Škoda Fabia 1,4 16V

Fabia, hojně zastoupená nejen na našich silnicích, pomalu přebírá po Felicii roli lidového auta.

Škoda Fabia přišla na trh v roce 1999 a společně s první generací Octavie dodnes píše success story obrozené mladoboleslavské automobilky pod křídly koncernu Volkswagen. Po Octavii, která pro firmu znamenala průlom do zcela nového segmentu, byla Fabia z pohledu českého motoristy především první škodovkou své velikosti, která již konstrukčně neměla nic společného s předchozí Felicií, jejíž kořeny sahají až do dob studené války. Snad až na jednu výjimku, kterou je starobylý tříložiskový motor 1,4 MPI s rozvodem OHV. Fabia je postavena na koncernové platformě, kterou později využil i Volkswagen PoloSeat Ibiza.

Škoda Auto nasadila Fabii cenově poměrně vysoko, navíc v základních verzích neoplývá právě štědrou výbavou a příplatkové prvky ji přibližují výrazně větším autům, o verzích s výkonnějšími motory ani nemluvě. Přesto se stále dobře prodává a poslední dobou začíná přebírat po stále populární Felicii roli lidového auta v českých luzích a hájích.

Jak šel čas

V roce 1999 přišel na trh pětidveřový hatchback s benzínovými motory 1,4 MPI (68 k), 1,4 16V (75 a 100 k) a 2,0 MPI (115 k). V nabídce dieselových motorů zpočátku figurovaly atmoférický 1,9 SDI (64 k) a 1,9 TDI (100 k). V roce 2000 přibyla populární verze kombi a škodovácký motor 1,4 MPI s výkonem 60 koní. V roce 2001 se na trhu objevila Fabia sedan, která si však mnoho příznivců nenašla. V roce 2002 rozšířila nabídku „očesaná“ verze Junior s mimořádně slabým čtyřválcem 1,0 MPI (50 k) a nový šestiventilový tříválec 1,2 HTP (54 k). V roce 2003 byl stažen zastaralý 1,4 MPI a jeho místo zaujal dvanáctiventil 1,2 HTP (64 k). Ve stejném roce přišel tříválec 1,4 TDI (75 k) a sportovně laděná Fabia RS s motorem 1,9 TDI (130 k). V roce 2004 Fabia podstoupila lehký facelift. Od podzimu 2005 jsou k mání dvě výkonové verze tříválce 1,4 TDI se 68 a 79 koňmi. Škoda Fabia se stále vyrábí a přestože její nástupce je ohlášen na rok 2007, kariéra první generace Fabie bude s velkou pravděpodobností ještě nějaký ten rok pokračovat.

Kterou koupit?

Z pohledu koupě ojeté Fabie nelze doporučit velmi slabé motorizace 1,0 MPI a 1,2 HTP (54 k), naopak horkým tipem mezi benzínovými verzemi jsou obě výkonové varianty motoru 1,4 16V od Volkswagenu, který je kultivovaný a velmi úsporný. Fabie 1,4 16V jsou však relativně vzácné. Zájemcům o dieselovou Fabii doporučuji 1,4 TDI s vynikající spotřebou a dostatečnou dynamikou, nevýhodou je pak nízká kultivovanost a zejména vyšší cena.

Časté závady

Podle Martina Vaculíka, autora knihy Ojetiny od A do Z, Fabii netrápilo příliš mnoho dětských nemocí. „Až do konstrukční změny v roce 2001 se i po ujetí pouhých 20 tisíc km vyskytovaly vůle v táhlech příčných stabilizátorů a rozpadalo se jeho plastové pouzdro. Dalším problémem Fabií jsou předčasně opotřebená ložiska kol i po 50 000 km, takže při koupi věnujte pozornost hluku od podvozku. Pokud dieselový motor málo táhne, jedná se o vadné čidlo váhy vzduchu, které přijde asi na 10 tisíc korun. U verzí 1,4 MPI, vyrobených do dubna 2000, se vyskytuje škubání motoru v důsledku nevhodného programu řidící jednotky,“ říká Martin Vaculík.

Jak jezdí

V AAA AUTO nám zapůjčili stříbrnou Fabii v pětidveřovém provedení, vyrobenou v roce 2000 a se 47 000 najetými km. 14-palcová litá kola na první pohled napovídají, že se nejedná o některou ze slabších verzí, vhodných víceméně pouze k popojíždění po městě. Testovaná Fabia měla pod kapotou koncernový čtyřválec 1,4 16V ve stokoňové verzi (poznáte ji podle červeného označení „16V“ na zádi), který v bazarech nebývá často k vidění. Rozhodně ne proto, že by byl špatný, ale vysoká pořizovací cena tohoto modelu i bez příplatkové výbavy atakovala hranici 400 tisíc korun. Motor se v nižších otáčkách neprojevuje zvlášť dynamicky, protože má vrchol točivého momentu i výkonu posazený výše než slabší 75-koňová verze, ale aspoň při předjíždění neztrácí dech a nabízí určitou výkonovou rezervu. Nejde však o žádného dravce, protože Fabia je poměrně těžké auto. Nepříjemné je přehnaně citlivé ovládání plynu, kvůli kterému se méně zkušení řidiči neustále lavírují mezi zhasínáním motoru a pálením spojky. Motor se projevil jako král úspornosti. Během testu byla hodnota průměrné spotřeby neustále vábena hranicí 5,5 l/100 km, což je skvělý výsledek. Podotýkám, že mimo dálnice a město, ale často rychlostmi blízkými dálničním (ale jen mezi námi). Někteří z vás možná namítnou, že je to nereálné, ale stejnou zkušenost mám i se slabšími 1,4 16V, dokonce i s karoserií kombi.

Vzhledem k rozšířenosti Fabie má pravděpodobně každý z nás svou osobní zkušenost s tímto autem, takže není třeba rozsáhle popisovat strohý, ale kvalitně zpracovaný interiér s pohodlnými sedadly a vracet se k nářkům nad malým pravým zrcátkem, potažmo šetření koncernu VW na nepravém místě. Řidič najde díky výškově nastavitelnému sedadlu a volantu seřiditelnému ve dvou osách ideální polohu přímo příkladně (někdy vadí známá hrana středové konzole). Známou věcí jsou i výborné jízdní vlastnosti, které předběhly dobu, a přesné řazení.

Pohled bazaru

„Škoda Fabia je jeden z nejoblíbenějších ojetých vozů na českém trhu, který díky své vysoké oblibě tlačí dolů ceny svého předchůdce Škody Felicia. Jedná se o klasický lidový vůz, má levný a snadno dostupný servis a nízké náklady na provoz. Kompromisem mezi kombíkem a hatchbackem je verze sedan, která se líbí zejména střední a starší generaci. Interiér je poněkud strohý a působí laciným dojmem. Negativ na spolehlivém vozu mnoho nenajdete, vůz trápí snad jen odcházející ložiska na přední nápravě,“ říká Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO.

Testovaný model: Škoda Fabia 1,4 16V (100 k), rok výroby 2000, najeto 47 000 km, cena 185 000 Kč

Výbava testovaného auta: litá kola, 2 airbagy, palubní počítač, centrální zamykání, el. okna vpředu, posilovač řízení, mlhovky, rádio

Orientační ceny srovnatelných konkurentů ročníku 2000:

Ford Fiesta 1,3: 125 000 Kč

Opel Corsa 1,4 (nový model): 160 000 Kč

Peugeot 206 1,4: 140 000 Kč

Volkswagen Polo 1,4: 155 000 Kč

Obvyklá cena Škody Fabia 1,4 16V Comfort (100 k) podle Eurotax:

2004 250 000 Kč

2003 220 000 Kč

2002 195 000 Kč

2001 172 000 Kč

2000 154 000 Kč

1999 137 000 Kč

Jan Cacek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)11,5
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, benzín
Zdvihový objem (cm3)1390
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100 koní při 6000 ot/min
Točivý moment (Nm)126 Nm při 4400 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)185
Spotřeba paliva (l/100 km)7,1
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1081
Zavazadlový prostor (l)260
17.8.2006 10:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist