Škoda Citigo (od 2011)

Nejmenší model domácí automobilky je na trhu s ojetými vozy poměrně početně zastoupen. Ve své třídě navíc představuje zajímavou volbu.

RADOSTI
Vzhledem k vnějším rozměrům vozu dobrá prostornost, nízká spotřeba benzinu, rozumné chování za jízdy, jednoduchá technika předurčující spolehlivost.

STAROSTI
Malý zavazadelník odpovídající dané třídě nejmenších vozů na trhu, někdy zmatená originální navigace, v nabídce pouze litrový motor – i když o více výkonech, často hlučnější převodovky, kratší životnost spojky, chybějící plastová nadkolí v podbězích – může být v budoucnu příčinou koroze kvůli laku narušeného od odletujících kamínků.

Často se o této třídě mluví jako o segmentu nákupních košíků, kabelek nebo dokonce jako o futrálech pro rtěnku – ano řeč je o mini vozech, tedy městských automobilech. V praxi tato vozidla nejmenší třídy ale nezřídka dokazují, že zvládnou daleko více, než naznačují rýpavé přezdívky. Vždyť někteří motoristé se v nich nebojí ani vyrazit na dovolenou.

Daleko častěji je ale potkáte v městském či příměstském provozu, mnohdy také ve službách rozvozových firem, jimž jejich malé a úsporné motory šetří náklady. Přesně k těmto vozům patří také Škoda Citigo, nejmenší automobil z nabídky mladoboleslavského výrobce.

Citigo je jedním z koncernových trojčat, jeho sourozenci jsou Seat Mii a Volkswagen Up! Tyto automobily sdílejí podvozkovou platformu i techniku a také designem si jsou velice podobné. Přesto se zaměříme na model s okřídleným šípem ve znaku, který se z nich na trhu ojetin vyskytuje suverénně nejčastěji.


Škoda Citigo vyjela na trh na podzim roku 2011 a od té doby se nabízí výhradně s jediným motorem, i když ve třech verzích. Výhodou automobilu jsou kola prakticky v rozích karoserie, což spolu s naladěním podvozku ve výsledku znamená vydařené jízdní vlastnosti (provedení Monte Carlo má navíc tužší sportovní podvozek). Zájemci o malý automobil navíc ocení výborné obestavění vnitřního prostoru, kde díky tomu najdete vzhledem k vnějším rozměrům až nečekaně místa.

To platí pro oblast určenou pro maximálně čtyřčlennou posádku, tak pro velikost zavazadelníku, jehož objem 251 litrů v základním uspořádání je v dané třídě nadprůměrný. Sklopením zadních sedadel navíc Citigo můžete proměnit ve dvoumístný automobil s nákladovým prostorem o objemu až 959 litrů. Vůz se dodává s pěti či třídveřovou karoserií a v případě třídveřového modelu je tento objem nepatrně zmenšený na 951 litrů.

Palubní deska vozu sází na jednoduchost a přehlednost, přitom je pohledná. Automobily vybavené navigací mají navigaci odnímatelnou, což umožňuje její použití i mimo vůz (spolupracuje s mobilním telefonem). Avšak zpočátku výroby byla navigace někdy pěkně zmatená a dovedla posádku i ztratit, místo navedení k cíli. Vzhledem k tomu, že navigace je zde na bázi přenosné, je snad lepším řešením používání přímo navigace zobrazované na displeji mobilního telefonu.

Základ nabídky pohonných jednotek představuje benzinový tříválec o objemu jeden litr a výkonu 44 kW. Tento motor se nabízí i ve svižnější verzi o výkonu 55 kW nebo v modelu Citigo G-Tec (50 kW), tedy ve vozidle upraveném pro spalování CNG. Takový vůz je ještě úspornější, ale z důvodu zástavby plynových nádrží se jeho zavazadelník zmenšil na objem 213 litrů (913 litrů při sklopení zadních sedadel).

Škoda Rapid (od 2012)

Ojetá auta | vydáno 5. 4. 2016

Motorizace se základním výkonem 44 kW je zcela dostačující pro městský provoz, kdo ale občas vyjede i na dálnici, udělá mnohem lépe pořízením silnějšího provedení s výkonem 55 kW. Vibrace tříválce jsou dobře utlumeny, zůstává tak pouze jeho typický zvuk.

Brzdový systém vozu má vpředu ventilované brzdové kotouče, vzadu pak bubny. Samozřejmostí je elektrický posilovač řízení, takže posilovny jako v dříve vyráběné Škodě Felicii se bát nemusíte. Slabší místo představuje spojka, která vykazuje kratší životnost a není zrovna laciná (spojková sada přijde přes 7500 Kč).

Automobil může být vabaven pětistupňovou manuální převodovkou, nebo pětistupňovou robotizovanou převodovkou ASG. Asi není třeba zdůrazňovat, že manuální převodovka by měla být v dlouhodobém horizontu spolehlivější, i když s ASG se zatím nějaké časté problémy nevyskytují. Z hlediska citlivosti a plynulosti řazení je manuál vždy lepší volbou než robotizované samočinné řazení. „Robotizovaná převodovka si zde nezaslouží příliš kritiky, jízda s ní je sice cukavá, ale se spolehlivostí problémy nejsou,“ líčí zkušenosti Jindřich Topol, zástupce největšího prodejce ojetin AAA AUTO.

„Citigo je mechanicky velice spolehlivé auto, podvozkové části mají dlouhou životnost, motor je zcela bez problémů. Zásluhu na tom má jednoduchá technika bez přímého vstřikování a bez turbodmychadla, rozumně nastavený pevný servisní interval po 15 000 km i naddimenzovaný rozvodový řemen,“ chválí vůz manažer výkupu AAA AUTO.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Následně ale upozorňuje i na některé nedostatky: „Stížnosti padaly už krátce po uvedení modelu na převodovku, konkrétně na chrastivé zvuky při volnoběhu. Ty jsou však spíše vlastností než vadou a ničemu nevadí. Zvukový efekt počítání zubů při rychlejším řazení zpátečky je rovněž vlastností levné převodovky, postačí prostě o vteřinu déle počkat se sešlápnutou spojkou.“

„Spojka je asi jedinou slabinou auta, u tříválce je při rozjedu potřeba trochu zvyku. Leckdo se přitom rozjíždí na příliš vysoké otáčky, což spojku rychleji opotřebovává,“ varuje zástupce AAA AUTO. „Obavy lze mít do budoucna z koroze, konkrétně v zadních podbězích, ve kterých chybí plastové nadkolí. Kamínky odletující od kol protikorozní nátěr časem naruší a rez dostane volné pole působnosti,“ varuje před skrytou slabinou vozidla Jindřich Topol z AAA AUTO.

Ve zpětném zrcátku
2011 – uvedení čtyřmístné Škody Citigo se tří a pětidveřovou karoserií a zážehovým tříválcem 1.0 o výkonu 44 a 55 kW, převodovka pětistupňová přímo řazená nebo pětistupňová robotizovaná ASG.
2012 – uvedeno provedení na zemní plyn CNG s tříválcovým motorem 1.0i/50 kW.
2017 – facelift.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošla Škoda Citigo v roce 2011 a to se ziskem pěti hvězdiček – tedy plného počtu. Za ochranu posádky při nárazu získala hodnocení 89%, bezpečnost dětí cestujících v zádržných systémech byla ohodnocena 80%, ohleduplnost při střetu s chodcem 46% a přítomnost asistenčních systémů 86%.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ
kompletní spojková sada LUK6130 Kč
přední brzdové destičky od356 Kč (Zimmermann za 545 Kč)
přední brzdový kotouč od510 Kč (Zimmermann za 966 Kč)
zadní brzdové čelisti od370 Kč (Brembo za 510 Kč)
motorový olej normy VW 502.00 od488 Kč za balení 4 litry
olejový filtr od115 Kč (Clean za 140 Kč)
vzduchový filtr od282 Kč (UFI za 363 Kč)
kabinový filtr od255 Kč (Mann za 339 Kč)
žárovka H4 do potávacího světla od34 Kč
přední tlumič pérování od1300 Kč značka Sachs
zadní tlumič pérování od609 Kč (Sachs za 1170 Kč)
Zdroj: www.kvalitnidily.cz

22.3.2017 3:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist