Sedm staromódních off-roadů, které si pořád můžete koupit

Jsou dnešní off-roady vlastně jen stylové krabice s nálepkou SUV pro lidi, kteří v terénu nic neumí? Můžeme si dnes koupit pravověrný off-road?

Ale kdeže! Na trhu si pořád můžete vybrat z docela slušné nabídky pravověrných off-roadů, se kterými byste se mohli vydat až na konec světa. Všechna tato auta pojí skutečné schopnosti v terénu, nezničitelnost a ve výsledku možná i trocha toho stylu. Pokud už tedy bydlíte někde vysoko v horách, nebo se chystáte na expedici po civilizací nedotčených místech, zapište si na seznam tahle auta.

1. Land Rover Defender
Je vůbec nutné tohle auto nějak představovat? Za svou dobu existence si Defender vysloužil mnoho různých přezdívek zahrnující slova „král“ a „terén“. A oprávněně. Na věc jde jednoduše, ale účelně. Má do terénu ideální koncepci tuhých náprav, redukční převodovku a  stačí mu jeden naftový čtyřválec 2,2 litru o výkonu 122 koní a točivém momentu 360 Nm. Váš může být již od 658 880 korun, na výběr je ze dvou rozvorů (90 a 110 palců) a mnoho variant nástaveb.

Sledujte: Videotest – Land Rover Defender

Možná je život s ním trochu nepohodlný, ale když opravdu potřebujete, všechno si zpět odpracuje. Od počátku výroby v roce 1948 se vesměs vůbec nezměnil, takže pokud byste si to přeci jen přáli, může být dnes Defender tak trochu i retro stylovka. Svou nezničitelnost prokazuje i tím, jak se přes neustálé politické tlaky pořád drží ve výrobě. Někdy kolem roku 2014 už ale bude muset přijít moderní nástupce. My ale na tuto živoucí legendu nedáme dopustit!2. Mercedes-Benz třídy G
Geländewagen (doslova „terénní vůz“) je tak trochu podobný Defenderu, i když je méně hard-core. Jelikož původně vznikl jako vojenské vozidlo, v terénu toho nezvládne o nic méně, jen míří trochu víc na každodenní použitelnost a komfort. Na světě je s námi už od roku 1979 a za tu dobu se vystřídaly tři generace.

Dnes si jej můžete objednat ve více variantách včetně bláznivých hot-rodů G63 AMG a G65 AMG, které toho v terénu ale moc nesvedou. Pokud nechcete přijít o skvělé terénní schopnosti, můžete „géčko“ spřáhnout s třílitrovými naftovými šestiválci 300 CDI (184 koní a 400 Nm) a 350 BlueTec (206 koní a 540 Nm). Pokud byste snad chtěli vyhnat všechnu divokou zvěř z lesů, k dispozici je také benzínový motor V8 o objemu 5,4 litrů, jehož 388 koní a 530 Nm by se nemělo zastavit před ničím. Touhy po troše životního stylu ukojí kabriolet s plátěnou střechou a krátkým rozvorem. Ceny začínají na 1 544 000 korunách.

3. Lada Niva
Opravdu jsme se nepřeklepnuli. Tuhle živoucí fosílii si můžete stále koupit i dnes jako nové auto. Pokud pochybujete o jejích schopnostech, co je pro off-road lepší devizou, než že si jej vybere do služby armáda na hlídání Železné opony? Za lepšími zítřky šplhá po kopcích už od roku 1976. Od té doby se designově i technicky změnila jen málo.

DOPORUČUJEME: 5 nejlevnějších NEJ na našem trhu

Původní karburátorovou šestnáctistovku dnes nahradil benzínový čtyřválec 1,7 litru se vstřikováním. Výkony 83 koní a 127 Nm nezní nikterak světoborně, ale Niva si svými terénními schopnostmi vydobyla jméno i  mimo bývalý východní blok. Pětistupňová manuální převodovka, uzávěrka středového diferenciálu a dvoustupňová redukční převodovka na tom mají svou zásluhu. Hlavní zbraní Lady je ale bezkonkurenční cena. Pokud žádáte schopný a  jednoduchý off-road, můžete si jej dopřát už od 235 900 korun.4. Jeep Wrangler
Ve výběru určitě nesmí chybět auto, které dalo češtině i souhrnný název této kategorie – „džíp“. Kromě toho je nástupcem Jeepu CJ7, civilní verze válečného Jeepu Willys, snad nejznámějšího off-roadu světa. Wrangler svou příslušnost k hrdinovi druhé světové války nezapře jak vzhledově, tak schopnostmi v terénu, přestože se z něj postupem času stala trochu lifestylová záležitost. Americká přímořská letoviska 90. let byla doslova plná kabrioletů Jeepu Wrangler.

Současná čtvrtá generace se nabízí v obou karosářských variantách, jako třídveřový kabriolet/hatchback, nebo pětidvéřová verze Unlimited s dlouhým rozvorem. Automatické a  manuální převodovky lze zkombinovat se základním turbodieslovým čtyřválcem 2,8 litru o výkonech 200 koní a 460 Nm, nebo povedeným benzínovým motorem Pentastar V6 o objemu 3,6 litru a výkonech 284 koní a 353 Nm. Nový Wrangler se prodává od 728 900 korun.

5. Toyota Hilux
Dnes žije již svou sedmou generací. Na výběr máte ze tří karosářských variant a dvou naftových čtyřválců. Motor 2.5 D-4D nabízí 144 koní a 343 Nm, třílitr pak 171 koní a stejných 343 Nm, ve spojení s 5stupňovým automatem pak 360 Nm. Na výběr jsou zadokolky nebo čtyřkolky s přiřaditelnou přední nápravou. Přestože i Hilux prošel modernizací a stalo se z něj trochu kultivovanější auto pro každodenní život, stále se jedná o jedno z nejlepších pracovních aut, pokud zrovna takové potřebujete. Ceny jsou příznivé, začínají na 594 000 korunách.6. Ford Ranger
Přímo si konkuruje s Toyotou Hilux. Ačkoliv nemá tak bohatou historii jako japonský pick-up, svými kvalitami si vydobyl stejné postavení. V Evropě se Ranger vyskytuje od roku
1998 a do dnešní doby je úzce spřízněný s Mazdou BT-50.

K dispozici jsou tři pohonné jednotky – 2.2 TDCi o výkonech 125 koní a 330 Nm a  silnější varianta o  výkonu 150 koní a 375 Nm, nebo 3.2 TDCi produkující rovných 200 koní a 470 Nm. Šestistupňové automatické nebo manuální převodovky jsou spojené standardně s pohonem 4×4. Vybrat si můžete ze tří karosářských variant, vrcholem nabídky je model Wildtrack s luxusními prvky výbavy. Základní model začíná cenově na 582 600 korunách. Pokud se chcete o Rangeru dozvědět více, není nic lepšího, než si přečíst nedávný redakční test.

7. Nissan Navara
Skupinu užitkových off-roadů uzavírá Nissan Navara. Proti svým konkurentům nastoupil roku 1997, takže jde o  relativně mladého hráče na trhu. Podobně jako konkurenti od Toyoty a Fordu nabízí především trochu civilizovanější prostředí při zachování užitných vlastností a  terénních schopností.

Dnešní druhá generace nabízí dva motory – naftový čtyřválec o objemu 2,5 litru s výkony 171 koní a 403 Nm společně s manuální převodovkou, nebo naftový třílitr o výkonech 231 koní a 550 Nm s automatem. Obligátně si můžete vybrat z karosářských verzí single cab a  double cab a samozřejmě nechybí připojitelný pohon 4×4 s redukcí a uzávěrkou zadního diferenciálu. Pokud vás Navara zajímá, může být vaše od 769 900 korun.

Hugo Kottás

PS: Přijdete na další pravověrný offorad? Co třeba Mistubishi Pajero? Ano nebo ne?

13.11.2012 1:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist