Seat Cordoba Vario 1,9 TDi

Nejsilnější motor pod kapotou a sportovní maska lákají ke svezení, v interiéru je ale stáří znát.

Seat Cordoba je odvozen od modelu Ibiza, jehož druhá generace vyráběná od roku 1993 přinesla španělské automobilce kýžený úspěch díky povedenému designu i technickému know-how koncernu Volkswagen a dala zapomenout na nepříliš pamětihodnou první generaci Ibizy. Čtyřdveřový Seat Cordoba alias „Ibiza s kufrem“ s charakteristicky vysokou hranou zadního okna je u nás poměrně rozšířený, existoval však i ve dvoudveřové verzi, která měla přes evidentní nedostatek předpokladů vzbuzovat sportovní dojem. Kombík Cordoba Vario (existoval také příbuzný VW Polo Variant) se na trhu objevil v roce 1998. Po faceliftu, který podstoupil o rok později, se vyráběl až do příchodu současné generace Cordoby v roce 2003. V aktuální nabídce řady Cordoba však už verzi Vario nenajdeme.

V nabídce benzínových motorů Cordoby Vario figurovaly čtyřválce 1,4 litru o výkonech 60, resp. 75 koní a 1,6 ve verzích 75 a 100 koní. Dieselové motory zastupoval atmosférický 1,9 SDI o výkonu 68 koní a známé turbodiesely 1,9 TDI s výkony 90 a 110 koní.

V AAA AUTO jsme si tentokrát vypůjčili kombík Cordoba Vario z roku 1999 v nejsilnějším provedení. Testovanou Cordobu zdobí litá kola, která však vzhledem k designu karoserie s vysokými boky příliš nevynikají ani přes svůj 15-palcový průměr. Na dynamickou notu hraje sportovní mřížka chladiče bez firemního loga. Zvenčí auto vypadalo docela hezky, ale v interiéru už bylo co vytknout. Při otáčení volantem se ozývalo výrazné chrastění, nefungovalo elektrické ovládání levého zrcátka, které při vyšších rychlostech samovolně změnilo nastavení a bylo třeba jej přenastavit manuálně. Dálkové ovládání centrálního zamykání má poměrně dlouhou prodlevu a z pomalého pohybu kolíků na dveřích přímo čiší: „no to je spěchu, vždyť už to bude“. Přístrojová deska, pocházející z Volkswagenu Polo, nezapře svůj dávný původ. Velmi nepraktická je především absence uzavřené přihrádky před spolujezdcem. Pozitivem jsou naopka vynikající přední sportovní sedadla. Na zadních sedadlech ale nemají pasažéři právě nadbytek místa. Kufr není na kombík příliš objemný a kvůli vysokému prahu ani ideálně přístupný.

Jízda

Testovanou Cordobu poháněl turbodiesel 1,9 TDi o výkonu 110 koní a točivém momentu 235 Nm, známý i z Octavie první generace. Vzhledem ke zmíněným hodnotám a poměrné nízké hmotnosti Cordoby je nasnadě, že s autem nemá příliš námahy. Navíc si za odvedenou práci neúčtuje přemrštěné náklady v podobě spotřeby. Tu lze mimo město bez problémů udržet na 5 l/100 km, při svižném dálničním cestování a docela dynamickém svezení na okreskách vzroste pouze lehce přes 6 l/100 km. Převodovka už evidentně něco pamatuje, takže při řazení jedničky bylo nutné používat sílu, případně pokusy o její zařazení opakovat, což je při popojíždění v dlouhých kolonách poměrně nepříjemné.

Cordoba Vario rozhodně není autem určeným pro ostrou jízdu, ale pokud se přece jen necháte zlákat logy GT na sedadlech, bílými budíky a dynamickými možnostmi turbodieselu, díky 195 mm širokým pneumatikám a solidně naladěnému podvozku nemusíte mít strach ani v zatáčkách.

Jaká je Cordoba z pohledu bazaru?

„Seat Cordoba nepatří k nejprodávanějším vozům a pohybuje se zhruba ve středu žebříčků prodejnosti. Svou cenou se Seat přiblížil k ceně Škody Felicia, nicméně v jeho neprospěch hovoří fakt, že se jedná o auto zahraniční provenience. Mezi klady můžeme zařadit stále atraktivní design, velmi objemný zavazadelník, širokou nabídku kvalitních motorů nebo příznivou cenu na trhu ojetin. Naopak mezi zápory musíme zmínit horší dílenské zpracování, omezený prostor na zadních sedačkách, horší odpružení, hlučnost motorů ve vysokých otáčkách a velmi těžké řízení u verzí bez posilovače. Mezi nejčastější problémy patří koroze karosérie do roku 1996, praskání výfukového potrubí, předčasně vzniklé vůle v přední nápravě, praskající rozvodový řemen, předčasně opotřebená ložiska zadních kol, rychlé opotřebení motoru 1,4i (krátké písty),“ říká Petr Suchánek manažer prodeje AAA AUTO.

Testovaný model: Seat Cordoba Vario 1,9 TDi, rok výroby 1999, najeto 108 tisíc km, cena 139 000 Kč

Výbava: ABS, 2 airbagy, klimatizace, centrální zamykání, el. okna i zrcátka, litá kola, mlhovky

Orientační cena Seatu Cordoba Vario 1,9 TDi podle Eurotax:

2003: 260 000 Kč

2002: 220 000 Kč

2001: 190 000 Kč

2000: 160 000 Kč

1999: 135 000 Kč

Jan Cacek

30.6.2006 11:51

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist