Seat Toledo (1991 – 1999)

První generace Seatu Toledo může oslovit zájemce hledající opravdu levnou ojetinu. Potěší prostorností, ale spolehlivost není jeho doménou.

RADOSTI
Velký a dobře přístupný zavazadelník, nízké ceny ojetin, velmi úsporné turbodiesely 1.9 TDI.

STAROSTI
Vyšší poruchovost, podprůměrné dílenské zpracování, slabší jízdní vlastnosti.

Ve své době byla první generace Seatu Toledo pro české řidiče velice lákavá. Jejich srdce si vůz získal na tehdejší poměry obřím zavazadelníkem a prostorným interiérem. Navíc šlo o nový zahraniční automobil, o kterém se v postkomunistické zemi mohlo mnohým řidičů jen snít. Když se Seat Toledo začal objevovat v autobazarech, stal se znatelně dostupnějším. Dnes už patří k těm nejlevnějším ojetinám. Pro zájemce o laciný prostorný vůz může představovat možnou volbu, avšak pozor na některé významné zápory tohoto modelu.

První, čeho si zájemce všimne, je nabídka vnitřního prostoru. Díky citelnému vybrání opěradel předních sedadel není ani na zadních sedačkách těsno. Samotná sedadla nevypadají špatně, ale v praxi v nich pohodlí každý rozhodně nenajde. Jsou měkčí a tělo se tak více boří, což nemusí všem vyhovovat.


Jednoduchá palubní deska z levně působícího plastu prozrazuje konstrukční stáří vozu. Kdo kouká po levném Toledu, musí něco takového překousnout. To se mnohdy podaří díky zavazadelníku, který zájemce o vůz snadno okouzlí.V základním uspořádání totiž nabídne objem 550 litrů. Navíc karoserie typu liftback zaručuje velmi dobrý přístup k přepravovaným věcem i jejich snadnou nakládku (není zde úzký vstupní otvor, jako bývá u sedanů). Pod kapotu modelu Seat Toledo se nastěhovaly koncernové motory. Nabídka zážehových agregátů začíná osmiventilovou šestnáctistovkou o výkonu 52 kW a končí šestnáctiventilovým dvoulitrem, jež disponuje výkonem 110 kW. Vznětové jednotky najdeme atmosférické, přeplňované s nepřímým vstřikováním i s přímým vstřikem.

Seat Toledo fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Seat Toledo fotogalerie

Za dobrou volbu nelze považovat benzinovou jednotku o objemu 1,6 litru. Slušně táhne odspodu, avšak ve vyšších rychlostech na velký vůz přestává stačit, když reaguje na řidičovy pokyny jen neochotně. Ve vyšších otáčkách navíc vykazuje zvýšenou spotřebu paliva. Kdo chce i tak šestnáctistovku, měl by zvolit motor o výkonu 74 kW. Ani ten sice není ideální, proti slabším jednotkám se ale chová lépe. Zájemci o zážehovou motorizaci by měli koukat spíše po šestnáctiventilových motorech, tedy osmnáctistovce nebo dvoulitru. Montovala se také osmiventilová osmnáctistovka i dvoulitrový motor. Šestnáctiventily jsou ale mnohem lepší volbou. Platí za kultivovanější a ochotnější ve vyšších otáčkách. Osmiventilový dvoulitr navíc mnohdy trpí zvýšenou spotřebou oleje.

Ze vznětových motorizací můžeme doporučit jedině turbodiesely 1.9 TDI. Jsou velice úsporné a disponují dostatkem výkonu. Silnější z nich je doslova ideální. Někdy je dokáže potrápit vadná váha vzduchu, ale oprava výměnou za repasovanou (cca za 2000 Kč) není nijak náročná. U vozidel s vysokým kilometrovým proběhem se může přihlásit o výměnu také turbo (repase přijde asi na 10 000 Kč). Atmosférický diesel nemá na vůz dostatek sil a o mnoho lépe na tom není ani turbodiesel 1.9 TD s nepřímým vstřikem do předkomůrky. Proto tyto motory nelze doporučit.Jízdní vlastnosti uspokojí jen nenáročné motoristy. Nakonec některé komponenty podvozku najdeme i na Golfu druhé generace, který se začal nabízet v roce 1983. Zájemci o vůz ale spíše vidí měkké odpružení, které slušně tlumí nerovnosti. Tím si je Toledo dokáže získat.


Pokud jde o výskyt závad, v tomto směru není Seat Toledo žádný andílek. Statistiky TÜV jej dokonce několikrát vyhodnotily jako vůbec nejporuchovější vůz ve své věkové kategorii. Pozor si dejte také na korozi, která napadá nejen výfuk, ale i karoserii, zejména lemy blatníků a prahy. „Zážehové motory může pozlobit vadný rozdělovač, moderní turbodiesely zase někdy trápí vadná váha vzduchu,“ začíná výčet závad Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont. Nezřídka se objevuje také únik motorového oleje, což je mnohdy výsledek nevalné údržby takto starých a levných aut.Často se můžete setkat s vůlemi na přední nápravě, objevují se vadná ložiska kol, která prozradí typické hučení nebo nadměrně opotřebené tlumiče pérování (tyto problémy potkávají častěji zadní nápravu). Výjimkou nejsou zvlněné brzdové kotouče. Prověřte práci posilovače řízení, u něhož může být problém s čerpadlem. „Známou závadou je zlomený držák alternátoru, ale nepříjemnosti dokáže spolehlivě způsobit i nepřesný palivoměr,“ varuje zástupce Auto Diskont. Potíže podobného rázu umí obstarat i zaseknutý zámek, což také není žádná výjimka.


Ve zpětném zrcátku
1991 – představení Seatu Toledo se zážehovými motory 1.6i/52 a 54 kW, 1.8i/55 kW, 1.8 16V/92, 98 a 102 kW, 2.0i/85 kW a se vznětovými 1.9 D/50 kW a 1.9 TD/55 kW.
1993 – nově motor 1.6i/55 kW, 1.8i/66 kW a 2.0 16V/110 kW.
1995 – facelift modelu, nově atmosférický diesel 1.9 D/47 kW a turbodiesel 1.9 TDI/66 kW.
1996 – v nabídce se objevuje agregát 1.6i/74 kW a další turbodiesel, tentokrát 1.9 TDI/81 kW.
1999 – nahrazení vozu modelem druhé generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérovým testem Euro NCAP vůz Seat Toledo nikdy neprošel

Milan Jirouš

23.12.2011 9:20| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist