Seat Ibiza ST 1.4 16V (2012)

Řekněme si upřímně: potřebuje vůbec někdo z nás pro nejnutnější živobytí něco víc než jen jednoduché a ve všech směrech velmi funkční auto?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.8

RADOSTI
Plně funkční, praktické, levné a úsporné auto…

STAROSTI
…které skutečně nejede moc rychle.

„Dalibore, zajeď na Seat a vyzvedni tam auto. Je to nějaká sportovní Ibiza,“ povídá mi Filip do telefonu. Fajn, říkám si, a jdu na autobus. Po anabázi se třemi přestupy, posloucháním uřvaného spratka a čicháním několika pomočených bezdomovců v MHD se konečně dostávám k zastoupení Seatu, kde si přebírám Ibizu ST.

Seat Ibiza fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Seat Ibiza fotogalerie

Do té sportovnosti má ale poměrně daleko, protože pohledem do technického průkazu zjišťuji, že se jedná o atmosférickou čtrnáctistovku o výkonu 85 koní spojenou s manuálním pětikvaltem. A aby toho nebylo málo, auto má úplně stejnou barvu a výbavu jako Ibiza ST 1.4 16V, kterou jsem testoval téměř přesně před dvěma roky.Jenže dneska v době, kdy musí být auto přeplácané miliardou nesmyslů, ke kterým musí být aspoň dvacet sportovních tlačítek s nápisem Eco nebo Green, je tahle faceliftovaná Ibiza ST vlastně darem z nebes. Vlezete dovnitř, sedačku a volant si nastavíte za asi půl sekundy, otočíte klíčkem a jedete. Nemusíte nic vymýšlet, přepočítávat, potvrzovat… Prostě je to auto, které má fungovat jako auto a nesnaží se v přeplácanosti soupeřit s ovládacím panelem kosmické lodi Enterprise.

Mně se zkrátka líbí, jak je tato Ibiza jednoduchá a funkční. Bohužel to ale také není nijak extra rychlé auto, i když atmosférická čtrnáctistovka na takové to normální popojíždění stačí a když rezignujete na pár předjížděcích manévrů, budete vcelku spokojeni. Jasně, naložte auto po střechu a už se mu moc chtítí nebude, ale malou rodinu s jedním děckem odveze pohodlně a se spotřebou klidně i pod 6 litrů na 100 km mimo město. Kombinovaný provoz pak vyžaduje přibližně 6,5 – 6,8 litru na 100 km a i když budete Ibize stát na krku, za víc jak 8 litrů jezdit asi nebudete.

Motor je docela kultivovaný a zbytečně nehlučí, i když na dálnici se za 120 km/h začne už ozývat. Šestka by možná autu slušela, ale nemyslím si, že by pak Ibiza byla schopná udržet v kopci cestovní rychlost… Pětistupňová převodovka je navíc docela dobře poskládaná (že by po faceliftu dostala trošku delší stálý převod?), řazení jde lehce a přesně, takže není co kritizovat.Pohonná jednotka má slušnou reakci na plyn, jen se musíte naučit jí trochu ždímat, když chcete rychlost. Nemá módní (a také drahý a choulostivý) přeplňovaný motor, takže nejde jen na pětku ve čtyřiceti šlápnout na plyn. Naučte se řadit, aby auto trochu jelo! Ve výsledku pak není Seat Ibiza ST 1.4 16V pomalá, ale spíše jí celkově ostré tempo moc nesvědčí. Podvozek je sice příjemně tuhý a řízení docela dobře vyvážené, ale brzy přijdete na to, že na blbnutí si raději koupíte ojetou Mazdu MX-5Seat Ibiza nebudete trápit.

Přesto všechno se dá s Ibizou docela hezky projet, když vyložíte rodinu a najdete ve svém rozvrhu trochu volného času. Docela ráda vymetá okresky takovým tím staromilským způsobem, kdy jí můžete dávat za uši a nikdy nepojedete dost rychle na to, aby to bylo nebezpečné. V rozletu vás podpoří právě i příjemné řízení, v otáčkách ochotně reagující motor a dobrá převodovka. Slušné je i nastavení brzdového pedálu, který není přebuzený. Není to vyloženě řidičské auto jako třeba stará Fiesta ST (pozor, podobnost jmen ST je čistě náhodná), ale jezdí se s ním hezky a to by vám mělo ke spokojenosti stačit.Za svých 294 900 korun tedy dostanete opravdu slušné auto – včetně klimatizace a akceptovatelného rádia s přípojkou na externí zdroj hudby a podporou formátu MP3. Navíc, Ibiza vypadá docela hezky (po faceliftu se toho moc neměnilo, ale také nebylo proč co měnit) a mezi malými kombíky se dá řadit k tomu hezčímu. A kdo ví, třeba dealera Seatu ukecáte i k nějaké té slevě, zkuste to.

Verdikt
Seat Ibiza ST 1.4 16V nezapře, že je to auto ze staré školy. Něco, jako když sednete do Focusu 1.6 minulé generace. Jenže Ibiza také podobně jezdí, takže v současné době na trhu nenajdete už moc podobně přímočarých a jednoduchých aut, jejichž primárním úkolem je fungovat a nehrát si na něco, čím nejsou. Ibiza ST je jednoduše v pořádku – jak po stránce nákladů (která vás asi zajímá nejvíc), tak i po stránce stylu a aspoň nějakých jízdních zážitků.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1390
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)76,5 x 75,6
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvlečená ramena, zkrutná příčka
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu185 / 65 R 15
Pneumatiky vzadu185 / 65 R 15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)63 / 85 v 5000 ot./min.
Točivý moment (Nm)132 v 3800 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)75,2
0-100 km/h (s)12,4
Nejvyšší rychlost (km/h)177
Spotřeba paliva (l/100 km)8,0 / 4,7 / 5,9
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4236
Šířka (mm)1693
Výška (mm)1445
Rozvor náprav (mm)2469
Provozní hmotnost (kg)1130
Celková hmotnost (kg)1570
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)560
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1000
Zavazadlový prostor (l)430 - 1164
Ceny
Základní cena modelu247 900 Kč (Ibiza ST 1.2 Reference)
Základní cena test. verze294 900 Kč (Ibiza ST 1.4 16V Style)
5.7.2012 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist