektrice a solidní audio systém. Pokud potřebujete větší kufr, připlatit si můžete nově za kombík, a to 15 000 korun.

Spotřeba se během testu usadila na 10,9 l/100 km. To odpovídá i reálné hodnotě, pokud si rádi dopřáváte přísun výkonu. Cestovní spotřeba se dá však pohodlně udržet pod osmi litry na 100 km a to je na tak rychlé auto velmi dobré. Neočekáváme, že by Škoda Fabia RS nějak závratně tratila na hodnotě, takže z hlediska peněz se jedná o dobrou koupi a férovou nabídku.

Verdikt
Ačkoli od Škody Fabia RS nedostanete skutečný projev sportovního auta, bude vás bavit. Opravdu. Ptáte se, jak je to možné? Od obyčejné Fabie se totiž liší o veliký kus. Pokud se podíváte na nabídku motorů, mezi nejvýkonnější Fabii 1.2 TSI a Fabií RS je obrovský rozdíl. A to třeba chybí Octavii RS, která oproti modelu s motorem 1.8 TSI nepůsobí nijak výjimečně, jen trochu vytuněně a načipovaně.

A vůbec, kdyby mi dal někdo půl milionu na služební auto, bez váhání beru Škodu Fabii RS. Je to totiž konečně první rychlá škodovka s charakterem.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 27°C
0-100 km/h (s)7,42
50-80 km/h na x.stupeň (s)2,83 na 3.st.
100-0 km/h (s)2,73
100-0 km/h (m)36,97
Spotřeba v testu (l/100km)10,9
Čas na kolo (s)34,40
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem a kompresorem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1390
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)76,5 x 75,6
Převodovkasedmistupňová dvouspojková DSG
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)132 kW / 180 koní při 6200 ot./min.
Točivý moment (Nm)250 Nm od 2000 do 4500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)136,6
0-100 km/h (s)7,3
Nejvyšší rychlost (km/h)224
Spotřeba paliva (l/100 km)7,7 / 5,2 / 6,2
Objem nádrže (l)45
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4029
Šířka (mm)1642
Výška (mm)1498
Rozvor náprav (mm)2451
Provozní hmotnost (kg)1318
Celková hmotnost (kg)1718
Zavazadlový prostor (l)315 - 1180
Ceny
Základní cena modelu199 900 Kč
Základní cena test. verze499 900 Kč
12.7.2010 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist