Škoda Fabia 1,4 16V

Fabia, hojně zastoupená nejen na našich silnicích, pomalu přebírá po Felicii roli lidového auta.

Škoda Fabia přišla na trh v roce 1999 a společně s první generací Octavie dodnes píše success story obrozené mladoboleslavské automobilky pod křídly koncernu Volkswagen. Po Octavii, která pro firmu znamenala průlom do zcela nového segmentu, byla Fabia z pohledu českého motoristy především první škodovkou své velikosti, která již konstrukčně neměla nic společného s předchozí Felicií, jejíž kořeny sahají až do dob studené války. Snad až na jednu výjimku, kterou je starobylý tříložiskový motor 1,4 MPI s rozvodem OHV. Fabia je postavena na koncernové platformě, kterou později využil i Volkswagen PoloSeat Ibiza.

Škoda Auto nasadila Fabii cenově poměrně vysoko, navíc v základních verzích neoplývá právě štědrou výbavou a příplatkové prvky ji přibližují výrazně větším autům, o verzích s výkonnějšími motory ani nemluvě. Přesto se stále dobře prodává a poslední dobou začíná přebírat po stále populární Felicii roli lidového auta v českých luzích a hájích.

Jak šel čas

V roce 1999 přišel na trh pětidveřový hatchback s benzínovými motory 1,4 MPI (68 k), 1,4 16V (75 a 100 k) a 2,0 MPI (115 k). V nabídce dieselových motorů zpočátku figurovaly atmoférický 1,9 SDI (64 k) a 1,9 TDI (100 k). V roce 2000 přibyla populární verze kombi a škodovácký motor 1,4 MPI s výkonem 60 koní. V roce 2001 se na trhu objevila Fabia sedan, která si však mnoho příznivců nenašla. V roce 2002 rozšířila nabídku „očesaná“ verze Junior s mimořádně slabým čtyřválcem 1,0 MPI (50 k) a nový šestiventilový tříválec 1,2 HTP (54 k). V roce 2003 byl stažen zastaralý 1,4 MPI a jeho místo zaujal dvanáctiventil 1,2 HTP (64 k). Ve stejném roce přišel tříválec 1,4 TDI (75 k) a sportovně laděná Fabia RS s motorem 1,9 TDI (130 k). V roce 2004 Fabia podstoupila lehký facelift. Od podzimu 2005 jsou k mání dvě výkonové verze tříválce 1,4 TDI se 68 a 79 koňmi. Škoda Fabia se stále vyrábí a přestože její nástupce je ohlášen na rok 2007, kariéra první generace Fabie bude s velkou pravděpodobností ještě nějaký ten rok pokračovat.

Kterou koupit?

Z pohledu koupě ojeté Fabie nelze doporučit velmi slabé motorizace 1,0 MPI a 1,2 HTP (54 k), naopak horkým tipem mezi benzínovými verzemi jsou obě výkonové varianty motoru 1,4 16V od Volkswagenu, který je kultivovaný a velmi úsporný. Fabie 1,4 16V jsou však relativně vzácné. Zájemcům o dieselovou Fabii doporučuji 1,4 TDI s vynikající spotřebou a dostatečnou dynamikou, nevýhodou je pak nízká kultivovanost a zejména vyšší cena.

Časté závady

Podle Martina Vaculíka, autora knihy Ojetiny od A do Z, Fabii netrápilo příliš mnoho dětských nemocí. „Až do konstrukční změny v roce 2001 se i po ujetí pouhých 20 tisíc km vyskytovaly vůle v táhlech příčných stabilizátorů a rozpadalo se jeho plastové pouzdro. Dalším problémem Fabií jsou předčasně opotřebená ložiska kol i po 50 000 km, takže při koupi věnujte pozornost hluku od podvozku. Pokud dieselový motor málo táhne, jedná se o vadné čidlo váhy vzduchu, které přijde asi na 10 tisíc korun. U verzí 1,4 MPI, vyrobených do dubna 2000, se vyskytuje škubání motoru v důsledku nevhodného programu řidící jednotky,“ říká Martin Vaculík.

Jak jezdí

V AAA AUTO nám zapůjčili stříbrnou Fabii v pětidveřovém provedení, vyrobenou v roce 2000 a se 47 000 najetými km. 14-palcová litá kola na první pohled napovídají, že se nejedná o některou ze slabších verzí, vhodných víceméně pouze k popojíždění po městě. Testovaná Fabia měla pod kapotou koncernový čtyřválec 1,4 16V ve stokoňové verzi (poznáte ji podle červeného označení „16V“ na zádi), který v bazarech nebývá často k vidění. Rozhodně ne proto, že by byl špatný, ale vysoká pořizovací cena tohoto modelu i bez příplatkové výbavy atakovala hranici 400 tisíc korun. Motor se v nižších otáčkách neprojevuje zvlášť dynamicky, protože má vrchol točivého momentu i výkonu posazený výše než slabší 75-koňová verze, ale aspoň při předjíždění neztrácí dech a nabízí určitou výkonovou rezervu. Nejde však o žádného dravce, protože Fabia je poměrně těžké auto. Nepříjemné je přehnaně citlivé ovládání plynu, kvůli kterému se méně zkušení řidiči neustále lavírují mezi zhasínáním motoru a pálením spojky. Motor se projevil jako král úspornosti. Během testu byla hodnota průměrné spotřeby neustále vábena hranicí 5,5 l/100 km, což je skvělý výsledek. Podotýkám, že mimo dálnice a město, ale často rychlostmi blízkými dálničním (ale jen mezi námi). Někteří z vás možná namítnou, že je to nereálné, ale stejnou zkušenost mám i se slabšími 1,4 16V, dokonce i s karoserií kombi.

Vzhledem k rozšířenosti Fabie má pravděpodobně každý z nás svou osobní zkušenost s tímto autem, takže není třeba rozsáhle popisovat strohý, ale kvalitně zpracovaný interiér s pohodlnými sedadly a vracet se k nářkům nad malým pravým zrcátkem, potažmo šetření koncernu VW na nepravém místě. Řidič najde díky výškově nastavitelnému sedadlu a volantu seřiditelnému ve dvou osách ideální polohu přímo příkladně (někdy vadí známá hrana středové konzole). Známou věcí jsou i výborné jízdní vlastnosti, které předběhly dobu, a přesné řazení.

Pohled bazaru

„Škoda Fabia je jeden z nejoblíbenějších ojetých vozů na českém trhu, který díky své vysoké oblibě tlačí dolů ceny svého předchůdce Škody Felicia. Jedná se o klasický lidový vůz, má levný a snadno dostupný servis a nízké náklady na provoz. Kompromisem mezi kombíkem a hatchbackem je verze sedan, která se líbí zejména střední a starší generaci. Interiér je poněkud strohý a působí laciným dojmem. Negativ na spolehlivém vozu mnoho nenajdete, vůz trápí snad jen odcházející ložiska na přední nápravě,“ říká Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO.

Testovaný model: Škoda Fabia 1,4 16V (100 k), rok výroby 2000, najeto 47 000 km, cena 185 000 Kč

Výbava testovaného auta: litá kola, 2 airbagy, palubní počítač, centrální zamykání, el. okna vpředu, posilovač řízení, mlhovky, rádio

Orientační ceny srovnatelných konkurentů ročníku 2000:

Ford Fiesta 1,3: 125 000 Kč

Opel Corsa 1,4 (nový model): 160 000 Kč

Peugeot 206 1,4: 140 000 Kč

Volkswagen Polo 1,4: 155 000 Kč

Obvyklá cena Škody Fabia 1,4 16V Comfort (100 k) podle Eurotax:

2004 250 000 Kč

2003 220 000 Kč

2002 195 000 Kč

2001 172 000 Kč

2000 154 000 Kč

1999 137 000 Kč

Jan Cacek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)11,5
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, benzín
Zdvihový objem (cm3)1390
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100 koní při 6000 ot/min
Točivý moment (Nm)126 Nm při 4400 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)185
Spotřeba paliva (l/100 km)7,1
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1081
Zavazadlový prostor (l)260
17.8.2006 10:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist