Škoda Citigo 1.0 MPI 5dv

Pět dveří zvyšuje použitelnost Škody Citigo, jinak ale vše zůstává při "starém". A to je vlastně svým způsobem dobrá zpráva.
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 8

​RADOSTI
Některé velmi dobře promyšlené detaily; rozumná spotřeba; kultivovanost

STAROSTI
Některé nedomyšlené detaily…Městské miniauto Škoda Citigo má tu výhodu, že si nehraje na přehnanou stylovost. Vražte jí proto dvojici dveří navíc a vlastně se nic moc nezmění. Samotné auto totiž není žádná stylovka, a tak dodatečný pár dveří neznamená, že by Citigo ztratilo nějaké dynamické křivky nebo elegantní proporce. Ani třídveřová verze totiž nic takového nemá, což ale nemusí být špatně.

Stylovky totiž seženete jinde a úkolem Škody Citigo má být spíše funkce. Za sebe mohu říci, že se mi tenhle přístup líbí mnohem víc, protože když budu chtít stylové auto, koupím si staré Mini, Mazdu MX-5 nebo třeba Fiat 500, pokud by mi nezáleželo na tom, jak auto jezdí. Protože už jsem ale starý, líný a je mi jedno, jak auto vypadá a co si o něm ostatní myslí, je vlastně Škoda Citigo přesně ten typ malého auta pro mě.Záleží mi totiž na tom, jak auto funguje, jak jezdí a jak odvádí svoji práci. V tomto ohledu se na Citigo s dalším párem dveří navíc nic nemění a pořád je to stejně funkční, dobře postavené a především na svou třídu velmi vychované auto, do kterého se teď lépe nastupuje na zadní sedadla a lépe se na ně dává dětská sedačka a drobnosti.

Jistě, pozorné oko s všimne levných detailů, ale v některých autech o třídu výš vídám horší věci. Na Citigo se mi řešení vnitřního prostoru líbí a vyhovuje mi i celková ergonomie až na jeden detail – ovládání předních oken. Tlačítko je totiž na každých dveřích samostatně, takže pokud si chce řidič otevřít boční okno u spolujezdce, který není přítomen, musí se natáhnout přes celé auto, což není moc příjemné a hlavně bezpečné. Tohle přece mohl vyřešit sdružený přepínač na dveřích řidiče, nebo levnější řešení s centrálním ovládáním na středovém panelu.

Když už jsme u dveří, zadní okna se nestahují, ale pouze vyklápějí ven. Je to takový laciný ústupek a dokážu to u takto řešeného auta pochopit, takže nad tím neohrnuji nos jako někteří. To je prostě věc úhlu pohledu a vy si na to názor udělejte sami, jestli je zrovna tohle šetření na správném místě.

Pod kapotou pracuje pořád ten samý motor – atmosférický tříválec o objemu jednoho litru, který pohání přední kola přes mechanickou pětistupňovou převodovku. V testovaném autě byla silnější verze tohoto motoru s výkonem 75 koní, ale co si jen tak matně vzpomínám, přišlo mi, že tenhle agregát byl o trošku ospalejší než tříválec v třídveřovém Citigo, které jsme testovali poprvé.Před tím auto celkem ochotně zrychlovalo i za dálničním limitem, tentokrát působilo trochu línějším dojmem. Možná to mohlo být tím, že motor ještě nebyl pořádně zajetý, ale rozhodně jsem neměl z motoru stejně dobrý pocit jako před tím. Aspoň že v provozu neudělá člověk ostudu, těch 75 koní na lehké auto bohatě stačí.

​​Na ovladatelnosti se také nic moc nezměnilo. Škoda Citigo má trochu odtažité řízení, ale dá se s ní jet svižně a podvozek, který rozhodně nenazvete pohádkově komfortní, dovolí díky tuhému nastavení trochu dramatičtější průjezdy zatáček. To má svojí výhodu – nemusíte moc zpomalovat, takže pak zase ztracenou rychlost není potřeba draze získávat zpět a tím si kazit spotřebu.

A právě spotřeba paliva patří k velmi silným stránkám této pohonné jednotky, takže stačí rezignovat na snahu držet se kufru šestiválcové Audi v kombíku a kochat se raději tím, jak hodnoty na palubním počítači začínají pětkou, aniž by se člověk musel moc snažit. I ve městě se dá jezdit za méně než sedm litrů na 100 km, opatrnou jízdou mimo město se pak dá spotřeba celkem snadno srazit i pod pětilitrovou hranici, aspoň tedy podle údajů informačního displeje.V testovaném autě byla opět ta příplatková přenosná centrální navigace, která se mi líbí. Má hezkou grafiku a i  když není nejrychlejší a nejintuitivnější, za ty peníze (6000 korun) rozhodně stojí. Za příplatek stojí i vyhřívané sedačky, klimatizace a  příjemný kožený volant.

Tím se ale dostáváme k tomu, že pětidveřové Citigo pak nebude stát pod dvě stě tisíc, ale spíše kolem čtvrt milionu. Podle mě to ale pořád není moc přehnané, protože tohle je dobré auto a pokud člověk potřebuje něco do města, aby se s tím dobře parkovalo a zároveň nebylo utrpení s tím jezdit, je Citigo dobrá volba.

Verdikt
Možná namítnete, že za stejné peníze jinde koupíte větší auto, ale zaručuji vám, že v městském provozu sotva bude něco velkého příjemnější než malé Citigo – a to jak po stránce ovladatelnosti, tak i použitelnosti. Mně se tohle auto zkrátka líbí tím, jak dělá skvěle to, pro co bylo postaveno. Já bych za něj klidně své peníze utratil.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)999
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)74,5 x 76,4
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson, stabilizátor
Vzaduvlečená ramena, zkrutná příčka
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadububnové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)55 / 75 v 6200 ot./min.
Točivý moment (Nm)95 v 3000 - 4300 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)80,7
0-100 km/h (s)13,2
Nejvyšší rychlost (km/h)171
Spotřeba paliva (l/100 km)5,9 / 4,0 / 4,7
Objem nádrže (l)35
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3563
Šířka (mm)1645
Výška (mm)1478
Rozvor náprav (mm)2420
Provozní hmotnost (kg)929
Celková hmotnost (kg)1290
Zavazadlový prostor (l)251 - 959
Ceny
Základní cena modelu179 900 Kč (Active 3dv)
Základní cena test. verze229 900 Kč (Elegance 5dv)
22.10.2012 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist