Škoda Fabia RS 1.4 TSI (132 kW) DSG

Konečně jsme se s ní svezli a konečně víme, jaká je. Máte ji chtít?

Pokud si myslíte, že je v hospodě dnes večer ticho a potřebovalo by to celé nějak rozproudit, máme tu jeden tip, jak rozvířit debatu, u které možné později padne i nějaká ta facka. Stačí říci tři slova. Škoda Fabia RS.

Po letošním představení rychlé Fabie na autosalonu v Ženevě se o ní hodně mluvilo, hlavně v souvislosti se zcela zásadní změnou pod kapotou. Klepající zemědělský praagregát 1.9 TDI PD převzatý v licenci z osvědčeného ukrajinského čerpadla splašků byl nahrazen velmi moderním benzínovým motorem 1.4 TSI s dvojitým přeplňováním. Co to znamená? Tento malý motor totiž dostal turbo a kompresor. Malý kompresor se roztočí už od volnoběhu, neboť je spojen s motorem „napevno“. Do motoru tak začne foukat vzduch ihned a vy nečekáte, až se turbo kolem 3000 ot./min. roztočí pořádně. Motor tak táhne plynule a neprojevuje se turboefektem.

Další velkou změnou je nahrazení manuální převodovky robotizovanou dvouspojkouvou skříní DSG se sedmi rychlostmi. Mnoho „ortodoxních“ vyznavačů kvedlání klackem sice bude tuto změnu a nemožnost volby kritizovat, ale my jsme se dozvěděli, že Fabia RS je A) stavěná jen na automat, B) by byla s manuálem pomalejší, žravější a náročnější na řízení a C) světe div se, dokonce dražší, protože by se musela vyvinout úplně nová převodovka.

Položme si teď zcela zásadní otázky. Otázky, které trápí lidstvo od jeho vzniku. Na ně se pokusíme odpovědět a snad se dopracujeme k verdiktu. Všichni přece chceme vědět, jaká nová Škoda Fabia RS je.

Otázka první: Jak vypadá?
Při hledání pravdy se asi poperou dvě největší skupiny diváků. Jedněm se totiž Fabia líbí a druhým ne. Problém je ale ten, že na obrázku auto vypadá úplně jinak než ve skutečnosti a u rychlé Fabie RS to platí dvojnásob. Samozřejmě hodně záleží na tom, kterou barvu si vyberete, ale Škoda vám nabízí tolik možností, že rozhodně kápnete na tu, která vám sedí nejvíc. Chcete křiklavě zelenou s bílou střechou? Nebo výraznou červenou s černými koly? Nebo co třeba tu decentní modrou se stříbrnou střechou a koly? Pro vyznavače aut v továrních barvách je tu dokonce provedení ve žluté barvě týmu Telecom Racing…

Škoda Fabia RS fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda fabia RS fotogalerie

My jsme si zabrali krátkou (ano, zapomněl jsme připomenout, že se dělá nově i jako kombík) Fabii RS v povedené zelené barvě s efektními černými 17“ koly a černou střechou. Nutno dodat, že tato kombinace vypadá opravdu dobře.

Uvnitř vás možná zklame poněkud smutný a fádní celočerný interiér. Nicméně je perfektně sestavený, nic nevrže, ergonomie je naprosto v pořádku, stejně tak pozice za volantem, a sedačky (samozřejmě s logem vRS) jsou velmi povedené. Nejen, že na dlouhé cestě z nich nebolí záda, ale poskytují výtečnou oporu v zatáčkách. A tu budete potřebovat…

Jen je škoda toho, že automobilka nenabízí za příplatek nějaký dekor v imitaci hliníku, karbonu nebo něčeho takového, aby bylo možné interiér trochu odlišit a oživit. Snad se ho ale dočkáme v budoucnu.

Takže, odpověď na otázku první zní: Fabia RS vypadá dobře a rozhodně ne trapně.

Otázka druhá: Jak se s ní jezdí?
Akční vzhled je potřeba podpořit jízdními výkony a tady rozhodně Fabia RS nezklame. Než ale pobídneme všech 180 koní výkonu ku cvalu, je potřeba se prokousat městem a trochu auto zahřát. To oceníme rychle pracující převodovku DSG, která má navíc v základní výbavě tlačítka pod volantem. Na povely z nich poslouchá převodovka na slovo a udělá přesně to, co jí řeknete.

Jediným vážný nedostatkem je poněkud cukavý rozjezd. Buď musíte akcelerovat velmi vlažně, až váš styl jízdy od semaforů bude připomínat autoškolu. Nebo se prostě musíte smířit s tím, že převodovka uvolní spojku dost rychle a auto začne hrabat. A všichni si na vás pak budou ukazovat… No, snad se to narůstajícím počtem najetých kilometrů zlepší a uhladí, naše auto bylo s 2000 km ještě docela syrové.

Na dálnici je auto rychlé. No, ve skutečnosti je velmi rychlé. Kolem 130 km/h se ručička tachometru mihne jako nic a kdybychom si mohli dovolit víc, určitě by Fabia RS upalovala někam k udávaným 224 km/h. Motor je skutečně velmi živý a nepůsobí jako malý přeplňovaný agregát. Spíše máte pocit, že je pod kapotou dobře vychovaný atmosférický dvoulitr.

Motor 1.4 TSI se ochotně sebere už někde u 1200 ot./min., kolem 2000 zesílí a vlastně bez ustání táhne k 7000 ot./min. Necítíte žádné trápení, žádné vadnutí výkonu. Jediné, co mě velmi mrzí, je nevýrazný zvuk. Tedy, alespoň uvnitř. Zvenku totiž Škoda Fabia RS zní docela dobře a při odřazování si pěkně poprskává.

Důležité je, že komfort zůstal zachován. I na o 15 mm nižším a tvrdším podvozku je Fabia RS pořád dost kultivované auto, aby se s ním dala přežít dlouhá cesta po dálnici či našich okreskách, které jsou po celém světě proslulé svou kvalitou, přehledností a dobrým značením objížděk…

Odpověď na otázku druhou zní: S Fabií RS se jezdí velmi dobře a nebudete na silnici pro srandu či pro ostudu.

Otázka třetí: Je to sportovní auto?
Ehm, no… Podle toho, co si pod sportovní jízdou představujete zrovna vy. Máte-li pod tím namysli drcení pedálu plynu na dálnici, hrabání při rozjezdech a pískající gumy v zatáčkách, tak bude pro vás Fabia RS sportovní ažaž.
Pro ty, kteří si pod pojmem „sportovní auto“ představí komunikativní řízení, hravý podvozek, ostré reakce a moře charakteru… No, abych byl upřímný, takoví budou Fabií RS pravděpodobně zklamáni. Jenže nesmíte to chápat špatně. Škoda Fabia RS není něco na způsob Focusu RS nebo Clia RS. Fabia RS je něco na způsob Volkswagenu Golf GTI – uspokojivé výkony, zajímavý projev a hlavně každodenní použitelnost.

Ve skutečnosti vás bude rychlá Fabia v zatáčkách bavit, protože přilnavé pneumatiky, nové nastavení podvozku a především výtečná pomůcka s názvem XDS (elektronická náhražka samosvoru, která přibrzďuje nadlehčené kolo) způsobí, že se budete na další zatáčky těšit a domů raději pojedete delší a zakroucenější cestou. A to je rozhodně dobrá zpráva!

Mrzí nás, že nejde úplně vypnout stabilizační systém a že řízení je prosté odezvy. Fabia RS by totiž moc ráda v zatáčkách pohazovala zadkem a nechala se vyprovokovat k dovádění. Jenže elektronika jí svazuje ruce a připadáte si, jako když vám přísná učitelka zakazuje hrát o nudnou hodinu občanské nauky piškvorky…

Takže odpověď na třetí otázku: Fabia RS není doslova sportovní podle měřítek Autowebu, ale podle měřítek většiny potenciálních zákazníků ano. A to k úspěchu stačí.

Otázka čtvrtá: Kolik to žere?
Museli jste se na to ptát? No dobře… Škoda udává kombinovanou spotřebu 6,2 litru. Samozřejmě se tomuhle číslu přiblíží jen expert na ekonomickou jízdu, ale to není chyba automobilky, nýbrž evropských úředníků, kteří tyhle normy vymýšleli.

Nám palubní počítač po celodenním ježdění (a ne zrovna pomalém) ukázal 10,2 l/100 km. Věříme, že hodnota 8 l/100 km není vůbec nereálná. A to je rozhodně dobrá zpráva pro šetřílky.

Když už jsme u těch peněz, asi vás zajímá, kolik nová Škoda Fabia RS stojí. Základní cenu 499 900 korun za krátkou verzi samozřejmě snadno překročíte, když si přikoupíte barvu auta, kol a střechy podle svých představ a když si necháte do interiéru nacpat vše od navigace přes střešní okno po… ehm, vlastně nic jiného ani nepotřebujete, protože automatická klimatizace, tempomat, palubní počítač a elektrická okénka jsou v základu.

Odpověď na čtvrtou otázku: Škoda Fabia RS za půl milionu je férová nabídka a účty za benzín vás do ústavu nepřivedou.

Otázka pátá: Mám si ji koupit?
Hodně záleží na tom, co od auta chcete. Jestli vám nejde ani tak o design a skutečné sportovní vyžití, ale hlavně o užitné vlastnosti, kvalitu, výkony a dobře investované peníze, je Škoda Fabia RS zatraceně dobrá koupě. To, co předvádí Volkswagen Golf GTI o třídu výš, to přesně dělá tahle Fabia v segmentu B.

Pokud je tedy výtečná Škoda Fabia 1.2 TSI na vás příliš pomalá a obyčejná, je model RS nabídkou, které se dá jen velmi těžko odolat.

Odpověď na otázku pátou je tedy velmi krátká a výstižná: Ano.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnísekvenční přeplňování turbo + kompresor
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1390
Převodovkasedmistupňová dvouspojková DSG
Poháněná kolapřední (elektronický diferenciál XDS)
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)132 kW / 180 koní při 6200 ot./min.
Točivý moment (Nm)250 Nm od 2000 do 4500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)136,6
Nejvyšší rychlost (km/h)224
Spotřeba paliva (l/100 km)6,2
Objem nádrže (l)45
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4029
Šířka (mm)1642
Výška (mm)1492
Rozvor náprav (mm)2464
Provozní hmotnost (kg)1318
Celková hmotnost (kg)1793
Zavazadlový prostor (l)300 - 1163
Ceny
Základní cena test. verze499 900 Kč
21.5.2010 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist