Sekvenční vs. dvouspojková převodovka: Proč závodní vozy nejdou s dobou a nepoužívají DSG?

Dvouspojkové převodovky jsou obecně považovány za jedny z nejrychlejších, v motorsportu ale stále převládají zavedené převodovky sekvenční.
titulka_sekvencni_prevodovka_vs_dsg-1100x618.jpg Zdroj: Youtube

Ve sportovních vozech dnešní doby jen málokdy naleznete něco jiného než dvouspojkovou převodovku. A jakkoliv máme rádi klasické manuály, musíme uznat, že to má své opodstatnění. Dvouspojkové převodovky jsou jednoduše jedny z nejrychlejších samočinných převodovek a v poslední dekádě se je skutečně podařilo dobře odladit. V motorsportu se jim ale příliš nedaří – přestože se v ostrých závodních vozech občas vyskytne, stále stojí ve stínu klasické sekvenční převodovky. A není to jen historický důvod, sekvenční převodovka má na trati mnoho výhod.

Na Youtube kanálu FCP Euro se objevilo video porovnávající DSG pocházející z Volkswagenu Golf GTI TRC s její sekvenční náhradou. První významný rozdíl je hmotnost – sekvenční převodovka váží o více než 40 kg méně. Konečné číslo na váze ale není jediný hmotnostní rozdíl. Převodovka DSG používá tři hřídele, které motor musí roztočit, v případě sekvenční převodovky se používají hřídele pouze dvě. Citelný váhový rozdíl je znát i na spojkovém systému a setrvačníku. V případě sekvenční převodovky se spojka používá jen při rozjezdech a téměř se při provozu vozu neopotřebovává – tím pádem může být podstatně menší a lehčí. Menší a lehčí setrvačník pak přispívá k rychlejší odezvě motoru na plyn. Oproti tomu je spojkový systém převodovky DSG nejen těžší, ale zároveň má hmotnost rozložen spíše po okraji disku. Motor tedy opět musí roztáčet větší hmotu.

Zatímco DSG i ve své závodní podobě stále vychází z převodovky původně určené pro silniční vozidla, sekvenční převodovky nemusí dělat ústupky komfortu a mohou se soustředit jen a pouze na výkon. Jedním z takových nekompromisních kroků je i použití ozubených kol s přímými zuby namísto šikmých. Znamená to sice výrazně hlasitější chod, ale zároveň podstatně menší ztráty při přenosu výkonu. Namísto synchronizačních kroužků se v případě sekvenční převodovky používají přesuvníky, pro které se vžil název dog gears. Ty umožňují extrémně rychlé přeřazení, ale stejně extrémně rychle se opotřebovávají – jejich životnost je zhruba 5 000 km.

Fungování převodovek DSG je v provozu do velké míry dané jejich správným softwarovým naladěním. Zvládají přeřazovat velmi rychle, protože dokáží připravit následující stupeň a téměř instantně jej zařadit. Na trati však panují trochu jiné podmínky a elektronika se mnohdy nechá zmást. Například pokud prudce akcelerujete a následně prudce uberete a podřadíte před zatáčkou. Elektronika si kvůli prudké akceleraci přichystá vyšší převod, v reálu by se ale více hodil připravený nižší převod – v tento moment DSG podřadí výrazně pomaleji.

16.4.2019 8:00| autor: Martin Kusyn | zdroj: Road and Track

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist