Seat Ibiza 1.5 TSI EVO: Chilli, které nepálí

titulka-9-1100x618.jpgCelá galerie 17 Zdroj: archiv redakce

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.6

Koupit si dnes mini auto není vůbec snadný úkol. Ne že bychom trpěli nedostatečným výběrem, právě naopak – nabídka je široká a rozdíly minimální. Na jednu stranu je výhodou, že se většina vozidel segmentu B projevuje celkem dospěle a jezdí hodně slušně, takže vlastně nemůžete sáhnout vedle.

Jenže pod kapotou je výběr mizerný. Cokoliv zajímavějšího než zmenšený přeplňovaný tříválec nebo obstarožní atmosférický čtyřválec aby člověk pohledal. Seat Ibiza ovšem nabízí jednu velmi zajímavou jednotku – 1.5 TSI Evo o výkonu 150 koní a točivém momentu 250 Nm. Podobný motor v takhle malém autě jinde jenom těžko seženete.

Možná vám připadá taková porce výkonu v takhle malém autě zbytečná, jenže Ibiza s jedna-pětkou upaluje hezky svižně. Na stovku zrychlí pod osm sekund a hravě překoná dvě stě. Projev motoru sice není nijak zajímavý – místo hrubého chrapláku je motor spíš tichý a místo vysokých otáček táhne pěkně v celém spektru – potěší ale kombinací slušných výkonů a příznivé spotřeby.

Svižný městský provoz zvládá za rovných sedm litrů, volnou stovkou mimo obec potom klidně srazíte spotřebu na hodnotu 4,6 l / 100 km. Nedokáži odhadnout, nakolik má na spotřebě podíl vypínání dvou válců, důležité ovšem je, že přepínání do dvouválcového režimu těžko poznáte. Po sluchu je změna téměř neznatelná a vibrace jsou také dobře potlačené.

S motorem je příjemně sladěný i podvozek. Tlumení je možná až příliš tvrdé (vinu bych hledal i u velkých osmnáctek) a na nerovnostech ucítíte i uslyšíte tupé rány, na kvalitním asfaltu ovšem dobře potlačuje náklony, do zatáček se vrhá s nadšením a nabízí vysokou přilnavost i velmi neutrální chování. Jakkoliv je naladění podvozku možná trochu nudné, celkově je ovladatelnost příjemná. Řízení je přirozené, řazení přesné, úchop volantu skvělý a pozice za volantem ukázková.

Potěší i typicky na řidiče orientovaná palubní deska. Budíky jsou skvěle čitelné a mají hezký design, veškeré ovládání je promyšlené a infotainment nejen pěkný, ale kombinací otočných ovladačů (hlasitost audia vlevo a procházení nabídkou vpravo) a dotykové funkce také normálně použitelné. Co do vnitřního prostoru je Ibiza průměrná – ani malá, ani obří. Vytknout jí nemůžete ani zpracování – tvrdé plasty jsou ve třídě standard, vnímaná kvalita nadprůměr.

Verdikt

Tohle všechno navíc dostanete zabalené do velmi atraktivní karoserie – šmrncovní design v kombinaci s křiklavými barvami jasně vyhrává nejen u kolemjdoucích, musím se přiznat, že se mi moderní design Seatů také hodně zamlouvá. Ještě lépe se však cítím uvnitř – takto pěkně na řidiče orientovanou kabinu nabídne asi jen BMW.

Možná je 400 tisíc za takto malé auto dost peněz a Ibiza 1.5 TSI EVO se cenou blíží ostrým hatchbackům, jenže pokud nejste spokojení s nabídkou motorů konkurence a zároveň vám stačí lehce pikantní chilli, které zrovna úplně nepálí, potom je dobrou volbou.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)7,9
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzin, min. 95 okt.
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1 498
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)74,5 x 85,9
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry McPherson
Vzadukliková s vlečnými rameny
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 276 mm
Brzdy vzadukotoučové, 230 mm
Pneumatiky vpředu215/40 R18
Pneumatiky vzadu215/40 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 / 150 v 5 000 - 6 000
Točivý moment (Nm)250 v 1 500 - 3 500
Výkon/hmotnost (k/t)127
Nejvyšší rychlost (km/h)215
Spotřeba paliva (l/100 km)neuvedeno / neuvedeno / 4,9
Objem nádrže (l)40
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 059
Šířka (mm)1 780
Výška (mm)1 444
Rozvor náprav (mm)2 564
Provozní hmotnost (kg)1 184
Celková hmotnost (kg)1 620
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)570
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1 200
Zavazadlový prostor (l)355 / 1 165
Ceny
Základní cena modelu285 900,- (1.0 MPI 75 k Reference)
Základní cena test. verze410 900,- (1.5 TSI EVO 150 k FR)
10.4.2018 12:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist