Seat Ibiza slaví 30. narozeniny

Důvod k radosti a oslavě? Určitě, Seat Ibiza se stal po svém uvedení nejprodávanějším modelem značky. Víte, že...?

Před třiceti lety, 27. dubna 1984, vyjel z bran barcelonského závodu Zona Franca první Seat Ibiza. S odstupem času je snadné prohlásit, že se právě Ibiza stala nejúspěšnějším modelem španělské značky a je dnes považována za nejcharismatičtější vůz v celé její historii. Krom toho je tady prodejní úspěch (jiným Seatem nepřekonaný) s téměř pěti miliony prodanými exempláři.

Jako kulisa pro světovou premiéru modelu Seat Ibiza byl zvolen Pařížský autosalon 1984. Společnost Seat začala díky tomuto bestselleru expandovat na mezinárodní trhy vývozem ve velkém měřítku. Podíl exportu do více než 75 zemích, na jejichž trhu je Seat přítomen, na celkové výrobě se u této ikony na kolech vyšplhal na 69 %. Nejdůležitějšími trhy pro Ibizu během prvních let byly, kromě Španělska, Itálie, Francie, Německo, Velká Británie, Portugalsko a Mexiko.

Seat Ibiza zahájil výrobu v závodě Martorell – společnost Seat uzavřela 80. léta výrobním a prodejním rekordem a zároveň se stala součástí koncernu Volkswagen. Do roku 1993 byly aktivity značky soustředěny do závodu Zona Franca v Barceloně. Nicméně příslušnost k novému koncernu, prodejní úspěchy nových modelů a potřeba zvýšit výrobu si vyžádaly výstavbu nového průmyslového výrobního komplexu. Seat tuto výzvu vyřešil vybudováním nového moderního výrobního závodu v sousedství svého technického střediska.

Prvním vozidlem, které se začalo vyrábět v novém závodě Seat v Martorellu, byla druhá generace Ibizy. Současně s výrobním závodem vyrostl v jeho sousedství dodavatelský průmyslový park, v němž tehdy působilo dvacet společností. Pokud zaregistrujete heslo, že „Ibiza je 100% Seat,“ znamená to, že to byl první model kompletně navržený a vyvinutý společností Seat.

U první generace Ibizy (1984-1993) spolupracoval Seat s Italdesignem, společností italského designéra Giorgia Giugiara, dále s Karmannem na vývoji karoserie a s Porsche na motorech „System Porsche.“

Druhá generace (1993-2002) učinila z estetického hlediska velký skok, za nímž stál opět Giugiaro. Linie byly zaoblené a aerodynamické. Úroveň výbavy a mechanické sofistikovanosti Ibizy konkurovaly vozům ve vyšších segmentech.

Zobrazit všechny fotografie

Italský designér Walter de’Silva, současný šéfdesignér koncernu Volkswagen, byl zodpovědný za tvarové řešení třetí generace Ibizy (2002-2008), která znamenala další krok kupředu v oblastech kvality výroby, nabízených motorů a jízdní dynamiky. Byla zde atraktivnější estetika a agilita, jejímž původcem byl podvozek vyvinutý technickým střediskem v Martorellu.

Aktuální, čtvrtá generace Ibizy (od roku 2008) je dílem tehdejšího šéfdesignéra značky Seat Luca Donckerwolkeho. Na přídi vozidla poprvé debutoval koncept „šípového designu“. Výsledkem byla nová Ibiza, která byla výrazně sportovnější než její předchůdci, díky použití velmi vyhraněných geometrických linií, jež doplnila změna klasické „dynamické linie“ na bocích.

Nejostřejší verze vítězila v mistrovství světa v rallye – první skutečně sportovní variantou modelu Seat Ibiza byla verze SXI s motorem o výkonu 100 k, předchůdce současných verzí CUPRA (zkratka ze slov Cup Racing) a FR (Formula Racing). V roce 1996 představila společnost verzi CUPRA s dvoulitrovým motorem o výkonu 150 k, která nabízela výjimečné výkony a sportovní vzhled.

V témže roce byla velmi očekávanou novinkou Ibiza Kit Car, s níž Seat dosáhl skvělého triumfu v dvoulitrové třídě mistrovství světa v rallye. Seat tento úspěch zopakoval v letech 1997 a 1998. V roce 2004 oslavila Ibiza své 20. výročí s více než 3,3 milionu vyrobených vozů a uvedením nových verzí – FR a CUPRA.

24.4.2014 10:40| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist