Škoda 120, Trabant a Lada aneb v autech našich (pra)rodičů

8 fotografiíhračky do auta

Stodvacítka, traboš a žigulík byly kdysi stejně skloňovanými pojmy mezi motoristy jako dnes bodový systém, spotřeba nebo piráti. My jsme se do ikon předrevoluční éry posadili a vyrazili zpět "k lepším zítřkům. Na věčné časy."

Diskuze

10 komentářů

    Lukas

    Tak s trabikem sem par set kilometru odjezdil, mel jo kamarad a i ve ctyrech sme se do nej vesli 😀 (4x180cm vysky a od 70-120kilo vahy…)

    Skodnou sem mel a par tisic s ni najezdil….

    Jediny s cim sem poradne nejel byl zigul…

    Jo kdyz bylo cloveku 18, byl rad za kazdou pastiku s kterou mohl jezdit…..

    Dnes uz sou to veterani, pred 15-16lety to byly dosluhujici pastiky na kterych sme se ucili jezdit( a taky i naucili, narozdil od dnesnich omladiny), maximalka byla do 150 , od kila uz mel clocek strach pokouset co to umi dal :), na druhou stranu ziskal clovek cit pro auto, naucil se ho poslouchat, dnesni auta precpany elektronikou uz nereknou zacatecnikovo nic, a ten se pak v krizi nestaci divit…

    stanik

    Také jsem měl možnost si jmenované vozidla osahat v běžném provozu. V době jejich slávy pro běžného občana jiná možnost nebyla. Né každý byl zelinář, pumpař, automechanik nebo kadeřník a číšník s řezníkem. Podobně jako jen někdo mohl být Štaidlem. Rozhodně ale Trabanti nebo Žigulici v době Československých kutilu se povedly a opravdu se za svoji eru mnohonásobně zaplatily. Co chalupářu a stavebníku v nich odvozilo věcí a materiálu na chaty a stavby se těm dnešním následovníkum ani nesní.

    satam

    Je zřejmé, že autor je mladší ročník. Skutečnosti, kterým se on diví, byly v době výroby těch aut běžné a odpovídaly stupni vývoje automobilové techniky. Fiat 124 (potažmo licenční Lada 1200) byl ve své době autem roku!!
    Takže jeho „srovnání“ se současnými auty trochu (no, ne trochu, hodně moc) kulhá!! Já jsem začínal na Škodě 1000 MB, pokračoval přes „vyšší“ typy škodovek až po současné Oply a Fiaty. A věřte, že na tu „tisícovku“ nedám do dneška dopustit!! Ve své době a v tehdejším režimu to bylo vynikající auto, které se mohlo klidně srovnávat a s hodně vozidly západní produkce!!

    petr164

    Kromě Trabantů jsem jezdil na žigulách i škodárnách od své autoškoly odjeté na š105 s volnými ložisky předních kol (kdo ví, co to je, tak musí před elévem smeknout, že se s tím nevyboural i s instruktorem). Dnes nejraději jezdím s vozu z devadesátých let – elektronika tak akorát, hlavně pro motormanagement, vše ostatní mechanika a poctivé materiály, hlavně žádné nesmyslné „infotamenetny“ a zadrátovaná každá funkce vozu. Zpohodlnělost vede pouze k draze placeným poruchám stále více věcí (v článku uvedené vozy se opravovaly doma nebo u zkušenějšího souseda za hubičku či basu piva). Kdo uměl s tímhle jezdit, svižně projíždět zatáčky, bystře řadit a na sněhu vyjet na zoufale tvrdých barumkách tam, co dnes je pro kdekoho problém, je dnes znechucen přemírou více či méně vlezlých elektronických asistentů tam, kde by onehdá bylo těžké dostat vůbec papíry. Proto si cením zejména italských vozů, u nichž byl vždy řidič ten, kdo nenaříká nad posezem, protože má ústa od ucha k uchu z fantastických jízdních zážitků. O ty své Alfy se starám tak, jak bývalo zvykem a proto jezdí jako nové. Škoda Saabu a jeho originální švédské koncepce, GM byl pouze na zisk hledící hřebík do rakve bez ochoty dodat více financí na švédský vývoj a monernizaci výrobních provozů.

    petr164

    Na š1000MB jsem s otcem projezdil celý „východní blok“. Tvrdit, že to byl srovnatelný vůz se světovou produkcí ve své třídě je, mírně řečeno, nemoudré. Konstrukce z roku 1964 byla již poněkud zastaralá vzhledem k inspiraci v Renaultu Dauphine téměř o deset let starším. Od té doby se vlastně vývoj zastavil a až do Favorita šlo o prakticky totožnou konstrukci. Přesednout do čehokoli jiného nikoli z východu znamenalo obrovskou kvalitativní změnu (tehdy poprvé jsem se svezl kromě jiného v Alfě Romeo, ve Fiatech a v R12). Pokud nebyl přístup ke kvalitním podvozkovým dílům a k jejich výměnám, nebyla jízda se š1000/1100 zas takový med, stabilita ve vyšších rychlostech rychle brala za své (Schleizer Dreieck tvořily běžné silnice a na plavání embéčka ve 120km/h z kopce do smrti nezapomenu). Na š110 pak byl z výroby zmršený karburátor a díky tomu cukavá akcelerace, peníze na výměnu či nakvalitní opravu nebyly (auto tehdy nebylo až na prvním místě). Takže prosím, nehanět, ale ani nesrovnávat nesrovnatelné…

    petr164

    Tak jest. Tehdy auta sloužila člověku opravdu bez nutnosti obávat se o škrábaneček na laku. Dnes se podle počtu škrábanečků na laku auta a podle jeho ročníku posuzují lidé…

    PepaSFI

    na Trabanta vzpomínám moc rád, super sedadla, přesné a citlivé řízení, podvozek jak motokára. Výkon to, pravda, nemělo, ale ten motorek byl velice agilní, jen potřeboval jiné zacházení. Kdo to nezná, ten spokojený nebude. Autor článku taky nezná. S Trabošem se jezdí jinak, žádné mazlení, hezky plyn na podlahu. Pod kopcem včas podřadit a zas plnej. A kdo to nezná, toho vysavačový jekot motoru vyděsí, ubere a pak holt nemá výkon.
    Nejhorší vzpomínky mám na škodu 105, úzkou s kulatýma světlama. To byl šmejd unikátní.

    tunerlada

    s Lukášem se znám osobně přes Škoda klub a taky jsem využil jeho půjčovny, konkrétně Trabíka. Koupil jsem ho dědovi na půl dne jako dárek vánocům protože stejného taky měl. Jsou to všechno úžasná auta i v dnešní době 🙂 S Ladou mám zkušeností nejmíň a tak asi si ji také vypujčím a vyzkouším. Jinak nejlepší zážitky mám se svojí Škodou 105l. Mám ji už druhým rokem (předtím jsem měl Rapida) a krom srazu s ní jezdím i do práce když je hezky a baví mě to ! Letos jsem s ní byl i v Anglii! (4500km celkem) . Dodatek snad jen ten, že je mi 23 a mám ji jako druhé auto pro zábavu. A taky to, že 90% mých vrstevníků by ji ani nenastartovali protože netuší co je sytič 😀

    mayo456

    pekný článok, pekná spomienka ale zchuti so zasmial nad pasážou že škodovka pôsobí živším dojmom ako Lada 😀 😀 mám dosť odbehané s Ladami rôznych modelov ako aj starými „embéčkami“ a musím konštatovať že Lada je proti škodovke doslova lietadlo aj keď na dnešné pomery sú zdochliny obe dve no normálnejšie mi vždy pripadala Lada. mala oveľa živší motor, modernejšej konštrukcie, tichší prejav v interiery, lepšie zpracovanie a pod. Čo sa týka brzd sú na tom plus mínus rovnako výhodou škodovky je že má posilovač brzd kdež to Lada 1200 ho nemá. posilovač brzdy mali až lady 1500,1600 a samozrejme hranaté 05/07. avšak aj na 1200vke brzdy nejdu vôbec ztuha práve naopak. čo sa riadenia týka je to zase plus mínus rovnaké kedže na škoeovku sa hrebeňové riadenie začalo dávať v roku 1985 pri tzv. „M“-kovom modely čiže ak žigulík vykazoval väčšie vôle tak treba dotiahnuť riadenie na prevodovke riadenia alebo vymeniť čapy. pobavila ma ešte jedna skutočnosť a síce, že autor uvádza že tieto auta jazdili v čase, keď jeho otec chodil na ZŠ. nech rátam ako rátam, tieto auta sú z druhej polovice 70tych rokov okolo roku 1976-77, a dlhé roky prakticky do roku 2000 boli bežnými autami na Česko-slovenských cestách. autor musí mať moc mladých rodičov alebo musí byť vemi mladý on sám, lebo ak jeho otec chodil na základku koncom 70tych rokov dnes múže mať okolo 40 rokov čo je dosť málo 😀 ale až na pár nepresností zrejme kvôli nedostatku informácii o autach je to milá spomienka 🙂

    mayo456

    mám 24 vlastním Ladu 1200 čo bol licenčný Fiat 124 s 63 000 km a teraz kupujem Octavku TSI ale radšej jazdím na starom žigulíkovi ako na moderných autách kedže to treba naozaj šoférovať a urobí presne to čo chcem a nemá v sebe žiadnu elektroniku ani nič. navyše vďaka tomu že toto auto má talianske korene má dosť temperamentu a aj to málo čo má dáva ochotne a veľmi rada 🙂

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist