Škoda Fabia Combi 1.6 16V automat

Jak dobře – nebo špatně – funguje nejprodávanější české auto ve verzi bez spojkového pedálu?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

I čeští řidiči (a zejména řidičky) pomalu začínají objevovat výhody samočinného řazení. Automatické převodovky urazily v posledních letech velký kus cesty – kvalitou a rychlostí řazení, stejně jako jeho načasováním, dokážou přesvědčit i ty nejhorlivější zastánce ručních rychlostních skříni.

Bohužel to moc neplatí v segmentu nižší třídy, do kterého spadá většina auta prodaných v ČR. Pokud z jakéhokoli důvodu chcete malé auto se dvěma pedály, možnosti jsou dost tristní. Výrobci jako PSA Peugeot-Citroen nebo Fiat vás odbudou příšerným – a zhusta nespolehlivým – robotizovaným manuálem, jiní (Suzuki, Ford) mají jen čtyřstupňové převodovky, které tlačí hluk a spotřebu do neúnosných výšin, a ostatní pro jistotu vyrábějí svá malá auta výhradně s manuálem (Mazda).

Ne tak Škoda Auto. Nová Fabia, Fabia CombiRoomster jsou k dostání s moderní šestistupňovou automatickou převodovkou. Příplatek za pohodlí dělá rovných třicet tisíc. Automat dostanete výhradně v kombinaci s benzínovým motorem 1,6 l 16V (105 k), ačkoliv Volkswagen nabízí stejnou skříň i pro Polo 1.4. Motor nemotor, nás zajímalo, jestli šestirychlostní převodovka dokáže poskytnout podobnou intuitivnost a kulturu jízdy jako u větších aut.

Škoda Fabia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda fabia II 2 fotogalerie

O pocitech jako ve větším autě se určitě nedá mluvit, pokud jde o dojem z páky. Málokde si takových věcí všímáme, ale imitace kovu na voliči převodovky působí krajně nevěrohodně a narušuje jinak velmi solidní dojem, jakým na vás interiér Fabie působí.

Kromě standardního režimu D můžete volič posunout ještě o jednu pozici dozadu, čímž aktivujete sportovní režim S. Pokud chcete rozhodovat o okamžiku řazení sami, můžete vychýlit páku doprava a mluvit převodovce do práce. Škodovka bohužel převzala nectnost celé skupiny Volkswagen – pohybem páky dopředu řadíte nahoru, dozadu podřazujete. V závodních autech, kde se sekvenční řazení původně objevilo, to chodí ze zásady naopak: když při plném brzdění před zatáčkou visíte v šestibodových pásech a potřebujete prudce podřadit, je pohyb dlaní dopředu mnohem rychlejší a snazší, než když řadíte obráceným směrem. Uznávám, že v souvislosti s Fabií Combi to není ten nejrelevantnější argument (nemá šestibodové pásy:-)), ale nebylo by hezké, kdyby některé věci fungovaly ve všech autech stejně?

Při rozjezdu automat chvíli váhá a občas sebou jemně trhne, ale nikdy ne tolik, jako bývá běžné u robotizovaných převodovek. Nemá ale hillholder, takže při sundání nohy z brzdového pedálu ve svahu vám auto začne couvat. Nepamatuji si, že bych tohle zažil u nějakého jiného automatu…

Za jízdy řadí převodovka přiměřeně hladce a intuitivně, alespoň ve srovnání s tím, co nabízí většina dvoupedálové konkurence v segmentu B. Brzy ale zjistíte, že je lepší pořád jezdit na sportovní režim. V tom výchozím se převodovka snaží řadit co nejrychleji nahoru, jen aby při sebemenším přidání plynu zase překotně podřazovala. (Časné řazení nahoru je výborná strategie, pokud máte dost točivého momentu ve středních otáčkách, jenže to není tenhle případ.)

Automaty obecně svědčí spíš silným motorům, u kterých nejsou výkonové ztráty tolik cítit. Podle oficiálních údajů Škodovky zaplatíte za pohodlí dvou pedálů o 1,4 s horším zrychlením na 100 km/h. To je hodně a v praxi to znamená, že se auto zdá být citelně slabší a línější než manuální verze. Předjíždění někde na okreskách si raději dvakrát promyslete…

Je nabíledni, že když se ztráty v hydrodynamickém měniči projevují na jízdních výkonech, musí se podepsat také na spotřebě. V náročnějším terénu s mnoha stoupáními a zatáčkami se stěží dostanete pod devět litrů – bez ohledu na to, jak rychle nebo pomalu pojedete. Obecně se dá říct, že čím méně kopců na vaší trase, tím menší bude rozdíl ve spotřebě mezi manuální a automatickou verzí. Škoda Auto udává kombinovanou spotřebu 7,5 l/100 km pro automat a 6,9 l/100 km v případě manuálu. Obě čísla mají společné to, že v praxi se k nim nikdy nepřiblížíte. (Jako u každého malého motoru, plyne to z metodiky měření spotřeby.)

Ačkoliv o dva segmenty výš je samočinné řazení už nějakou dobu přirozenou volbou, u Fabie si absence třetího pedálu stále žádá úlitbu v oblastech dynamiky a spotřeby. Pokud netrpíte opravdu silnou averzí k užívání spojky, zůstaňte u manuálu. Jestli ale vaše zadání zní „malé auto se samočinným řazením“, měla by Fabia stát na vašem nákupním seznamu hodně vysoko – v daném segmentu je tenhle automat jedna z nejlepších voleb.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyŠkoda Fabia Combi 1.6 16v automat
0-100 km/h (s)11,8
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobezolovnatý benzín, RON 95
RozvodDOHC, 4 ventily na válec
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Vrtání x zdvih (mm)76,5 x 86,9
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)77 kW/105 koní v 5600 ot./min.
Točivý moment (Nm)153 Nm v 3800 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)93 koní na tunu
Nejvyšší rychlost (km/h)186
Spotřeba paliva (l/100 km)10,2/6,0/7,5 l/100 km
Objem nádrže (l)45
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4239
Šířka (mm)1642
Výška (mm)1498
Rozvor náprav (mm)2462
Provozní hmotnost (kg)1135
Celková hmotnost (kg)1650
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)450
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1000
Zavazadlový prostor (l)480 až 1460
Ceny
Základní cena modelu385 900 Kč
Cena testovaného vozu558 500
11.4.2008 7:28

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist