Sezona zimních pneumatik se blíží. Jste připraveni?

Otázce zimních pneumatik jsme se podrobně věnovali několikrát v uplynulém roce. Teď je tu pro tohle téma zase ten správný čas.

Vloni jsme řešili problematiku zejména v souvislosti se změnou legislativy, teď se ale nedívejme na to, zda má či nemá daný zákon smysl. Nebo jak reagovat na výzvy policie, pokud vás zastaví sice v zákonem vymezené době, nicméně na silnici bez sněhu a při vyšších teplotách.

Teď jde o to, že zima jako taková se opravdu blíží, ač se to zatím nezdá vzhledem k babímu létu, a zimní pneumatiky budou v daných oblastech a za daných podmínek opravdu potřeba. Na příchod studeného počasí (teď je konec září, takže na přezutí je cca jeden měsíc) je třeba se připravit.Ten, kdo bude nové gumy na zimu kupovat, může první část vynechat. Jen by si měl uvědomit, že jak se bude blížit termín 1. listopadu, řidiči začnou propadat hysterii a panice a sehnat zimní gumy v obvyklém rozměru nebude tak snadné jako třeba teď. A pokud ano, tak ne za výhodnou cenu. Ehm, víme to z vlastní zkušenosti. Pokud máte zakoupenou sadu „zimáků“ z loňského či předloňského roku, tak určitě víte, jak je skladovat a přesně to jste na jaře udělali.

Aby byly vaše pneumatiky správně připravené na zimu, měli byste je mít mimo sezónu dobře uskladněné. Pokud jste to nezvládli na jaře, tak alespoň teď myslete na to, že budete skladovat letní obutí. Pneumatiky se skladují zbavené nečistot na suchém, chladném a temném místě, na kterém jim nehrozí styk s olejem, benzínem a jinými chemikáliemi, které by mohly její povrch nenávratně poškodit. Důležitá je také poloha pneumatiky – položit nebo zavěsit?

DOPORUČUJEME: Testovali jsme nové pneumatiky Michelin Alpin

Správnou odpověď má možná ředitel obchodu Pneumatiky.cz, Vojtěch Schwangmaier. „Pneumatiky skladujeme s ohledem na to, zda jsou na ráfku, či nikoliv. Pokud je pneumatika na ráfku, neskladujeme ji nikdy nastojato, ale zavěsíme ji za ráfek na hák do vzduchu. Naopak pro pneumatiku bez ráfku není vhodnou polohou zavěšení ani naskládání pneumatik na sebe do sloupce, nýbrž postavení pneumatiky do stojanu ve svislé poloze.“ Tak to vidíte.Teď zpátky k tomu, co pro nás vymysleli zákonodárci. Abyste mohli v období od listopadu do konce března se zimními pneumatikami vyjet na silnici, musí mít jejich hlavní drážky hloubku minimálně čtyři milimetry. Tuto zákonem povolenou minimální hloubku obvykle indikují takzvané kontrolní body, podle nichž řidič pozná nutnost výměny pneumatik pouhým pohledem, aniž by musel použít hloubkoměr. Je nutné si uvědomit, že pneumatika s hloubkou dezénu pod 4 milimetry má výrazně omezenou odolnost proti smyku na mokré, zasněžené či zledovatělé silnici. Výrobci proto doporučují pneumatiku vyřadit ještě dříve, než dosáhne zmíněného minima, ale to je samozřejmě na vás. Nové gumy budou mít určiě lepší vlastnosti než staré ztvrdlé slupky s odrbaným povrchem, ale samozřejmě volba obutí záleží vždy a pouze na řidiči.

Měření tlaku je další atribut správného používání (nejen) zimních pneumatik, tohle zná, tedy přesněji řečeno na to je zvyklý každý, kdo jezdí na závodní okruh. Při nesprávném huštění nemá auto optimální jízdní vlastnosti a kdyby nic jiného, tak může snadno dojít k poškození plášťů a výraznému zkrácení jejich životnosti. Optimální nahuštění určuje výrobce a najdeme ho v technickém průkazu a manuálu vozidla. Tlak v pneumatice měříme manometrem, a to vždy za přirozené venkovní teploty. Je jasné, že pokud na gumě drandíme hodinu v plném tempu, díky teplotě vzniklé provozem se tlak v pneumatiky zásadně zvýší.

Drobnost? Možná, ale závaží, jakkoli je malé rozměry i hmotností, je velkou a důležitou součástí správného používání kol. Nevyvážená kola mohou při vyšších rychlostech způsobit vibrace automobilu a tím vést k nerovnoměrnému opotřebení běhounu. Špatné vyvážení může rovněž vést k prodlužení brzdné dráhy, ovlivňuje chování vozidla při zatáčení, zejména na kluzkém povrchu, a celkově zhoršuje komfort jízdy. Zkracuje se také životnost čepů, ložisek a tlumičů.

ČTĚTE TAKÉ: Zákon a tzv. povinné zimní pneumatiky

K tomu se pak váže ještě jedna věc – i pokud máte vyvážení kola, mohou se během zimy vibrace objevit. Důvod je jednoduchý, nachytali jste do ráfku sníh a led, pokud neparkujete ve vyhřívané garáži, tak zmrazky přimrzly mezi paprsky nebo uvnitř disku a působí jako velké závaží, kterého se chcete co nejrychleji zbavit. Možnosti jsou omezené… Zaparkovat na delší čas v teple, ideální a levné řešení je parkoviště v supermarketu. A nebo myčka, pokud nemáte čas a možnost zvolit předchozí variantu.

Zatím je opravdu ještě dost času, ale ten se krátí, dejte na nás, máme v živé paměti, jak jsme loni v listopadu stáli fronty na pořádníky v pneuservisu. Pokud víte, že budete zimní pneumatiky potřebovat, nenechávejte výměnu a přípravu na poslední chvíli. Ne snad kvůli úřednickému diktátu – prostě jen proto, abyste si ušetřili čas a peníze.

Autoweb.cz

24.9.2012 1:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist