Šachy se jmény ve Formuli 1 startují

Novinkou číslo 1 je návrat Kimiho Räikkönena. Bude startovat s vozem Lotus-Renult. F1 naopak opouští jeden ze zakladatelů týmu Williams, Patrick Head.

Sezóna 2011 skončila, ale do 16. března 2012, kdy pátečními tréninky v Austrálii odstartuje ta příští, je ještě daleko. Několik týmů stále neoznámilo jména svých pilotů na příští rok. Jedním z nich byl Lotus Renault GP, který donedávna čekal, jak se vyjádří Robert Kubica. Polák se do března připravit nestihne, a tak jeho místo obsadí mistr světa F1 z roku 2007, Fin Kimi Räikkönen. Druhou velkou změnu ohlásil tým Franka Williamse. Dlouholetý partner slavného Angličana a spoluzakladatel jeho stáje Patrick Head definitivně ukončil působení v F1. U Williamsu zůstává, ale bude se věnovat expandujícím aktivitím mimo královnu motorsportu.

Velký návrat
Kimi Räikkönen se do Formule 1 vrací po dvou sezónách. Svět monopostů opustil na konci roku 2009 a vydal se na dráhu pilota speciálu WRC v mistrovství světa v rally. Podle mnohých byly jeho výsledky slibné, jenže žádný velký úspěch finský jezdec nezažil. Zda a nakolik bude své schopnosti za volanty obratných čtyřkolek dál rozvíjet, uvidíme příští rok, rally každopádně míří na druhou kolej.“Doba, kterou jsem strávil ve WRC, byla užitečnou fází mé kariéry jezdce,“ komentoval přestup dvaatřicetiletý Kimi Räikkönen, „jenže nemohu popřít, že můj hlad po F1 se poslední dobou stal nezvladatelným. Rozhodnout se pro návrat v týmu Lotus Renault už pak bylo snadné, ambice stáje na mě hluboce zapůsobily. Těším se, že sehraji důležitou roli v tažení stáje za předními příčkami na startovním roštu.“

Fin debutoval v F1 v roce 2001 u stáje Sauber jako neznámý mladík s minimem zkušeností. Vynikající výsledky mu však už o rok později vysloužily sedačku v týmu McLaren. Zůstal tu pět let, vyhrál devět závodů a dvakrát byl vicemistrem světa, na víc bohužel Britská stáj v té době neměla. Proto odešel Räikkönen před sezónou 2007 k Ferrari, kde ve svém prvním roce získal titul mistra světa. Pak šly jeho výkony dolů.Působení v F1 ukončil ukončil finský pilot po dohodě s italským týmem, který k němu byl podle spekulací velmi velkorysý. Räikönen totiž měl platnou smlouvu pro rok 2010, zatímco Ferrari jej chtělo nahradit Fernandem Alonsem. Podle některých zpráv dostal Kimi Räikkönen dovolenou s nárokem na plný plat (byl tehdy jedním z nejlépe placených pilotů F1).Räikkönen fandí všemu rychlému a závodil v životě na všech druzích strojů (většinou úspěšně). V nedávné minulosti zkoušel NASCAR i speciály pro vytrvalostní závody. Nechvalně proslulý byl jeho start v nebezpečném závodě sněžných skútrů ve Finsku. Räikkönen ho v březnu 2007 vyhrál, zatímco jeho kolegové se v Austrálii připravovali na první závod sezóny. Jel bohužel pod pseudonymem James Hunt (mistr světa F1 z roku 1976), který přilákal pozornost médií. U Ferrari nebyli nadšení, piloti F1 mají podobné riskantní podniky zakázané. Přesto Kimi opět jako James Hunt nastoupil ještě toho roku oblečený jako gorila do závodu motorových člunů ve Finsku. Má také vlastní tým v motokrosovém mistrovství světa.Velký odchod
Nyní krátce k Williamsu a Patricku Headovi. Nyní pětašedesátiletý inženýr byl technickým ředitelem týmu Williams mezi lety 1977 a 2004. Tehdy se po neúspěšné sezóně stáhl do ústraní, jeho slovo však mělo až dosud velkou váhu. To se nyní změní, Head z vlastního rozhodnutí odchází: „Když jsem se podíval, čím konkrétně mohu pomoct Miku Coughlanovi (nový technický ředitel), Marku Gillianovi (provozní ředitel) a Jasonu Somervillovi (šéf aerodynamiků), dospěl jsem k závěru, že tyto možnosti pro mě nejsou zajímavé a týmu bych nebyl k užitku. Takže jsem se rozhodl změnit pole působnosti.“ Není bez zajímavosti, že Williams vyhrál naposledy právě v roce 2004, krátce poté, co Head opustil pozici technického ředitele.

Patrick Head bude nově dohlížet na vývoj hybridních technologií. Williams dokázal nečekaně prorazit mimo F1, když prodal svůj setrvačníkový systém automobilce Porsche, která jím úspěšně vybavila svůj vytrvalostní speciál. Následovala spolupráce s Jaguarem a Williams se za pár měsíců stal uznávanou kapacitou na efektivní hybridní pohonná ústrojí. Head se pokusí nově objevený potenciál proměnit v peníze, které tým Formule 1 už léta zoufale potřebuje.

Martin Plaštiak

29.11.2011 3:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist