Seat Leon (1999 – 2005)

Seat Leon první generace vychází z druhé řady modelu Toledo. Využívá stejnou podvozkovou platformu i mnoho dalších dílů. Proti Toledu ale zaznamenal větší prodejní úspěchy a stejně tak si vede i na trhu ojetin.

RADOSTI
Živé a přitom velice úsporné turbodiesely 1.9 TDI, zdařilý design, solidní materiály v interiéru.

STAROSTI
Omezená prostornost, nekomfortní odpružení, malé zpětné zrcátko na straně spolujezdce.

Španělská automobilka Seat uvedla model Leon na podzim roku 1999. Vůz stojí na základě Toleda druhé generace a využívá celou řadu společných dílů. Dodává se pouze v provedení hatchback.
Následující rok měla premiéru sportovně laděná verze Cupra. Pod její kapotu se dostaly dva agregáty: silný zážehový šestiválec 2.8 V6 o výkonu 150 kW a čilý turbodiesel 1.9 TDI/110 kW. V roce 2002 se však objevil ještě výkonnější model pod označením Cupra R, poháněný přeplňovanou osmnáctistovkou o výkonu 154 kW. Později byl výkon navýšen na 165 kW.

Seat Leon fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Seat Leon fotogalerie

V roce 2005 dostala slovo druhá generace Seatu Leon. Ta se až příliš nápadně podobá nejen třetí řadě modelu Toledo, ale také malému MPV Altea.
Přestože se v době uvedení Leonu již nárazové zkoušky Euro NCAP prováděly, vůz je nikdy neabsolvoval. Testem prošel až jeho nástupce nabízený od roku 2005.

Pozice na trhu
Seat Leon je sice oblíbenější než sedan Toledo, přesto prodejní rekordy neláme. Výrazně většímu zájmu se těší například další zástupce koncernu – Volkswagen Golf.
Nejlevnější vozy se nabízejí za osmdesát až devadesát tisíc korun. Jedná se o čtrnácti a šestnáctistovky, najdete zde ale i automobily s agregátem 1.9 TDI.
Na trhu mají drtivou převahu vozidla s pohonem přední nápravy. Lze se však setkat i s automobily ve verzi s pohonem všech kol (spojka Haldex). Zde je ale výběr opravdu malý.

Zpracování
Vliv koncernu Volkswagen je nepřehlédnutelný. Leon je na svou dobu solidně zpracovaný, v interiéru má slušné plasty a potěší i dalšími kvalitními materiály.
Palubní deska se díky zdařilému designu líbí i dnes, pochvalu si zaslouží boční vedení předních sedadel. Minus ale automobilu patří za omezený prostor pro cestující na zadních sedačkách.
Zavazadelník poskytne v základním uspořádání objem pouze 340 litrů. Po sklopení zadních sedadel naroste na 655 litrů (měřeno po spodní hranu oken). Výhodu hatchbacku představuje dobrý přístup k zavazadlům.

Jízda
Podvozek Seatu Leon se může zdát z počátku velice příjemně naladěn, ale při přejezdu příčných nerovností se pravda rychle provalí. Stejně jako v menší Ibize, i v Leonu pocítíte nepříjemné rázy od přední nápravy. O komfortu tedy nemůže být řeč. Tužší naladění ale přispívá k celkem slušnému držení jízdní stopy v zatáčkách. Přesto vozidlo nijak zvlášť nevyniká a řadí se spíše k průměru.

Motorizace
Automobil dostal koncernové motory známé i z jiných modelů nejen španělského výrobce. Najdeme zde několik zážehových a vznětových agregátů. Kromě přeplňovaných turbodieselů je zde také atmosférický diesel 1.9 SDI pracující s výkonem 50 kW. Odezva na sešlápnutí pedálu plynu je sice chabá, životnost jej ale zdobí.

Mezi benzinovými motory nechybí ani šestiválec. Výkonná jednotka disponuje sto padesáti kilowatty, přesto není nejsilnější. Ještě více totiž nabídnou přeplňované motory 1.8 T/154 a 165 kW. Se všemi těmito agregáty se ale setkáte jen u sportovně laděných verzí Cupra a Cupra R.
Z běžných čtyřválcových zážehových motorů se těší oblibě čtrnácti a šestnáctistovky. Agregáty o objemu 1,6 litru jsou přitom v nabídce dva – osmi a šestnáctiventilový. Ani jeden ale neplatí za zvlášť povedený. Motor 1.6 16V proti osmiventilové šestnáctistovce prakticky nenabízí nic navíc. Z nízkých otáček postrádá zátah, což může mnohým řidičům vadit.

Zážehové motory: 1.4 16V/55 kW, 1.6/74 kW, 1.6 16V/77 kW, 1.8 20V/92 kW, 1.8 T/132, 154 a 165 kW, 2.8 V6/150 kW.
Vznětové motory: 1.9 SDI/50 kW, 1.9 TDI/66 kW, 1.9 TDI/81 kW, 1.9 TDI/96 kW a 1.9 TDI/110 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.4 16V
Stejně jako třeba ve Volkswagenu Golf i zde malý agregát funguje dobře. Na svůj objem je nečekaně čilý a vykazuje adekvátní spotřebu.

Dobrá volba: 1.8 T
Přeplňovaný motor s autem doslova cvičí. Jen pozor na stav turba, vyskytnout se mohou také závady zapalovacích cívek.

Dobrá volba: 1.9 TDI
Všechny turbodiesely pracují velice úsporně a přitom mají dostatek sil. Občas je ale postihují problémy s váhou vzduchu, pozor si dejte na stav dvouhmotového setrvačníku a turba.

Nevhodný: 1.8 20V
Atmosférický dvacetiventil reaguje poměrně neochotně, zato se vyznačuje vyšší spotřebou. Kromě toho se častěji potýká s vadnými zapalovacími cívkami.

Časté závady
„Některé automobily mají zvlněné brzdové kotouče nebo vůle v čepech přední nápravy,“ začíná výčet častých závad Jan Žilina, vedoucí manažer Auto Diskont. Pozor si ale dejte i na možný únik chladicí kapaliny. Samozřejmostí by měla být důkladná kontrola celého podvozku. Nezřídka se totiž objevují vůle v uložení předního příčného stabilizátoru.
„Pokud uslyšíte od kol hučení, jde s největší pravděpodobností o opotřebená ložiska. Dříve se tento problém tak často neobjevoval, ale nyní s narůstajícím stářím se takové automobily občas vyskytnou,“ pokračuje Žilina.
Taktéž se občas objeví vozidlo se špatně fungující parkovací brzdou. Zástupce Auto Diskont varuje ještě před jednou z možných komplikací: „Častěji se můžete setkat také s vadnými ložisky alternátoru.“

15.10.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist