Jak se chovat k vozidlu v zimě?

V zimě je potřeba se k vozidlu chovat jinak než v létě. Logicky. Ale co to z namená v praxi?
shutterstock_2084073463-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

Opakování je matka moudrosti. Možná všechny poučky o péči auta v zimě už znáte, nebo jste na některé prostě zapomněli. Pojďme si to zopakovat.

Startujeme!

 Proč se při studeném startu a provozu zvyšuje spotřeba? 

Elektronika řízení motoru předchází možným problémům tím, že obohacuje směs vyššín podílem paliva. Což z jedné strany usnadňuje startování motoru nebo zahřátí katalyzátoru na provozní teplotu. Z druhé strany to představuje vyšší spotřebu. Tu zvyšuje v zimně i tužší motorový olej, který motoru klade vyšší odpor.

Co je třeba dodržovat při jízdě se studeným motorem? 

Ostré vytáčení motoru, zbytečné zrychlování a rychlé dosažení vysoké rychlosti by mělo být při studeném motoru pro řidiče tabu. Podobně mazané plochy v motoru, stejně jako ložiska a jiné části v celém autě nejsou hned po startu optimálně nepromazané. Takže opotřebení roste s tím, jak vysoká je rychlost auta. Odborníci ÚAMK tedy doporučují – jeďte zprvu dostatečnou dobu s lehkou nohou.

Proč můj studený vůz se start-stop systémem za chladna nevypíná motor na křižovatkách? 

Při teplotách těsně nad nulou je funkce Start-Stop automaticky vyřazena. Podobně je tomu, když napětí baterie klesne pod 12,4 voltů. Motor pak běží dál, jako u většiny automobilů. Je to pro jeho ochranu.

Provozní teplota

Proč v zimě vidíme bílý kouř z výfuku?  

Bílý kouř není dokladem jakékoliv závady. Právě naopak, to jen filtr pevných částic vypaluje nashromážděné částice. A v zimě, vzhledem k chladnému okolnímu vzduchu, tento proces mnohem výrazněji vidíme.

Do jaké teploty je obvykle odolná chladicí kapalina? 

Samozřejmě je to dáno použitím konkrétní chladicí kapaliny. Obvykle je nemrznoucí směs odolná těsně pod – 20 stupňů Celsia. Při testech to obvykle bylo právě oněch – 19 stupňů Celsia. Pro vyšší mrazy je vhodnější zvolit chladící směs do – 40 stupňů Celsia. A to i proto, že samotná tekutina nemusí zamrznout, ale může tuhnout v hadičkách nebo samotných ostřikovačích. Proto ze zkušeností specialisté ÚAMK radí použít chladicí kapalinu s nižším bodem tuhnutí, zvláště například při cestách do hor.

Udržujme napětí

 Trpí vůz opakovanými studenými starty? 

Ano. Pokud motor nenaskočí po pěti sekundách, opotřebení při dalším startování se zvyšuje. Proto je na místě alespoň 30 sekund počkat před dalším startem. Upozornění: Kromě vysokého opotřebení startéru také může dojít k vniknutí nespáleného paliva do katalyzátoru a tím k poškození výfukového systému.

Proč baterie v zimě rychleji slábne? 

Tak docela pravda to není. Akumulátor v dobré kondici s odpovídající hustotou elektrolitu podává i při teplotách – 20 stupňů Celsia dobrý výkon. Samozřejmě opakem je slabě dobíjený nebo starší akumulátor. Dostává více „zabrat“ i proto, že zimní starty vyžadují vyšší dodanou energii pro roztočení startéru.

Jak udržovat baterii v dobré kondici?

Předně nechávat kontrolovat stav akumulátoru v odborném servisu. Sami pak snížíme například odpor tím, že důkladně očistíme kontakty. Při krátkých trasách by motorista neměl zbytečně zapojovat množství elektrických spotřebičů, jako jsou například vyhřívaná okna, sedačky, a podobně. Jako doplňkový lze zakoupit přístroj monitorující aktuální stav baterie a podle jeho informací se řídit.

Co je potřeba?

Jakou zimní výbavu bychom měli mít v autě? 

Zejména při delších cestách a výletech do hor by ve výbavě neměly chybět sněhové řetězy, případně pruhy pro rozjezd v hlubokém sněhu, lopatka pro odházení sněhu, nemluvě o metličce, rozmrazovači, škrabce na okno. V zimě nejsou od věci ani startovací kabely, nebo dvoulitrovka s nemrznoucí směsí do ostřikovačů, protože benzinové pumpy nejsou na každém kroku. A pak pravidelně tankovat palivo, abychom ho měli co nejvíce v nádrži. Tolik, pokud jde o auto.
Jedná-li se o zajištění spokojenosti a bezpečí cestujících, pak jsou vhodné například: teplá deka, pokud možno teplý nápoj v termosce, trocha jídla. Zkrátka počítat i s variantou, že zůstaneme delší dobu třeba ve sněhové vánici.

O kolik se zvýší spotřeba vozidla s přídavným topením? 

Odborníci ÚAMK zkoušeli provoz při mínus 15 stupňů Celsia. Přídavné topení zvýšilo spotřebu o 0,6 l /h
Další rady pro vás připravujeme v dalším článku.
10.1.2023 7:34| autor: Redakce | zdroj: Tým redaktorů Autowebu

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist