Škoda Fabia Combi 1.2 TSI 90 k vs. 1.4 TDI 105 k (2015)

Mladoboleslavský kombík často zastává roli jediného auta v rodině. Postačí proto slabší benzínový motor 1.2 TSI, nebo se vyplatí připlatit si za vrcholný turbodiesel 1.4 TDI?

Škodu Fabia jsme už v redakčním testu měli jak se zážehovým motorem 1.2 TSI 66 kW/90 koní, tak se vznětovou jednotkou 1.4 TDI 77 kW/105 koní. Oba motory však byly vsazené do krátké verze, nyní je tu máme znovu, jen s odlišnou karoserií kombi. Změní to něco na výsledku tohoto srovnání?


Právě malé kombíky u nás stále zastávají roli jediného auta v rodině, protože ne každý si může dovolit mít velké naftové auto pro rodinu, malé benzínové do města a víkendovou hračku na zábavu. Volba správné pohonné jednotky je tak klíčová, protože auto většinou musí vyhovět více požadavkům. Musí dobře zvládat pohyb po městě, být úsporné na delších trasách a mělo by se také dobře (a tak trochu zábavně) ovládat. Jaká motorizace Škody Fabia Combi tohle všechno splňuje lépe?

Interiér

Plastoví fetišisté si možná posteknout nad tím, že je celá palubní deska vyrobena z tvrdého monolitu, nutno ovšem podotknout, že tu nepůsobí vyloženě lacině. Textura povrchu vás dokonale zmate a navede na falešnou stopu měkčeného plastu, ačkoliv tu žádný není. Až na výjimku, kterou tvoří stoupající linie středového tunelu navazující na palubní desku, o kterou jsem měl už po chvilce otlačenou nohu, to však ve výsledku ničemu příliš nevadí. Interiér si navíc můžete do jisté míry individualizoat barevným obložením, motivem čalounění či vlastní samolepkou.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Potěší také ergonomické rozvržení pracoviště řidiče a nově možnost objednat si vestavěnou navigaci Amundsen, která je po vlně kritiky vůči prvotnímu řešení navigování pouze přes MirrorLink nově dostupná i pro Fabii. Velikostně je na tom kombík také dobře. Vpředu je místa dost i do šířky, vzadu si nebudou příliš stěžovat ani dospělí pasažéři a trumfem je na tuto třídu obrovský kufr o objemu 530 litrů. A samozřejmě spousta záchytných systémů z programu Simply Clever. Škoda jen toho, že zcela rovnou plochu po sklopením zadních sedadel vytvoříte jen použitím dvojité podlahy, která je za příplatek.

Pohon

Jednotka 1.4 TDI o výkonu 105 koní a točivém momentu 250 Nm patří na samotný vrchol nabídky, alespoň co se prodejní ceny týče, znovu jsem si však potvrdil předchozí zkušenost, že zdaleka nepatří mezi to nejlepší, co si můžete pod kapou Fabie objednat. Proti její dynamice nelze říct nic negativního, jede velmi pěkně, ale její hlučný a nekultivovaný chod začne být už po chvilce otravný. Na obtíž je také ovládání tuhé a kousavé spojky, pomalá práce systému stop/start a dlouhatánské převody, ve kterých se dokonale ztratíte.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Rozdíl mezi krátkou jedničkou a delší dvojkou znesnadňuje rozjezdy, protože vždy následuje strmý pád otáček a přidušení motoru. Také budete mít pocit, že neustále jezdíte na nižší rychlostní stupeň, než by bylo přirozené. Šestka tu nechybí ani tak kvůli delšímu finálnímu převodu, ale kvůli tomu, aby rozmělnila ostatní rychlosti. Občas máte pocit, že motor zbytečně přetáčíte, tak přeřadíte výš a naopak začnete motor pomalu posílat do hrobu neúmyslným podtáčením.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Přesednout z naftové Fabie do benzínové bylo přímo vysvobozující, je totiž o tolik lepším motorem na ovládání. Síly mu sice stačí tak na hraně akceptovatelnosti a musíte s ním dost pracovat, abyste si zasloužili svižnější tempo, ale jeho jemný a do jisté míry charakterní projev vás k tomu přímo vybízí. Neznamená to však, že mu neustále musíte stát na krku, abyste se hýbali. Jezdí se s ním velmi příjemně i zcela běžným způsobem a všechno je s ním mnohem jednodušší. Rozjezdy, plynulá jízda, předjíždění… A pokud by vám jeho skromných 90 koní a 160 Nm snad nestačilo, pořád si můžete připlatit rozumných 14 tisíc korun za silnější verzi se 110 koňmi a 175 Nm.

Spotřeba

Vznětový motor na papíře slibuje zajímavé hodnoty spotřeby paliva – 4,2 litru ve městě, 3,5 litru mimo město a 3,7 litru kombinovaně. Žíznivost se mu nedá vytknout ani v reálném provozu, i když skutečná čísla se od těch laboratorních značně liší. Po městě lze jezdit kolem šesti litrů, na okreskách stlačíte spotřebu klidně až k pěti litrům.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zážehová jednotka je samozřejmě o něco méně úsporná – papírové hodnoty znějí 6,0 l/100 km ve městě, 4,0 l/100 km mimo město a 4,7 l/100 km v kombinaci obou režimů. Ve skutečnosti jsem po městě jezdil za sedm litrů, vlažně mimo zástavbu za šest a kombinací mírně nepředpisové jízdy z poloviny po dálnici a z poloviny po okreskách jsem dosáhl 6,5 l/100 km.

Ovladatelnost

Pokud se mohla nová Škoda Fabia něčím pochlubit, ba přímo blýsknout, pak to byly bezesporu jízdní vlastnosti. Nejinak je na tom i kombík, který jde ve šlépějích hatchbacku. Přiznávám však bez mučení, že s odstupem tři čtvrtě roku, kdy jsem naposledy seděl v hatchbacku, vám jemné nuance detailně nepopíši. Hledat rozdíly však v tuto chvíli stejně není důležité, protože i kombík se vyznačuje vysokou mechanickou přilnavostí přední nápravy, kterou zadní kola poslušně následují za všech okolností a jen těžko se z neutrálního vyvážení nenechají výrazněji vyprovokovat k přetáčivosti.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zato rozdíly mezi jednotlivými motorizacemi už znatelné jsou, ačkoliv nijak markantně. Turbodiesel se vrhá do zatáček o malinko těžkopádněji, a přestože povolením plynu obě auta jemně utáhnou stopu, je cítit, že benzíňák je opět o kousek jemněji vyvážený. Potěší i hezky tuhé, na pokyny citlivé a na elektrické posilovače překvapivě komunikativní řízení. Mnohem důležitější však pro většinu řidičů bude to, jak obě Fabie žehlí nerovnosti, a to na 16″ kolech činí s přehledem. Naladit podvozek schopný dělat všechno dobře se nepodaří tak často, Škoda Fabia Combi se tím ale pochlubit může.

Verdikt

Jakou motorizaci zvolit, to si nakonec musí každý rozhodnout samostatně na základě vlastních propočtů. Pokud jezdíte dvakrát ročně na dovolenou a každý víkend přes půl republiky za příbuznými, turbodiesel se vám začne vyplácet, ale připravte se na to, že se budete muset naučit žít s jeho poněkud otravnou osobností. Pokud jen denně vozíte děti do školy, sebe do práce a čas od času si vyjedete na kratší výlet, mnohem více smyslu bude dávat zážehová jednotka, už jen kvůli tomu, o kolik příjemněji se s ní jezdí. 

Motor1.2 TSI1.4 TDIRozdíl
Slabší (66 kW/90k)292 900,-346 900,-54 000,-
Silnější (81 kW/110 k / 77 kW/105 k)306 900,-366 900,-60 000,-
Rozdíl slabší vs. silnější14 000,-20 000,-

Osobně bych raději jezdil slabším a žíznivějším benzínovým motorem než silnějším a úspornějším turbodeiselem. Navíc je v tomto srovnání o 74 tisíc levnější. Pokud však budeme spravedlivější a cenově srovnáme podobně výkonné verze v prostřední výbavě Ambition (viz tabulka), slabší turbodiesel 1.4 TDI 66 kW/90 koní je stále o 54 tisíc dražší. Pokud byste snad sáhli po silnějším benzíňáku 1.2 TSI 81 kW/110 koní, bude proti vrcholnému turbodieselu pořád o znatelných 60 tisíc levnější. A navíc dostanete šestistupňovou převodovku.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1197
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)71,0 x 75,6
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředutypu McPherson
Vzadukliková s vlečnými rameny
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu215/45 R16
Pneumatiky vzadu215/45 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)66 / 90 v 4400 - 5400
Točivý moment (Nm)160 v 1400 - 3500
0-100 km/h (s)11,0
Nejvyšší rychlost (km/h)185
Spotřeba paliva (l/100 km)6,0 / 4,0 / 4,7
Objem nádrže (l)45
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4257
Šířka (mm)1732
Výška (mm)1488
Rozvor náprav (mm)2470
Provozní hmotnost (kg)1133
Celková hmotnost (kg)1588
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)560
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1000
Zavazadlový prostor (l)530 / 1395
Ceny
Základní cena modelu262 900,- (1.0 MPI 75 k Active)
Základní cena test. verze278 900,- (1.2 TSI 90 k Active)
10.9.2015 9:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist