Schumacherovo Ferrari na prodej

V největší aukci v historii Ferrari se bude dražit všechno, od závodních relikvií a historických skvostů až po papežovo Enzo.

28. června se na okruhu Fiorano uskuteční pod taktovkou Sotheby´s největší aukce v historii Ferrari, která bude výjimečná hned v několika směrech. Poprvé v historii se na ní bude například dražit monopost Ferrari z poslední sezóny Formule 1, v tomto případě typ F2004. Dojde ale i na poslední vyrobené Enzo, darované továrnou Janu Pavlu II., ale i na některé význačné modely z historie Maserati.

Katalog aukce má kolem 260 stran a sám o sobě představuje zajímavý sběratelský artikl. Díky široké škále dílů, trofejí, závodní výbavy i samotných závodních a silničních aut poskytuje výjimečně podrobný popis a názorný pohled do historie Ferrari v posledních padesáti letech.

Dražit se budou auta od soukromých sběratelů, ale i přímo od Ferrari, které dává do aukce řadu méně i více významných relikvií ze své závodní historie, od vaček a pístů až po téměř kompletní motory a části karosérií.

Všechna dražená auta budou v porovnání s ostatními aukcemi výjimečná i tím, že každé z nich bude mít potvrzení stoprocentního původu a autentičnosti od Ferrari. Historické oddělení továrny totiž do aukce přijalo pouze ta auta, která prošla jeho kompletní prohlídkou, potvrzení původu dílů, ať už dobových, či dodaných během pozdější odborné renovace.

Ceny menších položek, například vaček, pístů a klikových hřídelí, se v v odhadech pohybují mezi dvěma až dvaceti tisíci dolarů. V nabídce jsou ale například i kombinézy Barichella i Schumachera s fotograficky doloženým pódiovým umístěním (cena kolem 9 až 12 tisíc dolarů), ale i několik téměř kompletních motorů F1 z nedávné minulosti s cenou kolem 60 tisíc dolarů. Za karbonový volant z vítězného F2001 chce Ferrari dostat kolem 80 tisíc dolarů.

Dražit se ale budou například i závodní kola BBS, některé vzácné příručky pro uživatele historických modelů, ale například i zkušební aerodynamický model karosérie Ferrari 456 či vývojový prototyp Enza, v jehož případě půjde o první podobný prodej v historii Ferrari.

Hlavním tahákem aukce však budou historická Ferrari, mnohdy se slavnou závodní minulostí, ale i některé silniční modely v naprosto zachovalém stavu.

V nabídce se tak objeví například Ferrari 250 GTE z roku ´63 (odhad kolem 100 tisíc dolarů), pancéřované Maserati Quattroporte po italském premiérovi z roku ´85, Ferrari 512 BB z francouzského muzea s najetými tři sta kilometry (odhad 140 tisíc dolarů), výjimečné Ferrari Boano 250 GT (odhad 400 tisíc dolarů) a ještě vzácnější Maserati 5000GT po íránském šáhovi (odhad kolem 900 tisíc dolarů).

Přítomné bude i auto s povinnou zmínkou v každém seznamu nejkrásnějších tvarů všech dob, Ferrari 250 GTO SWB s cenou kolem 1,5 milionu dolarů.

Největší pozornost však na sebe přitahuje Schumacherův monopost F2004 z minulé sezóny, nabízený po kompletní generálce od Scuderia Ferrari. S tímto konkrétním exemplářem si Schumacher dojel v minulém roce pro titul mistra světa. Očekává se, že v aukci dosáhne ceny kolem 1,5 milionu dolarů.

Není neobvyklé, že Ferrari prodává závodní monopost F1, ani to není poprvé, kdy ho prodává po mistrovi světa. Je to však poprvé, kdy je na prodej téměř současný model, protože dosavadní praxe kázala prodávat závodní speciály až ve chvíli, kdy by případný únik technického tajemství už nemohl žádným způsobem zvýhodnit konkurenci.

V případě F2004 je ale právě tato okolnost příčinou toho, že budoucí majitel musí zároveň souhlasit s podmínkou, že si ho Ferrari nechá pod zámkem až do roku 2006. V případě potřeby je ochotné dát majiteli prostor pro jízdu na svém vlastním okruhu Fiorano, ale za brány továrny se smí F2004 vydat až v příštím roce.

O dlouhodobý provoz monopostu se bude za patřičnou odměnu starat sama továrna v rámci svého programu Corsi Clienti na podporu historických vozidel.

Sběratelsky zajímavým autem, i když ze zcela jiného důvodu, je také čtyřsté vyrobené Ferrari Enzo. Původní série počítala s 399 kusy, poslední exemplář vyrobilo Ferrari na počátku roku a při slavnostní audienci u papeže Jana Pavla II. mu ho jménem celé firmy předalo jako soukromý dar. Papež ho s požehnáním přijal a obratem projevil přání, aby Ferrari papežské Enzo prodalo a výtěžek věnovalo na charitu. I v tomto případě se očekává cena kolem 1,4 milionu dolarů a Ferrari je připravené věnovat celou částku na obnovu oblastí poničených tsunami v jihovýhodní Ásii.

Vůbec nejdražším exponátem v aukci je však závodní Ferrari 121 LM z roku 1955, u kterého se očekává dosažení ceny kolem 3,6 milionu dolarů. K tomuto vozu se váže továrnou nepotvrzená pověst o tom, že jeho dvanáctiválec pochází z auta, ve kterém se při závodu Mille Miglia v roce 1957 zabil aristokrat Alfonso de Portago. Nehoda, při které zemřel i jeho spolujezdec a navíc i deset diváků kolem trati, znamenala definitivní konec pro slavný italský závod. Enzo Ferrari navíc strávil další čtyři roky, než se vyrovnal se žalobami ze strany pozůstalích.

redakce 4men

14.6.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist