Sedm zajímavých kombíků, které si můžete dovolit

Malý rozpočet a nároky na prostor nemusí nutně znamenat nudný výběr. Tady je hitparáda kombíků, které vám přinesou ještě něco navíc.

Život se třemi dětmi, psem a tchyní nemusí nutně znamenat kompromisy. Ať už holdujete mamutí praktičnosti, neskonalému přepychu, nebo zábavě za volantem a řešíte koupi ojetiny, tyhle kombíky odlišuje od ostatní konfekce punc výjimečnosti. Možná je Octavia 1.9 TDi ve všech ohledech racionálnější volbou, ale pro někoho je třeba život moc krátký na to dělat jen rozhodnutí z rozumu. Následující auta jsou důkazem, že i to, co říká srdce, může dávat někdy dobrý smysl.

Mercedes-Benz S124
Začneme hned obligátní volbou. I když se koupě velkého auta prestižní značky může na první pohled jevit jako čiré bláznovství, opak je pravdou. Atmosférickými šestiválci nemůžete nic pokazit a v kombinaci s automatickou převodovkou vás navíc oblaží tím okouzlujícím noblesním přepychem.

Design působí solidně a atmosféra v interiéru by uspokojila i nejednoho afrického diktátora. Možná jsou ceny trochu nadsazenější, než by člověk za tak staré auto s takový náběhem očekával, ale koupě udržovaného kusu se vám vrátí v delší trvanlivosti. Je to totiž jedno z posledních aut, se kterým budou jezdit ještě vaše vnoučata. I kdyby došla ropa. Naftové motory totiž snesou i jízdu na fritovací olej.

BMW 325i E30
Zařadit do výběru kombi trojkové řady trochu zavání klišé, ale pravdou je, že jej můžeme považovat za moderního zakladatele zábavných aut v praktickém balení, pokud tedy potřebujete převézt něco víc než jen pár nákupních tašek, které pojme kdejaký hot-hatch. Původní kombi E30 vlastně nikdy nemělo oficiálně vzniknout. Po 600 hodinách práce ve vlastní garáži jednoho nadšeného technika, který chtěl zachovat sportovní vlastnosti, ale chyběla mu trocha praktičnosti, to nemohlo dopadnout jinak, než že se automobilce nápad zalíbil a dala mu zelenou.

No dobrá, BMW řady 3 vždy bylo menší auto, takže s tou praktičností to není zase tak slavné. Co ale na velikosti ztrácí zde, získává zpět hned v první zatáčce právě díky svým rozměrům. Kompaktní architektura, zahrnující motor za přední nápravou a pohon zadních kol společně s vyspělým podvozkem a výbornou polohou za volantem vám budou neustále kouzlit úsměv na rtech. Asi není nutné vysvětlovat, že řadový benzínový šestiválec s manuální převodovkou je ta pravá volba. Pokud to budete brát vážněji, snadno seženete i verzi se samosvorným diferenciálem.

Audi 200 Avant
Jak jsme si ukázali na prvních dvou případech, na západ od našich hranic uměli vždy postavit něco velkého, kvalitního a zábavného, ať už si pod tím pojmem představíte cokoliv. Audi 200 Avant je ale tak trochu jiným autem. Solidní spolehlivost asi nepřekvapí, 220 přeplňovaných koní z objemu 2.2 litru v nejvyšší specifikaci a pohon všech kol Quattro působí také typicky německy efektivně.

Sametový pětiválec s podmanivým, skoro až múzickým projevem, a trochu odvážnější design ale dodává tomuto autu punc výjimečnosti. Možná trochu působí jako krabice od bot, ale něco stylového na něm je. Je tak zvláštně neněmecky excentrické, jako by v den, kdy jej technici navrhovali, nešli na oběd na klasickou klobásu, ale inspirovali se ve francouzské restauraci. Výskyt dvoustovek je vzácnější a v důsledku toho jsou ceny na vyšší úrovni, ale za „německý citroën“ by se mohly peníze vyplatit.

Citroën XM 3.0 V6
Když už jsme tedy u těch citroënů, jeden zástupce francouzské značky nemůže ve výběru chybět. Pokud hledáte velké auto a pohodlnost je pro vás vším, asi nemá cenu hledat dál. Mercedes možná nabídne srovnatelný komfort a neprůstřelnost k tomu, ale pokud vám jsou bližší digitální hodinky než dědečkovy pendlovky, Citroën XM by pro vás mohl mít odpověď. Dnes je trochu úsměvné mluvit v souvislosti s dvacet let starým autem o nějaké moderně, ale tehdy to bylo působivé auto.

Jak se na velký Citroën patří, mohli jste si užívat nejmodernějších technologií. Hydropneumatické odpružení, spousta elektroniky a velký motor sice představují trochu dobrodružství, ale propůjčují podvozku nejen konejšivé vlastnosti, ale i skvělou stabilitu v zatáčkách. Tehdy se při slalomu XM udrželo i Lotusu Elan, kdežto stejně velkému Fordu Scorpio se jen marně rozjížděly nohy od sebe. Kombi trochu ztrácí na té mimozemské bláznivosti, především v zadních partiích, kde se designérům moc nepovedlo naroubovat kufr stejně dobře, jako v případě liftbacku. Možná je XM trochu risk, ale má nakročeno stát se podobným kultem, jako jeho předchůdci DS nebo CX.

Fiat Marea Weekend Turbo
Od bláznivých Francouzů se dostáváme k ještě bláznivějším Italům. Co jiného si pomyslet o automobilce, která je schopná nacpat osmiválec Ferrari pod kapotu rodinného sedanu Lancie Thema? A jak to může asi dopadnout, když vložíte motor z Fiatu Coupé, jednoho z nejlepších dostupných sporťáků let devadesátých, do nevýrazné Marey Weekend? Ano, ten samý dvoulitrový pětiválec s turbem. Sice trochu podladěný na 155, resp. 182 koní, ale stále s tím stejně nezaměnitelným chraplavým tónem.

Příměr „ferrari v kombíku“ je možný trochu přehnaný, ale docela výstižný. Ne že by to bylo nějak dokonalé auto, nebo snad vznešeně krásné. Ale auto to bylo docela rychlé. Nejlepší na tomto balení je jeho nenápadná rychlost. Právě kombinace nečekaných výkonů a velmi nevýrazného vzhledu, nejlépe v nějaké důchodcovské béžové barvě, z něj činí dokonalý sleeper. A ten zvuk! Takové malé italské concerto. Nutno podotknout, co se týče výskytu, také velmi vzácné.

Volvo 850 T-5R
Tohle Volvo je tak trochu podobné předešlému fiatu, ale zároveň velmi jiné. Podobně bláznivé, ale na švédský způsob. Ačkoliv si volva většinou představujeme jako solidní, leč trochu odměřená auta, tohle je trochu něco jiného. Svojí rychlost vůbec netají a naopak jí křiklavými barvami a výrazným bodykitem dává hodně najevo.

Ne nadarmo můžeme 850 T-5R považovat za zakladatele kultu rychlých kombíků. Kořeny überkombíků AMG a Divize M můžeme hledat právě tady. Unikátní na tomto autě je ale především atmosféra, kde se mísí chlad a horkokrevnost. Přidejte k tomu pověstnou bezpečnost, enormní praktičnost a hned tu máme jeden z nejlepších kombíků na světě.

Ford Mondeo 2.5 V6
Vracíme se zpět do každodenní reality, kde dostupnost náhradních dílů a cenově únosný servis hrají roli. Mondeo je typickým příkladem nenáročného a solidního auta. Na první pohled ničím moc nepřekvapí, ale vrcholná verze s vidlicovým šestiválcem o objemu 2,5 litru má něco do sebe. Především hraje na rozum, ale zahřeje i srdce. Přestože pověstné jízdní vlastnosti asi netřeba představovat, velmi překvapí tak trochu americká nátura šestiválce.

DOPORUČUJEME: Škoda Yeti také ve výbavě Laurin & Klement

Ne že by auto jezdilo nějak špatně, řídit jej je i dnes velká radost, ale občas na vás dýchne atmosféra starého poctivého full-size sedanu. Manuální převodovka potěší řidiče, ale automat ještě více podpoří vaše smysly směrem k relaxované lenosti. Když k tomu připočteme překvapivě slušnou spotřebu (není problém jezdit za osm litrů), začne tohle auto dávat smysl. Nyní jsou navíc opravdu levná, což vzhledem k faktu, že první generace po faceliftu je dost možná nejpovedenější ze všech mondeí, činí z tohoto auta skvělou nabídku.

Vybrali byste si některé auto z tohoto seznamu? Některé vám naopak chybělo? Nebo s nějakým dokonce jezdíte? Podělte se o svůj názor v komentářích?

Hugo Kottás

1.11.2012 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist