Šéfové Fordu: „Budeme se učit růst“

Americká dvojka má praxi v restrukturalizování, ale expanze je pro ni zapomenutým řemeslem. Pokud se bude učit dobře, prodá v roce 2015 osm milionů aut.

Analytici modrého oválu očekávají, že automobilka dokáže už v roce 2015 prodat osm milionů aut – o padesát procent víc než dnes. Američané tak opouští téma restrukturalizace a chystají se na expanzi. Nebude to jen tak, vedení automobilky otevřeně přiznává, že Ford v podobné situaci nebyl celá desetiletí. Také zvyšování objemu výroby je třeba provádět s citem – co se stane v opačném případě, předvedlo v posledních letech hned několik automobilek.

Šéf Fordu Alan Mulally odkryl reportérům agentury Bloomberg několik předpovědí svých expertů. Malé vozy podle nich budou do roku 2020 tvořit 55 procent trhu s osobními auty. Třetina všech prodaných strojů navíc podle Mulallyho zamíří do Asie. K plánovanému padesátiprocentníu růstu dodal Mulally: „Padesát procent je hodně, ale stojíme nyní na pevných základech, které jsme si položili v posledních letech.““Schopnost [zdravě] růst je pro nás zcela novým uměním,“ doplnil svého nadřízeného finanční ředitel Fordu Lewis Booth. „Posledních deset let jsme byli velmi dobří v restrukturalizování. Růst, ten chce tréning.“ Pokračoval řadou čísel. Expanzi si podle něj Ford zaplatí sám, bez dalšího zadlužování. Umožní mu to zvyšování marží a s nimi provozních zisků. Průměrná marže by se měla do poloviny dekády zvýšit ze současných osmi na devět procent.

Ford se těší dobrému finančnímu zdraví. Splácí dluhy, které nasbíral po roce 2000, aby se vyhnul bankrotu (na rozdíl od GMChrysleru to dokázal). Za poslední dva roky vydělal Ford deset miliard dolarů (170 mld. Kč), mezi lety 2006 a 2008 však prodělal třikrát tolik, takže zatím nemá zdaleka vyhráno. Automobilové divize dluží dohromady 17 miliard dolarů, z nichž by do roku 2015 mělo zbýt deset.

V Dearbonu tedy mají spoustu práce. Dobře si vedou zejména ve srovnání s General Motors, Ford vydělal v prvním čtvrtletí o 36 procent víc peněz, přestože prodává znatelně méně aut a zcela propásl nástup čínského trhu. General Motors mají v Číně desetiprocentní tržní podíl, fordy kupuje jen 2,4 procenta zákazníků. Mulally a jeho podřízení doufají, že posun preferencí směrem k nižším kategoriím – kde má Ford (díky evropské divizi) navrch nad GM – jim pomůže dohnat náskok konkurence.Ten je – bráno čistě podle objemů – velký. Kdysi druhý největší výrobce světa Ford vloni po celém světě prodal 5,3 milionu aut, první Toyota našla 8,42 milionu zákazníků a u GM zaostali jen o třicet tisíc vozů. Toyota je letos kvůli zemětřesení ze hry, ale do roku 2015 bude dávno zpět na vrcholu. Přestože její vedení po přešlapech minulých let hlasitě křičí, že titul největší automobilky světa už není pro Japonce důležitý, ambiciózní cíle s ročními prodeji kolem patnácti milionů aut zůstávají na stole. Další velký hráč na čínském trhu, Volkswagen, prodal vloni po celém světě 7,14 milionu aut, nabývá na síle a oficiální plán na překročení desetimilionové hranice v roce 2018 chce vedení splnit o tři roky dřív.

Světové trhy rostou, ale jestli bude jejich tempo stačit velkolepým plánům největších výrobců, ukáže pár dalších let. Ford je na boj připravený jako nikdo jiný. Má prostředky, chce investovat a má za sebou obrovské mentální cvičení v podobě úspěšné restrukturalizace. Jen v číně zainvestuje 1,6 miliardy dolarů do stavby čtyř nových továren a do roku 2015 tu ztrojnásobí portfolio na patnáct modelů. Nové fordy uvidíme po celém světě, investice do vývoje letos vyskočí z loňských 3,9 miliardy na 5,5 miliardy dolarů a v roce 2012 budou ještě o půlmiliardu vyšší. Lewis Booth k tomuto tématu dodal, že expanze vyjde striktně z vlastních dílen Fordu: „Neplánujeme žádné akvizice.“

autoweb.cz

21.6.2011 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist