Škoda Fabia R5 (2015): odhalena ve své finální podobě i s bojovými barvami

Teprve před pár dny dostala Fabia R5 zelenou od FIA - pro Škodu jasný signál, že může svou novou chloubu oddělení motorsportu představit v konečné podobě.

Závodní speciál mladoboleslavské automobilky samozřejmě vychází z produkční Fabie, logicky však stejný být nemůže. Při přestavbě pětidveřového hatchbacku bylo nutné říznout až na kost, aby bylo možné do podvozku integrovat pohon obou náprav a kvůli bezpečnosti integrovat do kabiny ochranný rám.

Výsledný stroj má na délku i s dodatečně namontovanými novými nárazníky a spoilery 3994 mm, maximální šířka auta činí 1820 mm a jeho výška se bude měnit podle použitého zavěšení v závislosti na konkrétní soutěži a podmínkách. Fabia R5 musí mít minimální hmotnost 1230 kg, což je o 30 kilogramů více ve srovnání s předchozím modelem Fabia Super 2000.

Další velkou změnou je – jak již bylo několikrát zmiňováno – použitá pohonná jednotka. Pod přední kapotou novinky byl instalován jedním turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1620 cm3 s přímým vstřikováním paliva. Motor má maximální výkon 205 kW, tedy 279 koní při 4750 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 420 newtonmetrů vrcholí při identických otáčkách.

Zatímco verze S2000 disponovala šestistupňovou převodovkou, nová Fabia R5 násobí sílu svého motoru pomocí pětistupňové sekvence. Odtud je výkon distribuován na obě nápravy skrze přední a zadní mechanický nápravový diferenciál.

Zavěšení tvoří vpředu i vzadu vzpěry McPherson, zatímco rozměry kol a pneumatik značky Michelin se budou měnit podle okolností v soutěži. Na asfaltu bude tým používat ráfky o průměru osmnáct palců, šířce osm palců a hmotnosti 8,9 kg, zatímco na šotolině se ke slovu dostanou patnáctky o šířce sedm palců a váze 8,6 kg.

Podle stejného klíče se budou střídat také brzdy. Na asfaltu, kde dostanou více zabrat, bude mít Fabia R5 kotouče o průměru 355 milimetrů a šířce 32 milimetrů, naopak na šotolině ji budou zpomalovat disky o rozměru 300 x 32 mm.

Pokud vás zajímá objem nádrže, případně spotřeba, akorát jste se neměli kde zeptat, máme odpovědi i na tyto otázky. Ačkoli tankování „do plna“ nejspíše nutné nebude, Škoda Fabia R5 může teoreticky vzít až 82,5 litru benzínu. A jakým tempem bude ubývat. Automobilka oficiálně uvádí 0,6 litru na kilometr rychlostní zkoušky, při plném nasazení tedy žere 60 litrů na každých 100 kilometrů.

Zajímavé také je, že konečná cena jednoho vozu nesmí podle předpisů přesáhnout 180 tisíc eur, v přepočtu cirka 4,93 milionu korun.

Fabia R5 oslaví svou premiéru na tratích rallye po světě. Oddělení Motorsportu se v tomto roce postaví na start hned tří šampionátů – v kategorii WRC-2 mistrovství světa FIA, v Mezinárodním mistrovství České republiky v rally (MMČR) a v průběhu sezóny se „nová naděje na vítězství“ objeví také v asijsko-pacifickém šampionátu (APRC). V tomto prestižním mistrovství, jehož finále se odehraje na klíčovém trhu značky v Číně, pojede s vozem Škoda nově najatý švédský talent Pontus Tidemand. S novým vozem pak pojede i posádka Jan Kopecký – Pavel Dresler, která se zúčastní především českého mistrovství, které začíná 24. dubna Rally Šumava Klatovy.

15.4.2015 11:56| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist