Sériový Jaguar C-X75 v roce 2013

Studie s tisíci koni na všech kolech míří bez větších změn na silnice, zůstanou i turbíny. Jaguar na projektu spolupracuje s Williamsem. Připravte si 17 milionů.

Na loňském pařížském autosalonu Jaguar šokoval svět konceptem C-X75. V sériovou výrobu doufali všichni, ale málokdo skutečně věřil. Mýlili jsme se, první produkční stroj chtějí Bitové dokončit už za dva roky. Přestože zpočátku plynové turbíny konceptu nejspíš nahradí konvenční motor, později by se měla na silnice dostat i novátorská technika.

Vznikne celkem 250 produkčních jaguarů C-X75, přibližně padesát z nich závodních. Na každý si připravte nejméně sedmnáct milionů korun. Dostanete za ně pohon všech kol, výkon poblíž tisícovky koní a nejvyšší rychlost asi 330 kilometrů v hodině. Poslední číslo je odhadem šéfinženýra projektu Nigela Taylora. Ten rovněž slíbil stovku asi za tři sekundy, sto šedesát za šest sekund a tři sta kilometrů v hodině do šestnácti sekund.Vývoj auta už začal a Jaguar si k němu přizval odborníky z týmu Williams F1. Ti pomohou mimo jiné s konstrukcí karbonového šasi C-X75. Celé auto má vážit přibližně půl druhé tuny i s řidičem, což odpovídá 1350 kilogramům suché hmotnosti původního konceptu. Bateriím jde na vrub 230 kilogramů. Zkušenosti Williamsu však Jaguar využije i jinde, například při ladění aerodynamiky.

Nabízí se však ještě jedno místo, kde by mohli experti na Formuli 1 pomoci. Jaguar sice pracuje na autě s plynovými turbínami, nebude ji však mít hotovou do roku 2013. Na to jsou malé turbíny od Bladon Jets až příliš nové, konstruktéři s nimi nemají zkušenosti. Čtyři pětiny z vyrobených aut by tak mohl napájet malý konvenční motor s turbodmychadlem. Spekuluje se především o šestnáctistovce příbuzné motorům, které se za dva roky objeví v monopostech F1. Taková jednotka by dokázala i v silničním nastavení efektivně dodat přes pět set koní.Není proto zcela nerozumné očekávat výkon kolem tisícovky koní, přestože reálněji se jeví konzervativní odhad „přes sedm set koní“. Číslo se sedmičkou na začátku je zdá se novou normou ve světě velkých supersportů, nabízí jej Pagani HuayraLamborghini Aventador. Výkon budou jako vždy limitovat schopnosti baterií, současné technologie mívají problémy živit větší počty koní po dlouhou dobu bez přhřátí.

Vysoký výkon s malým motorem není jedinou výhodou sériových hybridů typu Jaguaru C-X75 (jméno je mimochodem pracovní a zřejmě se změní). Srovnatelně velkou předností je v době zelené vysoký pseudoekologický potenciál – auto dokáže ujet padesát kilometrů jen na elektřinu, aniž by spálilo kapku benzínu. Evropský měřicí cyklus tak nejspíš nezjistí víc než sto gramů oxidu uhličitého na kilometr a C-X75 se zařadí k nejekologičtějším autům planety.

autoweb.cz

10.5.2011 8:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist