Seat Ibiza (výroba: 2002 – 2009)

Ibiza se na trhu s ojetými vozy nabízí za zajímavé ceny. Pohledný vůz ale extrémně tuhým podvozkem řadu zájemců odradí už při zkušební jízdě.

RADOSTI
Úsporné dieselové motory, přesné řazení, dobré držení jízdní stopy v zatáčkách, mnohdy příznivé ceny ojetin.

STAROSTI
Vibrace tříválců a v případě turbodieselů i jejich velká hlučnost, nárůst spotřeby a absence pružnosti tříválců při jízdě vyšší rychlostí, velice tvrdé nekomfortní odpružení.

Tří a pětidveřový hatchback Seat Ibiza jistě netřeba dlouze představovat. V našich autobazarech se tento model vyskytuje celkem často. Největší zastoupení přitom mají druhá a třetí generace.

Seat Ibiza fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Seat Ibiza fotogalerie

Právě na řadu uvedenou v roce 2002 se nyní podíváme podrobněji. Stejně jako u předchůdce, i od hatchbacku třetí generace byl odvozen sedan uvedený pod vlastním jménem Seat Cordoba. Stalo se tak v roce 2003. Světlo světa spatřily také dvě sportovněji pojaté varianty FR a Cupra.


Ty se liší nejen jiným použitým nárazníkem, koly a celkovým naladěním, ale i motory nebo různými detaily v interiéru. Mezi ty patří například bílé budíky, loga na volantu či sedadlech a hliníkové pedály. V součtu však nejsou optické odlišnosti nijak zvlášť výrazné.Pohled do prostoru pro posádku běžných verzí samozřejmě žádná loga na sedadlech nenabídne. Ale najdete zde do rukou dobře padnoucí volant a pohodlné sedačky. Na druhou stranu, palubní deska tvořena z tvrdých plastů každému do oka nepadne.

A nabídka místa pro posádku? V rámci třídy není špatná, přesto na zadních sedadlech nečekejte žádné zázraky. Ostatně ty se neodehrávají ani v zavazadelníku, který nabízí průměrných 265 litrů prostoru.


Základ v nabídce pohonných jednotek představuje tříválec o objemu 1,2 litru a výkonu 44 kW, který má zoufale málo sil a o kultivovanosti běhu také nemůže být řeč. Nadměrnými vibracemi trpí i tříválce 1.2 HTP o výkonech 47 a 51 kW. Zatímco ve městě mají sil dostatek, mimo něj jim elán dochází.Navíc ve vyšších rychlostech spotřeba tříválcových motorů citelně roste. Za takové situace není malá ani u přeplňovaných vznětových tříválců 1.4 TDI, které jsou v nižších rychlostech velice úsporné.

Atmosférický diesel 1.9 SDI je znám nedostatkem výkonu, na druhou stranu jej zdobí vysoká spolehlivost – i když někdy narazíte na kus vykazující zvýšenu spotřebu oleje. Zle si nestojí ani velice úsporné turbodiesely 1.9 TDI, které častěji trápí váhy vzduchu. Jde ale o cenově dostupný a snadno vyměnitelný díl (v hodnotě cca 2000 Kč).


Ze zážehových motorů si velice dobře stojí čtrnáctistovky. Dvoulitr o výkonu 85 kW není žádné terno, navíc jej nezřídka trápí nadměrná spotřeba oleje i jeho únik. Přeplňované osmnáctistovky najdeme ve verzích FR (110 kW) a Cupra (132 kW). S autem umějí pěkně zacvičit, jen pozor na stav turba, občas se lze setkat s vadnou zapalovací cívkou.V nabídce motorizací si najde to své jak sportovně založený motorista, tak vyložený spořílek. Je však otázkou, jak kdo bude spokojený s podvozkem. Nenarážíme tím na držení jízdní stopy, které je dobré i na klikatých okreskách. Jde spíše o tuhost odpružení.


Podvozek je totiž opravdu tvrdý a pocítíte to při každém přejezdu nerovnosti. Najetí na příčnou spáru pak nezřídka vyvolá ráz, při němž tuhne krev v žilách. Právě naladění odpružení nejednoho zájemce o Ibizu odradí. O nějakém cestovním komfortu totiž nemůže být řeč.

K nejčastějším závadám patří třeba vůle na táhlech předního příčného stabilizátoru, vytlučené čepy nebo problémy s elektrickým ovládáním oken. Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO, upozorňuje i na možné potíže s rozšířenými motory HTP: „Objevují se problémy s utrápeným motorem 1.2 HTP u vozů s vyšším počtem najetých kilometrů. Častým projevem blížící se smrti může být chrastící rozvodový řetěz a kolísavý volnoběh.“Zážehové tříválce mnohdy trápí podpálené ventily, zvýšená spotřeba motorového oleje, vadné zapalovací cívky či dokonce praskání hlavy motoru. Pozor si dejte ale i u jiných motorizací, konkrétně u těch vybavených dvouhmotovým setrvačníkem. Ten zde nemá nejdelší životnost. Ignorování jeho chrastění může mít za následek ustřihnutí šroubů ložisek klikové hřídele a jejich cestu ven vanou nebo blokem motoru.

Zástupce AAA AUTO zmiňuje i nejvýkonnější čtrnáctistovku: „U některých výrobních sérií stokoňové verze motoru 1.4 16V se objevuje vyšší spotřeba oleje.“ Některé vozy mají nadměrně opotřebená ložiska zadních kol nebo zatuhlou parkovací brzdu. „Nepotěší ani nezvykle často praskající žárovky H7,“ varuje Topol. Jen dodejme, že je k nim mizerný přístup a tak není výměna nijak snadná.



Ve zpětném zrcátku

2002 – uvedení třetí generace na trh se zážehovými motory 1.2 HTP/47 kW (tříválec), 1.4 16V/55 a 74 kW, 2.0i/85 kW a vznětovými jednotkami 1.4 TDI/55 kW, 1.9 SDI/47 kW, 1.9 TDI/74 a 96 kW.
2003 – představen odvozený sedan Seat Cordoba, uvedena Ibiza FR (Formula Racing) s přeplňovaným dvacetiventilem 1.8 T/110 kW.
2004 – příchod sportovnější varianty Cupra poháněné přeplňovaným dvacetiventilem 1.8 T se zvýšeným výkonem na 132 kW nebo turbodieselem 1.9 TDI/118 kW.
2005 – agregát 1.4 TDI nyní ve výkonových verzích 51 a 59 kW.
2006 – facelift, nově 1.2 HTP/51 kW (tříválec), 1.4 16V/63 kW, 1.6 16V/77 kW.
2007 – nová základní tříválcová motorizace 1.2i/44 kW.
2008 – představen stejnojmenný nástupce.
2009 – ukončení výroby třetí generace Seatu Ibiza.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošla třetí generace Seatu Ibiza v roce 2002.
Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 4 hvězdičky z 5 možných (26 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných (14 bodů)

Milan Jirouš

9.9.2012 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist