S podzimem stoupá riziko dopravní nehody. Na vině je často oční vada?!

Nepřiměřená rychlost, nepřizpůsobení jízdy stavu vozovku, atd., příčin nehod aut je opravu požehnaně. I když skutečná podstata problému může ležet někde jinde.

Popravdě, nás to nikdy nenapadlo… Tedy dát do souvislosti oční onemocnění či vadu a dopravní situaci, respektive otázku dopravní nehody. Až když nám dorazila do redakce tisková zpráva z oční kliniky… Netvrdíme, že problematice rozumíme a tak naše vyjádření lze jen těžko očekávat, tedy vyjádření k tomu, zda statistiky odpovídají, nebo nedejbože abychom přímo komentovali způsobilost člověka řídit auto s tou či onou oční vadou.

Každopádně logika věcí říká, že když nevidíte (vidíte špatně), nemůžete řídit. Podle dostupným materiálů prý až kolem 50 tisíc řidičů v Česku ve věku nad 40 let trpí oční vadou, která je pro řízení nebezpečná. Až 20 procent z nich svou oční vadu podceňuje, nebo o ní vůbec neví. Zejména kvůli snížené viditelnosti během podzimního období představují především tito řidiči zvýšené riziko dopravní nehody. Řidiči během podzimu čelí špatné viditelnosti a častějším dešťům, kvůli kterým je vozovka kluzká. Riziko dopravní nehody je až patnáctkrát vyšší než v letním období. „Časté mlhy, dešťové nebo později sněhové srážky, pozdní rozednívání i brzké stmívání vyvolávají únavu a ospalost řidičů. Během špatného počasí navíc řidiči rychleji ztrácejí pozornost a schopnost soustředit se. Řada řidičů navíc mívá problémy s viděním za šera a zhoršených světelných podmínek, ve tmě se totiž rozšíří zornička a oční vada se tak projeví výrazněji,“ vysvětlil Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

V důsledku rychlého životního tempa a civilizačních chorob se snižuje i věk, ve kterém se oční vady objevují. „Přibývá stále více mladých lidí, kteří nejsou k řízení bez brýlí způsobilí, a přesto denně vyrážejí na silnice. O své vadě nemusí ani vědět. Za volantem přitom stačí už tři čtvrtě dioptrie na to, aby řidič zahlédl chodce ze vzdálenosti o polovinu kratší než řidič bez dioptrické vady. Zatímco zdravé oko ho vidí ze vzdálenosti zhruba 200 metrů, oko s vadou -0,75 dioptrie až ze vzdálenosti 100 metrů, oko s vadou minus dvě dioptrie pak ze vzdálenosti pouhých dvaceti metrů. Navíc řidiči se špatným zrakem vůbec nepostřehnou až čtvrtinu dopravních značek,“ upozornil Pavel Stodůlka.

Zvýšené riziko nehody ale řidiče k nasazení brýlí nepřinutí. Až pětina řidičů, kteří by si za volant měli brát dioptrické brýle, přiznává, že řídí bez nich. „Lidé, kteří mají nějakou menší vadu a vůbec o ní nevědí, se vyskytují celkem běžně. Mhouří oči, zejména když se potřebují podívat do dálky. Tím se snaží vadu překonat. Nějakou dobu to může i fungovat, ale zejména u řidičů je to velmi riskantní. Řidičů, kteří o své vadě nevědí, nebo její léčbu zanedbávají, je zhruba 20 procent,“ uvedl Pavel Stodůlka. Ten také

informuje, že většinu očních vad je už v dnešní době možné korigovat kromě brýlí nebo čoček i laserovou operací – nevíme, a chápeme, že rozhodnutí jít k lékaři můžem být pro mnohé lidi velmi těžké. Nicméně vyrovnat se s břemenem způsobené dopravní nehody může být ještě těžší.

Zpátky ale za volant. člověk získává až 80 procent informací prostřednictvím zraku a řidiči nejsou výjimkou. Nekorigovaná zraková vada může být příčinou závažných dopravních nehod a často je i příčinou srážek vozidel s chodci. Důležitá je nejen zraková ostrost, ale i rozsah zorného pole, dobrá kontrastní citlivost, adaptace na oslnění a prostorové vidění. „Řidiči nejen, že o své vadě často ani nevědí, zanedbávají i prohlídky u očního lékaře,“ říká Pavel Stodůlka. „Toho pravidelně navštěvuje asi jen polovina Čechů.

Možným řešením by byly povinné kontroly zraku například jednou za pět let. Řidiči by se tak nemuseli bát, že o řidičské oprávnění přijdou, a přestali by být nebezpeční sobě i svému okolí.“ Koneckonců my už jsme toto, či podobné, přímo související téma už mnohokrát na Autowebu diskutovali – a jakkoli je odpovědnost na každém, tak stejně jako je ministrem dopravy a souvisejícími orgány volána k odpovědnosti začínající generace řidičů (viz řidičáky na zkoušku a podobně,), tak starší/stárnoucí řidiči a řidiči s (oční) vadou by neměli zůstat stranou. Tělesný hendikep či stav odpovídající vyššímu věku, ať už to zní krutě, by neměl být omluvou pro nezodpovědné řidičské chování.

29.9.2015 9:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist