Škoda Auto otevřela centrum pro dodávky nesmontovaných vozů

CKD Centrum zajišťuje balení a expedici rozložených aut do zahraničních montážních závodů.

Automobilka Škoda Auto včera otevřela v Mladé Boleslavi nové centrum pro dodávky nesmontovaných automobilů do zahraničních závodů firmy. Úkolem střediska CKD Centrum je příprava a expedice takzvaných rozložených vozů do montážních podniků v Indii, Kazachstánu, Bosně a Hercegovině a na Ukrajině. V budoucnu se počítá s jeho využitím i pro další zahraniční projekty, například v Rusku, řekl dnes ČTK mluvčí firmy Evžen Krauskopf.

Loni ve svých čtyřech zahraničních závodech automobilka zvýšila výrobu o čtvrtinu na 21.454 vozů a letos chystá nárůst na 32.263 aut. V závodě v Bosně a Hercegovině chystá letos snížení z loňských 2505 na 2134 vozů, na Ukrajině naopak zvýšení z loňských 10.038 na 15.949 vozů, v Indii z 8710 na 11.879 vozů a v novém závodě v Kazachstánu z loňských 508 na 2301 vozů.

CKD Centrum by mělo zajistit kompletní přípravu, balení a expedici vozů Škoda v různých stupních rozložení. Jednotlivé komponenty a montážní moduly se vyrábějí v závodech firmy v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí, nebo jsou dodávány koncernovými a externími dodavateli. Kompletní rozložené vozy jsou pak do zahraničního montážního závodu expedovány z centra v Mladé Boleslavi v přepravních kontejnerech nebo vlakových soupravách.

Nové centrum má rozlohu 5500 metrů čtverečních. V současné době na tomto pracovišti pracuje 323 lidí a jejich počet bude zřejmě narůstat v závislosti na dalším rozšiřování zahraničních projektů. Centrum by mělo v budoucnu zajišťovat i dodávku rozložených dílů pro chystanou továrnu koncernu Volkswagen v Rusku. Koncern by měl v květnu vybrat místo pro továrnu, kde by měla do konce roku 2008 začít výroba automobilu Škoda Octavia a vozu založeného na modelu Volkswagen Polo.

Podstatnou roli by v plánech automobilky měl hrát také montážní závod v Šanghaji v Číně. Předseda představenstva firmy Detlef Wittig řekl ČTK, že příprava této výroby jde podle plánu a v prosinci se zde mají začít vyrábět první octavie. Podle Wittiga sem zpočátku bude mířit asi 25 procent dílů z českých závodů, ale později tento podíl klesne na pouhých 15 až 10 procent, zbytek pokryjí tamější dodavatelé. V příštím roce zde automobilka plánuje vyrobit kolem 40.000 octavií. Podle reakce trhu počítá v dalších letech případně i se zvýšením na 50.000 až 80.000 vozů nejen pro čínský trh, ale i pro okolní státy.

Wittig také naznačil možnosti dalšího rozšíření montáže v Indii, kde se nyní vyrábějí staré i nové octavie a superby a zvažují možnost výroby fabie. „To by umožnilo další skokové navýšení objemu. Nyní tam vyrábíme řádově 10.000, chceme to zvýšit na 15.000 vozů. A pokud bychom tam zavedli i fabii, mohli bychom mluvit o nárůstu o dalších 10.000 vozů. O tom se ale zatím diskutuje a rozhodnutí dosud nepadlo,“ řekl ČTK.

Naopak nový model roomster je podle něho určený pro evropský trh a je na to i určena kapacita závodu v Kvasinách. „Koncepce roomsteru bude potřebovat určitě ještě několik let, aby se prosadila i v Rusku a Indii a aby i tam našla zákazníky,“ řekl Wittig. Výhledově by měla podle představ vedení firmy produkce všech zahraničních závodů, včetně Číny a Ruska, dosáhnout až 200.000 vozů ročně. Škoda má s dodávkou rozložených vozů zkušenosti. Ve 20. a 30.letech minulého století se v této formě exportovaly automobily z Mladé Boleslavi například do Japonska, Anglie, Austrálie nebo Ruska, v 60. a 70. letech byly vozy značky Škoda montovány na Novém Zélandu, v Pákistánu nebo v Turecku.

V novodobé historii začala Škoda Auto s dodávkou rozložených vozů v roce 1994, kdy bylo dodáno prvních 1000 karoserií a podvozků modelu Škoda Favorit do závodu v polské Poznani. V letech 1995 až 2002 bylo do Polska vyexpedováno zhruba 220.000 rozložených vozů Škoda Felicia, Fabia a Octavia. V roce 2002 kompletace vozů Škoda v polském závodu Volkswagen Poznaň skončila. V Bosně se začaly vozy montovat v roce 1998, v Indii od roku 2001, na Ukrajině od roku 2002 a loni v Kazachstánu. Do konce roku 2005 bylo z tuzemských závodů automobilky vyexpedováno celkem 283.200 rozložených vozů.

autoweb.cz, ČTK

5.5.2006 6:05

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist