S Fiestou ST na okruhu

Vařící kapalina v posilovači, rozdrbané pneumatiky a čtyři dospělá auta na trati, na které se cítíte nejlépe v motokáře. Každý si představuje legraci jinak, ale tohle je jedna z těch lepších možností.

Jednou za čas osvítí někoho u vybraných značek na českém trhu se smyslem pro zábavnou jízdu duch pálení pneumatik a nepublikovatelné spotřeby benzínu a začnou se dít samé pěkné věci. To, za co vám správci testovacích flotil v normálních podmínkách ani trochu nepoděkují (například gumy ohoblované až k ráfkům bez jediného čitelného znaku na bočnicích), je pak nevyhnutelné a naopak se to od vás skoro očekává, obzvlášť když se příslušný den na okruhu nese v překvapivém heslu „Fiesta Drift Challenge“.

Už slyším váš údiv a úplně ho chápu. Driftování je disciplína, kterou si nikdo s předokolkami nespojuje. Pokud si však v těch správných zatáčkách vytrhnete z kontextu jistý typ vyprovokovaného chování nejrychlejší Fiesty ST, výsledek vypadá při nejenergičtěji realizovaných pokusech na několik desítek metrů skoro stejně působivě jako u zadokolek, jen s tím rozdílem, že se občas zakouří od toho nesprávného konce, když protočíte pod plynem odlehčené vnitřní kolo.

Ford Fiesta fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Fiesta fotogalerie

Za obligátního průvodce okruhovými výpravami Fordu Václava Pecha ml. tentokrát zaskakoval jeho otec stejného jména, ale i stejně veselé a sympatické povahy. Když vám při krátké poradě před jízdami mnohonásobný mistr republiky sám naoko přizná, že neví, jak projíždět poslední zatáčku před cílovou rovinkou, vaše nesmělé pokusy vás pak v tristních počátcích zdaleka tak nemrzí. Všechna čest.

K jízdám připravil Ford čtyři Fiesty ST a jestli se divíte, že jich tu bylo po ruce tolik volných, na vysvětlenou můžeme uvést, že dvě z nich byly zapůjčené z Německa. Nikdo od Fordu to na místě nemohl vysvětlit, ale černá Fiesta na českých značkách byla o poznání pomalejší a letargičtější než typově stejné auto s bílou barvou a fotogenickými modrými pruhy. Ještě větší rozdíl byl i mezi pneumatikami, tři auta nesly klasické Micheliny Pilot Exalto 195/45 R16, jedno ale bylo obuté do Pirelli P-Zero Nero, jež byly o poznání lepší v držení v zatáčkách, a to i ve chvíli, kdy obě pneumatiky kvůli nadměrné zátěži skoro tekly a místy se z nich vydíraly kusy vzorku velikosti třešňových pecek.

Asfaltová část Sosnové se vzhledem k základní délce 1020 metrů přeci jen hodí nejlépe na rychlé motokáry, které zde jezdí v mistrovských závodech. Auta se zde mohou rozjet na nejdelší rovince nanejvýš na trojku a většinu okruhu můžete jet buď na dvojku, nebo trojku. Přesto je zde svezení ve Fiestě ST díky její příruční velikosti stále příjemně rychlé. Tahle akce se klidně mohla odehrávat i v Mostě nebo Brně, ale na tamní lány závodní plochy už potřebujete něco s dvakrát vyšším výkonem i maximálkou, pokud chcete prožít neokradený soutěžní pocit, a Fiesta by se na tak dlouhých rovinkách a v širokánských zatáčkách mohla lehce ztratit.

Výkon 150 koní je ale v tak úzkém prostoru přinejmenším dostačující a ani brzdy zde nejsou příliš namáhané. Na veřejných silnicích jim rozhodně můžete připravit více práce. Dosahované rychlosti nejsou nijak velké a to poslední, co na tak malém okruhu potřebujete, je zbytečně brzdit. Vzhledem k tomu, jaký název celá akce dostala, vás podle libosti navíc dostatečně zpomalují smyky v zatáčkách, které během několika hodin proměňují nové pneumatiky na předních kolech v nepoužitelné plástve drátů a drolící se zavařené mazlavé černoty. I přes příznivě nízkou teplotu kolem dvaceti stupňů se při takovém zacházení pneumatiky velmi rychle přehřívají a jakmile zhruba po půl hodině ztratí poslední zbytky bočnic, to jediné, co vám zbývá, pokud chcete zatáčku projet vytyčenou stopou a neskončit nedotáčivostí v trávě, je chvilkově zhoupnout při nájezdu předek do opačného směru a teprve pak rázně zatočit. Každá zatáčka vyžaduje jinou razanci „skandinávského fliku“, ale až na ty nejostřejší se můžete tímto způsobem prohoupat celým okruhem, aniž byste kdy šlápli na brzdu. Mezi tím, jak ostře se na začátku auto chová na nových a nepřehřátých pneumatikách a tím, jak je rozvláčné a laxní na vařících pneumatikách, je vševypovídající rozdíl.

Pneumatiky ale nejsou to jediné, co můžete na tak točitém okruhu zavařit. U bílo-modré Fiesty, kterou také používal Pech st. při předváděcích jízdách všem zájemcům o vytyčení optimální stopy, přestal po hodině fungovat posilovač řízení. Po desetiminutové přestávce, použité pro zklidnění hydraulické kapaliny, se ale vrátil zpět k normálu. 

Dělat konkrétní závěry z jízd na Sosnové nebylo na pořadu dne, ale přeci jen nám daly možnost přijít na pár užitečných věcí. Fiesta ST zde díky povaze okruhu dostala v jistém smyslu prostor zazářit mnohem víc, než na veřejných silnicích, na kterých máte často dobrý důvod chtít od ní dalších dvacet či třicet koní navrch. Ještě důležitější poznatek se ale týká pneumatik a pokud jste řidičem Fiesty nebo ostatních fordů či podobných aut, může to pro vás opravdu hodně znamenat. Jestli jste totiž koupili auto s Micheliny Exalto, měli byste se vážně zamyslet nad výměnou sériového obutí za Pirelli P-Zero Nero. Výsledek vás určitě příjemně překvapí.

Marek Nastoupil

26.8.2005 3:34

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist