Šílená past na řidiče: Zpomalovací práh potrestá rychlou jízdu. Zanedlouho v Branišovicích!

3 fotografieŽhavé novinky o autech

Snaha státního aparátu řídit lidem život nastavováním nesmyslných regulací, důmyslnou kontrolou jejich dodržování a přísným postihováním jejich překračování snad nezná konce. Nově tu máme šílenou technologickou novinkou, jak zatočit definitivně zatočit s domnělými „piráty silnic“, kteří překračují povolenou rychlost. Jmenuje se...

Diskuze

19 komentářů

    Garfielld

    Místostarosta Branišovic, už ale zapomněl zdůraznit jeden detajl a to, že hlavní silnice obec těsně míjí, neprochází jí. Zrovna včera jsem tam jel a je pro řidiče dost matoucí, že na rovném neobydleném úseku má najednou brzdit na 50.

    Pepn

    Tak až díky tomu lehne motorkář a způsobí si zranění, případně nehodu protijedoucích, protože překročil rychlost, tak to je už trošku za hranou.

    Domkan

    nadhera 🙂 uz aby to bolo lebo v Cesku a na LSovensku si to ludia zasluzia 🙂 jazdia nie nejazdia lietaju tu ako blazni !!!!!

    Domkan

    Pepn….ty dodrziavaj maximalnu povolenu rychlost 😉 ak stym mas problem zajdi k policajtom a povedz im do oci to co si napisal 😀 oni ti to velmi radi vysvetlia 😀 za hranou je tvoj stupidny komentar 😉

    Petr

    domkan A Ty si zajdi na psychiatrii.

    Věc sloužící k nezákonnému poškozování cizích věcí – 3 M Kč.
    Pytel cementu k zajištění bezpečnosti – k nezaplacení…

    Daniel Čada

    Branišovice se snaží ochránit úsek silnice II/396 na vjezdu a výjezdu z obce. 18. listopadu 2015 byla orgánům obce doručena petice, která požadovala řešení neúnosné dopravní situace, kdy většina vozidel nedodržuje stanovenou rychlost. Orgány obce okamžitě oslovily správce i majitele komunikace, kteří odpověděli že :”Řízení provozu na pozemních komunikacích a postihování přestupků přináleží Policii ČR a nepřísluší správci, či vlastníkovi silnice.” Obec se obrátila tedy na Policii ČR a ta odpověděla, že navrhovaný zpomalovací semafor na daný úsek není možné vzhledem k jinému určení semaforů umístit. Fotoradar možno umístit lze, rychlost však může měřit jen ve smyslu §79a zákona 361/2000Sb. jen policie nebo obecní policie a pokuty může vybírat obec s rozšířenou působností, což Branišovice nejsou. Navíc obci nejde o finanční zisk z pokut, ale o dodržování předpisů bez sankcí.
    Obec provedla měření provozu, kdy zjistila, že ročně překročí rychlost 910 000 aut a některá auta jedou rychlostí blížící se 130 Km/h.
    Pro obec už neexistovalo jiné dostupné a účinné řešení než Systém aktivního snižování rychlosti, proto nechala na jeho instalaci zpracovat projektovou dokumentaci a požádala o dotaci, která je v závěrečné fázi přidělení.
    Jelikož se jedná o nové zařízení, nechala obec zpracovat na projektovou dokumentaci s důrazem na bezpečnost provozu nad rámec svých povinností ve smyslu §18h vyhlášky 13/1997Sb. a metodiky ministerstva dopravy “Audit bezpečnosti pozemní komunikace”.

    Daniel Čada

    Nepoškodí SASR pneumatiku pokud pojede řidič rychle?
    Nepoškodí. Nájezdová hrana je totiž velmi malá a ze zmiňovaných 60mm je nakonec jen 41mm pro běžná auta a pro motorky díky průměru kol ještě méně. Navíc je hrana, což je velmi důležité pod úrovní vozovky, což z fyzikálního hlediska znamená daleko menší náraz než u klasického příčného prahu, který je nad její úrovní. Z toho důvodu se také musela zvolit na první pohled vysoká výška zmiňovaných 60mm. Řidič při přejezdu ucítí jen slabé drcnutí, ovšem dostatečné intenzity k tomu, aby jel příště pomalu, kdy existenci SASR nejspíš ani nezaznamená. SASR je často zaměňován s příčným prahem, ze kterého jsme zvyklí, že čím větší rychlostí jej přejedu tím větší rána. Z toho také pramení nebezpečí klasického příčného prahu. Jenže to je chyba. Tady fyzika funguje jinak. SASR není příčný práh!

    Daniel Čada

    Neshodí SASR cyklistu?
    Systém bude reagovat na vozidla jedoucí přes 50Km/h, to by byl pro cyklistu docela výkon. Navíc bude na straně dostatečný prostor pro jeho objetí. Taktéž obava, že cyklistovi sklopí SASR auto které jede rychle za ním je lichá, jelikož systém je sladěn tak, aby se nic takového nestalo. Silniční modul totiž není široký pro auto a cyklistu naráz, pro cyklistu by tedy sklopený SASR už nebyl ten hlavní problém, jelikož už by byl sražen autem za ním.
    Nestane se nic motocyklistovi?
    Švédská asociace motorkářů – obdoba české asociace nemá se zařízením problém pro žádný typ kol. Už pět let švédští motocyklisté přes SASR bez problémů přejíždí. Průměr většiny kol motocyklů je navíc větší než u aut a proto je i výška nájezdové hrany fakticky o kus nižší, navíc pod úrovní vozovky. Motorkáři však často SASR projíždí postranním místem pro cyklisty, právě ti tvoří těch zbylých 15% které zpomalit je snad nemožné.

    Daniel Čada

    V tomto úseku se nestalo moc nehod, proč obec instaluje zrovna tady?
    V ČR jsou úseky, které jsou známy vysokou nehodovostí. Dále jsou však tisíce míst, kde se nehody stanou poprvé, je to taková loterie. Takové úseky se dají identifikovat právě měřením provozu, zvýšeným pohybem chodců atp. Obec Branišovice se nehodové loterie nechce účastnit a ráda by své občany předem ochránila.
    Co se stane při výpadku proudu?
    Nestane se nic, zařízení sice přestane pracovat a nebude sklápět poklop, ale to řidiči neví. Byly provedeny testy při kterých bylo zjištěno, že ještě 14 dnů jezdili řidiči místem instalace SASR pomalu, přestože byl úplně vypnutý. Poklop je přitom ve sklopené poloze jen velmi krátkou dobu měřitelnou e zlomcích sekund. Je extrémně malá pravděpodobnost, že by došlo k výpadku zrovna v tento okamžik. Navíc jde poklop mechanicky zvednout i bez dodávky proudu a po obnovení dodávky začne samočinně pracovat.
    Jak budou SASR projíždět vozidla hasičů, sanitek a policie jedoucí k zásahu?
    Vozidla IZS budou projíždět přes SASR rychle, jako by tam žádné zařízení nebylo. Vůbec nic se nestane. Systému to neuškodí a vozidlům IZS také ne, jen to bez následku “drcne”. Tady by se mohlo zdát, že je vlastně SASR neúčinný, když mohou vozidla IZS volně projíždět. Roli ovšem hraje psychologický efekt. Policista, který zrovna řídí služební vozidlo na cestě k zásahu nerovnost projede, ovšem ten samý řidič v méně dramatické situaci místem pojede do 50Km/h. Výše uvedené grafy dat ze zařízení z reálného provozu účinnosti hovoří jasně, SASR sníží počet vozidel překračujících limit o 85%

    Daniel Čada

    Jaké jsou zkušenosti z provozu? Nevznikají v místě instalace nehody?
    Například na Öresundském mostu mezi Dánskem a Švédskem je 8 takových modulů. Přes most ročně přejede skoro 7 mil. vozidel. Tamní provozovatel nejprve vyzkoušel 4 moduly SASR, velmi si je pochvaloval, proto pořídil další. Všechny provozuje bez nehod nebo provozních potíží. Někteří z nás přes Öresundský most jeli a žádné takové zařízení neviděli. Vysvětlení je prosté, jeli pomalu a SASR na ně nereagoval. SASR má přesně takto fungovat. Švédský Trafikverket, správce švédské silniční sítě (obdoba ŘSD) SASR provozuje a uzavřel v nedávné době smlouvu na další dodávky.
    Všechny tyto otázky zmizí po prvním průjezdu zařízením a současné obavy se rozplynou, stejně jako u všech, kteří zařízení viděli na vlastní oči včetně zástupců Policie ČR, státní správy samospráv i dopravních odborníků.
    A to nejdůležitější! Jezděte podle předpisů a o přítomnosti SASR se ani nedozvíte.

    Laďa

    Mám pocit, že autor si nahání ego tím, že to rozpálí rychle ve vesnici (což dokáže každý blbec) a pak mu vadí, pokud se obec snaží, aby jezdil ohleduplně. Slušným řidičům to vadit nebude…
    Navíc Branišovice se snaží na daném úseku zvýšit bezpečnost – podívejte se na mapu rizikových úseků.

    Domkan

    Petriku jediny kto potrebuje zajst na psychiatriu si le a len ty 😉 si totalne mimo tvoje zvratene zmyslanie nema hranic 😉 ja le dufam ze nemas papiere na auto lebo takí ako ty si nezaslizua dychat ani kyslik !!!!!! si obycajny ludsky odpad ked mas take zvratene zmyslanie !!!

    Docent R

    Rozumím tomu správně, že když pojedu na motorce podle předpisů a zezadu mne bude dojíždět auto, tak se přede mnou znenadání vytvoří překážka ve sjízdnosti komunikace? Pane starosto, jste připraven zaplatit případnou škodu a odsedět si to?

    Daniel

    Tak takovej článek muže napsat akorát hovado. Jestli někomu vadí, že nemůže jezdit kilo tam kde je padesátka a přijde mu to jako šikana, tak prostě není normální. Čeští řidiči jsou takovej dobytek, že těchto zařízení by mělo být mnohem víc.

    Jarda

    Je neuvěřitelné, jaký počet blbců se v posledních letech vyrojil. Jedni vymyslí na našich hrbolatých silnicích umělé hrboly, druzí umělá propadliště, ale oprav silnic, aby byly bezpečné se nedočkáme. Až pojede někdo rychle do nemocnice s umírajícím a na této šikaně havaruje, budeme dlouho řešit, který pitomec to vymyslel. A kdo myslí, že se tato technika nemůže porouchat, je bláhový. Blbci všech zemí spojte se a mrskněte si to.

    Pavel K.

    Už aby to zavedli a rozšířili i do dalších obcí.
    Ten, kdo dodržuje rychlost se bát nemusí. Idiotům bych hloubku upravoval podle překročené rychlosti (těm extra magorům, co tam letí 100 a více klidně o půl metru, ať si rychlost užijí až do konce 😉
    Nechápu kritiku tohoto webu. Buďto jsme v právním státě a normální stav je dodržovat zákony a pak se není čeho bát a nikoho se to nedotkne nebo žijeme v anarchii a pak by bylo v pořádku, kdyby lidé z těch vesnic ignorovali zase jiné předpisy a začali po autech házet kameny.
    Toto může vadit jen arogantním řidičům.

    Pavel K.

    @Garfielld: Ta padesátka v kroužku je pro jistý druh řidičů opravdu hodně matoucí. Pro ty inteligentní už tolik ne…
    @Pepn: proč by lehal, když pojede tak jak má?
    Ta neustálá starost o idioty za volantem/řidítky není na místě. Stát (obec) se má starat o ty, kteří předpisy dodržují. A čím více stát znepříjemní život těm, kteří předpisy nedodržují, tím lépe. Ta arogance některých řidičů, kteří by si rádi vše určovali podle sebe, je hrozná. Co kdyby někdo ignoroval jiné zákony, zašel za redaktory tohoto webu a postříkal jim barák jen proto, že je to stejný idiot, který si myslí, že on určí co se smí a co ne?
    Kdyby vždy za rychlo jízdu zaplatili životem/zdravím jen viníci, tak jsem pro, aby jezdili co nejrychleji, ale myslím, že většina obětí dopravních nehod nejsou viníci.

    Jirka

    Myslím, že pokud někdo pojede 55km/h, tak ho to ani ve sportovním autě nerozhodí, takových děr jsou na silnicích tisíce. Určitě tam budou značky, práh bude vidět a bude na každém, jakou rychlostí na něj vjede. Ono, kdyby řidiči nejezdili maximální povolenou rychlostí a víc, ale spíš vhodnou rychlostí, nemuselo by se to vůbec řešit…

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist