autoweb.cz > Seat > Seat Ibiza > Seat Ibiza 1.5 TSI EVO: Chilli, které nepálí
Seat Ibiza 1.5 TSI EVO: Chilli, které nepálí
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.6
Koupit si dnes mini auto není vůbec snadný úkol. Ne že bychom trpěli nedostatečným výběrem, právě naopak – nabídka je široká a rozdíly minimální. Na jednu stranu je výhodou, že se většina vozidel segmentu B projevuje celkem dospěle a jezdí hodně slušně, takže vlastně nemůžete sáhnout vedle.
Jenže pod kapotou je výběr mizerný. Cokoliv zajímavějšího než zmenšený přeplňovaný tříválec nebo obstarožní atmosférický čtyřválec aby člověk pohledal. Seat Ibiza ovšem nabízí jednu velmi zajímavou jednotku – 1.5 TSI Evo o výkonu 150 koní a točivém momentu 250 Nm. Podobný motor v takhle malém autě jinde jenom těžko seženete.
Možná vám připadá taková porce výkonu v takhle malém autě zbytečná, jenže Ibiza s jedna-pětkou upaluje hezky svižně. Na stovku zrychlí pod osm sekund a hravě překoná dvě stě. Projev motoru sice není nijak zajímavý – místo hrubého chrapláku je motor spíš tichý a místo vysokých otáček táhne pěkně v celém spektru – potěší ale kombinací slušných výkonů a příznivé spotřeby.
Svižný městský provoz zvládá za rovných sedm litrů, volnou stovkou mimo obec potom klidně srazíte spotřebu na hodnotu 4,6 l / 100 km. Nedokáži odhadnout, nakolik má na spotřebě podíl vypínání dvou válců, důležité ovšem je, že přepínání do dvouválcového režimu těžko poznáte. Po sluchu je změna téměř neznatelná a vibrace jsou také dobře potlačené.
S motorem je příjemně sladěný i podvozek. Tlumení je možná až příliš tvrdé (vinu bych hledal i u velkých osmnáctek) a na nerovnostech ucítíte i uslyšíte tupé rány, na kvalitním asfaltu ovšem dobře potlačuje náklony, do zatáček se vrhá s nadšením a nabízí vysokou přilnavost i velmi neutrální chování. Jakkoliv je naladění podvozku možná trochu nudné, celkově je ovladatelnost příjemná. Řízení je přirozené, řazení přesné, úchop volantu skvělý a pozice za volantem ukázková.
Potěší i typicky na řidiče orientovaná palubní deska. Budíky jsou skvěle čitelné a mají hezký design, veškeré ovládání je promyšlené a infotainment nejen pěkný, ale kombinací otočných ovladačů (hlasitost audia vlevo a procházení nabídkou vpravo) a dotykové funkce také normálně použitelné. Co do vnitřního prostoru je Ibiza průměrná – ani malá, ani obří. Vytknout jí nemůžete ani zpracování – tvrdé plasty jsou ve třídě standard, vnímaná kvalita nadprůměr.
Verdikt
Tohle všechno navíc dostanete zabalené do velmi atraktivní karoserie – šmrncovní design v kombinaci s křiklavými barvami jasně vyhrává nejen u kolemjdoucích, musím se přiznat, že se mi moderní design Seatů také hodně zamlouvá. Ještě lépe se však cítím uvnitř – takto pěkně na řidiče orientovanou kabinu nabídne asi jen BMW.
Možná je 400 tisíc za takto malé auto dost peněz a Ibiza 1.5 TSI EVO se cenou blíží ostrým hatchbackům, jenže pokud nejste spokojení s nabídkou motorů konkurence a zároveň vám stačí lehce pikantní chilli, které zrovna úplně nepálí, potom je dobrou volbou.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 7,9 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzin, min. 95 okt. |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 498 |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 74,5 x 85,9 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry McPherson |
Vzadu | kliková s vlečnými rameny |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením, 276 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové, 230 mm |
Pneumatiky vpředu | 215/40 R18 |
Pneumatiky vzadu | 215/40 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110 / 150 v 5 000 - 6 000 |
Točivý moment (Nm) | 250 v 1 500 - 3 500 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 127 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 215 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | neuvedeno / neuvedeno / 4,9 |
Objem nádrže (l) | 40 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4 059 |
Šířka (mm) | 1 780 |
Výška (mm) | 1 444 |
Rozvor náprav (mm) | 2 564 |
Provozní hmotnost (kg) | 1 184 |
Celková hmotnost (kg) | 1 620 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 570 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1 200 |
Zavazadlový prostor (l) | 355 / 1 165 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 285 900,- (1.0 MPI 75 k Reference) |
Základní cena test. verze | 410 900,- (1.5 TSI EVO 150 k FR) |