Škoda Fabia Combi 1.4 TDI

V sázkové kanceláři by tohle auto dostalo na úspěch jen velmi nízký kurs. Fabia Kombi se prostě v Čechách prodávat bude, o tom nemá smysl se přít.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Na úvod

Rozhodně bychom ale nechtěli sázet na to, jestli bude mít na našem trhu tak drtivou převahu, jako její předchůdkyně.

Zatímco první generace Fabie byla v mnohých směrech výjimečná, konkurence se poučila a dnes je v téhle kategorii spousta praktických, velkých a levných konkurentů. Kromě toho, druhá generace Fabie neměla zrovna bezchybný start – spousta lidí dodnes nepřišla na chuť jejímu poněkud netradičnímu designu. Zatímco většina soupeřů se opticky rozšiřuje (stačí se podívat na Clio nebo Corsu), nová Fabia je úzká a vysoká, což jí na dynamickém vzhledu rozhodně nepřidá.

Škoda Fabia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda fabia II 2 fotogalerie

Málo platné, obal dnes prodává. Lidí, kteří kupují výhradně podle tabulky technických údajů, je jen hrstka. A Grande Punto, Corsa a další soupeří jsou po čertech pohlední. Nic ale není ztraceno: mnohá motoristická periodika řadí Fabii mezi nejlepší auta ve své třídě – a to mluvím o zahraničních médiích, která nikdo nemůže podezírat z falešného patriotismu.Technika

Nic nového pod sluncem – technický základ známe z běžné Fabie. Podvozek je tedy poměrně jednoduchý: vpředu náprava typu MacPherson, vzadu kliková se zkrutnou příčkou. Platforma PQ25 je ovšem úplně nová a postupně se objeví v novém Polu, Ibize a v Audi A1. V kombíku se zdá být naladěna o něco lépe než v hatchbacku, ve městě tolik neposkakuje a i na dálnici je o něco klidnější.

Škoda Fabia RS fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda fabia RS fotogalerie

Úspěchem je, že se vývojářům podařilo prodloužit karoserii o 24 cm a přitom udržet váhový přírůstek na pouhých 20 kilogramech.

Bohužel velmi nepříjemné překvapení na mě čekalo pod kapotou. Nejslabší dieselový motor je možná v hledáčku těch, kteří touží po co nejnižší spotřebě, ale podle mě je špatnou volbou i pro ně. Jednotka 1.4 TDI vznikla „prostým“ odseknutím jednoho válce ze známého motoru 1.9 TDI. Už tohle „nejslavnější“ tédéíčko neoplývá kdovíjakou kultivovaností a teď si ještě představte, co se stane, když mu uberete jeden válec.Na silnici

V noci mě stavěla policejní hlídka (pro šťouraly: běžná kontrola a nadýchal jsem samozřejmě nulu) a jeden z policistů se nechal slyšet, že „tyhle naftový tříválce zněj fakt děsně“. A měl pravdu – na volnoběch motor rachtá a buší a chvěje celým autem. Otevřete motorovou kapotu a ta se na pantech bude třást jak list osiky – rozkmit v rozích dělal dobrý centimetr.

Pod zatížením zaslechnete v motoru náznak povědomého tříválcového ryku, který znají majitelé 1.2 HTP, ale daleko drsnější a přehlušený duněním překonaného systému čerpadlo-tryska.

Do Fabie jsem přesedl z menšího (a levnějšího) Fiatu 500 s menším dieselem 1.3 Multijet. Ten je ovšem čtyřválcový a používá moderní systém common-rail. Už jsem se o tom zmiňoval v jejím testu, ale nemohu jinak: rozdíl je doslova zdrcující, první čtyři dni jsem si po každém rozjetí kladl otázku, jak si může automobilka dovolit nabízet tuhle mechanickou mučírnu jako pohonnou jednotku do moderního auta.

Jeho 51 kW (70 koní) na 1200 kg těžké auto stačí jen stěží. Při předjíždění musíte mít skutečně hodně místa a v dálničních kopcích řadíte čtyřku (pokud nejste rozjetí a sami v prázdném autě). Udávané průměrné spotřeby 4,8 l/100 km máte šanci dosáhnout pouze v případě, pokud vám nevadí být brzda provozu a pokud se vyhnete městu. Jakmile se pokusíte držet krok s okolním provozem a budete jezdit od semaforu k semaforu, znamená to stát motoru na krku. Spotřeba v tu chvíli šplhá na sedmilitrovou hranici a bez problémů i výš.

Fabia kombi má užitečné zatížení 550 kg, ale pokud ho hodláte pravidelně využívat, rozhodně si připlaťe za větší motor – buď 1.9 TDI, nebo benzínovou 1.6.Prostor a výbava

Bezesporu jedna z nejsilnějších stránek – prostoru je uvnitř skutečně spousta a pocitově dokonce ještě o kus víc. Za to může o zhruba 5 cm zvedlá střecha, která přidá na vzdušnosti. Pokud nejste basketbalista, vzdušnost nijak prakticky nevyužijete. Zavazadelník o objemu 480 litrů a po sklopení zadních sedadel dokonce 1460 litrů už využijete snadno. Jen škoda, že sklápění sedadel není zrovna nejjednodušší. Jistě, není to žádný hlavolam, ale komu by se chtělo vyndavat hlavové opěrky a zápasit s odjišťovacími tlačítky, když u konkurence stačí zatáhnout za jednu páčku? Navíc vám opěradla vytvoří v podlaze malý, ale přece jen schůdek.

Interiér vpředu je opět naprosto shodný s krátkou Fabií, najdete v něm tedy celkem dobře sestavené, ale občas levněji působící plasty. Ergonomie palubní desky je nicméně v pořádku a i když po Fiatu 500 působí trochu smutně, najde se jistě spousta zákazníků, kterým bude jeho nenápadný design vyhovovat.Verdikt

Přestože se zdá, že jsem navršil kupu stížností, celkově na mě Fabia Combi působí jako celkem povedené auto. Nejdůležitější roli bude hrát prostor, protože tam má Fabia pořád co nabídnout. Poměrně dospělé chování na silnici (i když pořád ne tak dospělé, jako u mimořádně povedeného Opelu Corsa) a dobrá dílenská kvalita jsou pádné argumenty, avšak jejich váha se poněkud vytrácí při pohledu do ceníku.

Základní cena s tímto motorem a výbavou Classic je 380 900 Kč. Pokud ale chcete alespoň trochu lepší výbavu Ambiente a alespoň trochu použitelnější tříválcový diesel o výkonu 59 kW/80 koní, jste na 411 900 Kč a s motorem 1.9 TDI na 434 900 Kč.

Renault Clio Grandtour s motorem 1.5 dCi o výkonu 63 kW/85 koní stojí v nejvyšší (!) výbavě Dynamique o pouhých 11 tisíc víc. Tentokrát už by Fabia neměla být bezmyšlenkovitou volbou, chytřejší spořiví zákazníci stráví nad seznamy výbavy s kalkulačkou dlouhé chvíle. A ti kteří vybírají jen pohledem…

Jak jsem ale napsal na začátku – pořád se najde dost těch, kteří si Fabii koupí prostě proto, že je to Fabia. Důležité je, že nebudou zklamaní – alespoň pokud se vyhnou tomuhle nešťastnému motoru.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)15,4
Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivonafta
RozvodOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1422
Vrtání x zdvih (mm)79,5x95,5
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)51/70 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)155 při 1600-2800 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)164
Spotřeba paliva (l/100 km)6,0/4,2/4,8 l/100 km
Objem nádrže (l)45
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4239
Šířka (mm)1642
Výška (mm)1498
Rozvor náprav (mm)2462
Provozní hmotnost (kg)1145
Celková hmotnost (kg)1660
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)450
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)900
Zavazadlový prostor (l)480/1460
Ceny
Základní cena modelu380 900,-
Cena testovaného vozu449 900,-
10.3.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist