Saab 9-3 (od r. 2002)

Druhá generace Saabu 9-3 využívá techniku shodnou s Opelem Vectra. Proto na švédský vůz mnoho řidičů kouká skrz prsty. Určitou dávku výjimečnosti si ale i tak zachoval.

RADOSTI
Neotřelý vzhled, dobré jízdní vlastnosti, renomé značky.

STAROSTI
Lacině působící plasty v interiéru, menší nabídka ojetin, malá servisní síť.

Švédský Saab 9-3 druhé generace spatřil světlo světa v roce 2002. Nejprve se nabízel v provedení SportSedan. Následující rok se dostal do výroby odvozený kabriolet a v roce 2005 přišlo na trh provedení SportCombi. Faceliftem vůz prošel v roce 2007.

Automobil se prodává v několika výbavách, vrcholné provedení přitom dostalo označení Aero. Nabízelo se s pohonnými jednotkami o různých výkonech. Opravdu sportovní zážitky ale zajistil až přeplňovaný šestiválec 2.8 T V6. Jeho výkon postupem času rostl, až dosáhl na největší hodnotu 206 kW.Na trh přišla také verze Aero XWD s pohonem všech kol. Sportovní svezení zajistí i provedení Turbo X vybavené pohonem všech kol s elektronicky řízeným diferenciálem zadní nápravy. Pod jeho kapotou je taktéž šestiválec 2.8 T. Ten se v nejslabším výkonovém provedení 169 kW montoval také do kabrioletu.

Saab 9-3 velká fotogalerie

Saab 9-3 fotogalerie

Bariérový test společnosti Euro NCAP prodělal Saab 9-3 druhé generace v roce 2002. Výsledkem je zisk pěti hvězdiček za ochranu posádky. Plný počet hvězd si odnesl také kabriolet, který byl testovaný o dva roky později. U něj se na rozdíl od sedanu posuzovala i bezpečnost dětí cestujících v zádržných systémech (předepsaných dětských autosedačkách). V této disciplíně si automobil připsal tři hvězdičky z pěti možných.

Pozice na trhu
Značka Saab nemá v České republice zrovna mnoho příznivců a tomu odpovídají i prodeje. Ty jsou ale pro švédskou automobilku problémem celkově, což nakonec vedlo k jejímu vyčlenění z koncernu General Motors a prodeji Spykeru.

Na českém trhu se setkáte jak s vozidly, které importér prodal nové zdejším zákazníkům, tak s automobily, jež pocházejí z individuálních dovozů. Právě zde existuje nemalé riziko stočeného tachometru. Často velice dobrý stav ojetých „devět-trojek“ k těmto praktikám totiž některé nepoctivé dovozce svádí.

Druhá generace Saabu 9-3 se nabízí přibližně od 190 000 korun, na kabriolet si nachystejte asi o 100 000 Kč více. Faceliftované vozy začínají přibližně na 400 000 Kč.

Zpracování
Elegantní design karoserie zaujme nejednoho motoristu, ne každému ale sedne zpracování interiéru, kde dostal velký prostor nevzhledný a levně působící černý plast. Spínací skříňku najdeme pro tento vůz umístěnou typicky mezi předními sedadly, která jsou dostatečně pohodlná. Automobil nabídne rozumný vnitřní prostor, a to i cestujícím na zadních sedadlech. Zavazadelník sedanu o objemu 421 litrů ale není nijak úchvatný a kombi je na tom prakticky stejně.

Na vozidlech s vyšším počtem ujetých kilometrů se mohou projevit menší problémy s chatrnějším interiérem. Patří sem například praskání některých plastových ovladačů, bederní opěrky v sedadle řidiče nebo uvolněná hlavice řazení. Nejde o časté potíže, avšak někdy se vyskytují.

Jízda
Automobil zajistí dobrý cestovní komfort celé posádce. Podvozek zdatně tlumí nerovnosti, ale zároveň odvádí kvalitní práci v zatáčkách. Zde se kladně projevuje víceprvkové zavěšení zadních kol. I díky němu se řidič za volantem Saabu 9-3 cítí velice příjemně a jistě.

Motorizace
Žádná z pohonných jednotek, které se do Saabu 9-3 montovaly, není špatná. Jako spolehlivější jsou ale obecně považovány zážehové motory. Naopak pozornější buďte, pokud máte políčeno na turbodiesel 2.2 TiD/92 kW převzatý od Opelu. Ten někdy zlobí vstřikovací čerpadlo nebo váha vzduchu. Zřídka se objevují také závady turba. Přesto nemůžeme tento agregát označit za vyloženě nevhodný. Pokud pořídíte vůz v dobrém stavu a budete jej udržovat, ani turbodiesel nepřinese zklamání.

Zážehové motory: 1.8 16V/90 kW, 2.0 T/110 kW (označen 1.8t), 2.0 T/129, 154 a 155 kW, 2.0 T BioPower/147 kW (na palivo E85), 2.8 T V6/169, 184, 188, 202 a 206 kW.
Vznětové motory: 1.9 TiDS/110 kW, 1.9 TTiD/132 kW (biturbo), 2.2 TiD/92 kW.

NEJ motory
Dobrá volba:
1.8 16V
Z hlediska spolehlivosti a spotřeby představuje dobrou volbu zážehová osmnáctistovka taktéž od Opelu. Atleta z automobilu sice nedělá, ale výkon 90 kW bude pro běžnou jízdu jistě bez problémů dostačovat.Časté závady
„Saab 9-3 patří mezi nadprůměrně spolehlivé automobily, přesto se můžete s některými potížemi setkat. Jde zejména o následky opotřebení. Patří sem například vůle v čepech přední nápravy,“ vysvětluje Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Méně obvyklé jsou vůle v silentblocích a táhlech předního příčného stabilizátoru, ale i na ty lze při výběru ojetiny narazit.

Hučení může vyzradit opotřebená ložiska kol, setkat se lze i s drobnými problémy s elektrickou výbavou. Někdy zlobí protiblokovací systém brzd ABS. „Kdo hledá turbodiesel o objemu 2,2 litru, měl by dobře prověřit jeho funkčnost. Potíže při startování mohou prozradit vadné vstřikovací čerpadlo Bosch,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO.

30.10.2010 10:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist