SEMA 2010: Motor z Corvette na dobírku

GM vám nyní pošlou v krabici 513 nebo 564 koní. Silnější z nových zákaznických motorů se představil pod kapotou repliky Corvette Grand Sport od Superformance.

Město hazardu vidělo zajímavé stroje, ale také samotné pohonné jednotky. I když… Američané z General Motors představili dva přídavky do svého katalogu volně prodejných motorů, premiéru ale pojali stylově. Silnější ze staronových small-blocků řady LS strčili pod kapotu repliky Corvette Grand Sport z roku 1963 od společnosti Superformance.

Oba osmiválce obohatí nabídku řady motorů E-Rod, s níž GM míří především na méně náročné pouliční závodníky. Automobilka pod značkou E-Rod prodává standardní jednotky homologované pro silniční provoz a připravené ke garážové zástavbě bez dalších úprav. Standardní však neznamená obyčejné. Zběhlý čtenář jistě rozluští kódy LS7 a LSA, ostatním snad napoví označení Z06CTS-V.

Jedná se o známé small-blocky třetí generace, které pohání Corvette Z06 a nejsilnější Cadillac CTS. Motory prodělaly jisté úpravy, aby pasovaly do většího množství upravených aut. Atmosférický osmiválec LS7 má sedm litrů objemu a 513 koní. České zastoupení Corvette uvádí 505 k, ale 377 kW, které odpovídají 513 metrickým koním – 377 kW je 505 imperiálních koní, používaných v Británii a USA. Menší zmatek panuje okolo točivého momentu, LS7 vládne 637 newtonmetrům.

Motor LSA má původ rovněž v Corvette, pod přezdívkou LS9 pohání verzi ZR1 výkonem vysoko přes šest stovek koní. Varianta LSA je mírně podladěná na stále slušných 564 koňských sil. Motor konstrukčně vychází z LS3 v základní Corvette a má stejných 6,2 litrů objemu. Ty však pomáhá plnit velký kompresor. Jemu vděčí osmiválec také za 747 newtonmetrů točivého momentu.

Vraťme se k samotnému autu. Není zcela nové, jihoafrická firma Superformance prodává repliky původních grand sportů s požehnáním GM už rok. Nabízí karosářské verze kupé i roadster, obě v duchu své tradice tak podobné původním autům, jak jen to je možné. Trubkový rám i sklolaminátová karoserie nejen vychází ze svých historických protějšků, jsou na milimetr stejné. Superformace používá původní formy GM.

Technika pod kapotou je veskrze moderní, motory GM pochází bez výjimky z Corvette – její osmiválce jsou totiž jedinými moderními motory svého druhu v portfoliu General Motors. Není tedy divu že replice Grand Sportu se dostalo té cti představit veřejnosti nového krále e-rodů. Auto váží pouhých 1133 kilogramů.

Výkon putuje samozřejmě na zadní kola. Náprava je vyrobená na zakázku speciálně pro nový Grand Sport, sílu však dostává přes prověřený šestistupňový manuál firmy Tremec. Auto má ve všech rozích kotoučové brzy se čtyřpístkovými třmeny. Nic dalšího bohužel nevíme a skvělých výkonů auta se můžeme jen domýšlet.

Možná máte pocit, že vám Corvette Grand Sport z roku 1963 nic neříká, že jste ji nikdy neviděli. To je jistě pravda. Projekt se zrodil roku 1962 v hlavě šéfinženýra projektu Corvette. Zora Arkus-Duntov byl zaujat úspěchy Cobry Carolla Shelbyho a chtěl své dítě proslavit podobným způsobem. Tajně proto začal pracovat na odlehčeném závodním stroji.

Vyšel z druhé generace Corvette, která právě mířila na trh. Plán počítal se stavbou 125 aut, které by umožnily homologovat Grand Sport pro mezinárodní závody cestovních vozů. Arkus-Duntov a jeho lidé stihli vyrobit jen pět strojů (čtyři kupé, jeden roadster), než jim vedení tajný projekt zatrhlo. Grand sporty nikdy nezávodily ve velkých podnicích, dosáhly však několika menších úspěchů.

Vývoj nebyl skutečně dokončen a auta trpěla dětskými nemocemi. Nikdy se nepodařilo vyřešit potíže s aerodynamikou, Grand Sport trpí nestabilitou ve vysokých rychlostech. Čiré výkony mu však nikdy nechyběly, nejsilnější auta měla pod kapotou atmosférický osmiválec o objemu 377 kubických palců (6,2 l) a výkonu kolem 550 koní.

Všech pět původních grand sportů by mělo být stále na světě, majitelé se s nimi však chlubí jen sporadicky. Jedno z aut bylo nedávno na prodej, nakonec však garáž nezměnilo. Než došel zájemcům dech, cena v aukci vyšplhala na pět milionů dolarů (87 mil. Kč). To bylo méně než si majitel auta představoval, cenu zachovalé Corvette Grand Sport můžeme tedy zdola odhadnout kulatým stem milionů korun.

8.11.2010 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist