autoweb.cz > Seat > Seat Altea > seat altea xl > Seat Altea XL 2.0 TDI Stylance
Seat Altea XL 2.0 TDI Stylance
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Vždycky jsem si myslel, že koupě rodinného MPV znamená pro život mladého muže zhruba totéž co kulka do hlavy. Vzhledem k mému mladickému věku mě děsily pohledy ostatních řidičů, když jsem v testovaném voze křižoval Prahu a okolí – jako kdyby říkaly „Panebože, to je chudák, už má rodinu.“ Jenže Seat Altea XL není typické MPV. Vlastně to, přísně vzato, vůbec není MPV. Ale popořádku…
Altea XL se v nabídce španělské automobilky objevila teprve loni a rozšířila tak triumvirát León, Altea, Toledo o další model. Má karoserii o 18,7 cm delší než standardní Altea, což se projevilo na zvětšení objemu kufru ze 409 litrů na 532 l, při posunutí zadní řady sedadel o 14 cm vpřed je k dispozici dokonce 635 litrů. Na rozdíl od „normální“ Altey je možné zadní sedadla posunout také o 2 cm vzad a zvětšit tak prostor pro nohy cestujících.
Seat Altea fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Hledám rodinu – plánované rodičovství podmínkou
Když se posadíte za volant, interiér vás moc nepřekvapí, alespoň dokud ho nezačnete zkoumat důkladně. Asymetrická palubní deska působí robustním dojmem a v černé barvě vypadá vcelku dobře. Nemá sice tak „funky“ design jako například v Citroenu Grand C4 Picasso, ale na rozdíl od francouzského vozu vše najdete na obvyklých místech. V oblasti materiálů je nicméně znát, že u Seatu trochu zaostávají za srovnatelnou konkurencí.
Za zmínku stojí sedačky s velmi výrazným bočním vedením, které se snaží navodit sportovní dojem i v rozměrném rodinném voze. Mám ale připomínku k rádiu – gumová tlačítka jeho ovládání mají úzký profil a k správnému zmáčknutí potřebují trochu vaší pozornosti. Za volantem sedíte velmi příjemně – palubní deska vám svou orientací ukáže, že hlavním elementem je zde řidič, ne řvoucí děti na zadním sedadle či žena, které vám mluví do řízení.
Ne, že by spolujezdci byli o cokoliv ošizeni, posaz na zbývajících sedadlech je rovněž velmi pohodlný. Na rozdíl od Honzy Koubka si nemohu stěžovat ani na nedostatek místa nad hlavou. A pokud jde o využitelnost vnitřního prostoru, nezapře Altea XL chuť k rodinnému životu. Do odkládacího prostoru ve dveřích se pohodlně vešel balík chipsů, PET láhev s nápojem a hromádka věcí, které běžně tahám po kapsách. Místo pro další lahve se nachází nad středovým tunelem před řadící pákou. A zatímco u jiných vozů jsou madla po stranách odkládacího prostoru jen designovou úchylkou, zde velmi dobře stabilizují usazené nápoje. Další úložné prostory najdete pod předními sedačkami a ve středové konzoli – skryté před zraky nenechavých chmatáků v loketní opěrce.
Na zadní lavici potěší sklopné pultíky, uchycené v opěradlech předních sedadel. Dovedu si představit, že si na nich malí svišti malují a v kruhovém držáku mají pití, které by jinak rozbryndali po správně tuhých sedačkách s úchyty Isofix. Sklopná část prostředního sedadla v sobě také skrývá držáky na nápoje a mělké přihrádky. A zavazadelník o objemu 532 litrů skutečně dává prodloužené Altee právo na označení XL.
Ve srovnání s rivaly nicméně zamrzí, že třetí řadu sedadel nedostanete ani za příplatek. Pokud jste v posledních letech měli v domácnosti opakované problémy se spolehlivostí antikoncepce, budete se muset poohlédnout jinde. Sklopením druhé řady navíc nevznikne ploché dno a jednotlivá sedadla nelze ani vyjmout. Řada konkurenčních modelů je na tom po stránce praktičnosti lépe.
Na většinu z nich ale není zdaleka tak hezký pohled jako na Alteu XL. Předek ve agresivním stylu nového Leonu se mi opravdu líbí. U zadní části jsem si nebyl zpočátku zcela jist, ale ve srovnání se Seatem Toledo je o poznání hezčí. V porovnání s „opravdovými“ MPV má celé auto velmi kompaktní proporce. Při pohledu z kteréhokoliv úhlu se dá bez okolků říci, že jde o hezký vůz.
Schopný podvozek má alergii na kostky
Už jsme si řekli, jak se v Altee XL sedí, jak vypadá, kam se vejdou lahve, děcka i různá zavazadla. Ale jak se řídí? Po usednutí za tříramenný volant se před vámi rozsvítí červeně podsvícené kontrolky, zapuštěné v hlubokých válcích uprostřed přístrojové desky. Tento konkrétní model, vybavený koncernovým motorem 2.0 TDI, se po nastartování ozve nepříjemným klepavým zvukem. Lepší to není ani za jízdy, motor je slyšet až moc a také hluk od pneumatik proniká do kabiny intenzivněji než například v Picassu. Ve středních otáčkách na oplátku dostanete výrazně živější odezvu než u francouzské konkurence, „tabulkové“ zrychlení z nuly na sto za deset sekund působí zpoza volantu spíš jako podhodnocené. Přírůstek výkonu, který přeplňovaný diesel podává v krátkých, ale intenzivních dávkách, se dobře hodí k rychlým skokům při předjíždění na dálnici.
Důležitější však je, že tenhle motor patří mezi dvoulitrovými diesely k těm úspornějším – bez většího odříkání můžete jezdit za méně než šest litrů na sto kilometrů.
A to jsem se zatím nedostal k věci, která mě na Altee XL překvapila nejvíc: stylu, kterým projíždí zatáčky. Jednoduše vyjádřeno, prostě drží a drží a drží. Jistota, s kterou se můžete vydat do jakéhokoli oblouku, je na tento typ vozu zarážející. Stinnou stránkou tvrdého odpružení je horší jízdní komfort. Rozbité městské ulice nebo betonové dálnice prověří kvalitu práce vašeho zubaře.
Těžko říct, zda další nepříjemnost vibrace v interiéru – připadá na vrub právě tuhému podvozku, nebo pohodové životní filozofii španělských dělníků. Při cestování po pražských uličkách, dlážděných kočičími hlavami, se z různých částí interiéru linuly dost děsivé zvuky. Otáčky motoru navíc mohou rozvibrovat vnitřní výplně do nepříjemného klepání. Jednou se ozve přístrojová deska, po dalším přidání plynu oblast okolo zpětného zrcátka a tak dále. V rámci koncernu VW je dílenské zpracování podprůměrné, ale například Citroen Grand C4 Picasso na tom není o mnoho lépe.
Jestli dokážete přehlédnout ne příliš sportovní kultivovanou jednotku a občasné klepání v interiéru, dává Altea XL docela dobrý smysl. Podobně jako třeba Ford C-Max se nesnaží triumfovat počtem možných konfigurací sedadel, namísto toho klade důraz na dobré jízdní vlastnosti, velký prostor pro zavazadla a v rámci možností i relativně sportovní projev. A s cenou 735 800 Kč za plně vybavené auto včetně vyhřívaných sedadel a parkovacích senzorů je to i zajímavá koupě.
Verdikt
Přiznávám, že nejsem ta správná cílová skupina pro rodinné MPV – rodinu čekám nejdříve za deset let. Z mého úhlu pohledu však jde o vydařený kompromis mezi zábavou a rozumem, který se ve vás (pravděpodobně) objeví poté, co si pořídíte rodinu. Atraktivní vzhled, rozmařilá výbava a hlavně vcelku příjemné zážitky za volantem Altey XL mě naplnily radostným zjištěním. Až si pořídím ženy a dítě… pardon, ženu a děti, budu moci nechat bačkory ještě nějaký rok ve skříni.
Richard Herbich
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Seat Altea XL 2,0 TDI Stylance |
---|---|
0-100 km/h (s) | 10,0 |
Motor | |
Konstrukce | Řadový čtyřválcový turbodiesel, čerpadlo-tryska |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 140 koní (103 kW) v 4000 ot/min. |
Točivý moment (Nm) | 320 Nm v 1750 ot/min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 201 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,6 / 4,8 / 5,9 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavazadlový prostor (l) | 532 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 682 900 Kč |