Rychlost nezabíjí!

Rakouský experiment prokázal, co někteří vědí už dávno: že vyšší rychlost rozhodně neznamená větší nebezpečí.

Rakousko se před časem odhodlalo k ojedinělému (bohužel) experimentu. Na jednom úseku dálnice A10 byla po dobu dvou měsíců zkušebně povolena rychlost 160 km/h. (Jinak v Rakousku platí stotřicítka, stejně jako u nás.) Iniciativa rakouského ministra dopravy se nesetkala s pochopením hlavně u ochránců životního prostředí – členové Greenpeace dokonce dálnici jednou zablokovali s tím, že zvýšení povolené rychlosti povede k nárůstu jak emisí, tak nehodovosti.

Plané obavy

Nestalo se ani jedno. Před několika dny experiment skončil a výsledky předčily všechna očekávání. Jen Greenpeace z nich asi velkou radost nemá. Nejen že se na úseku mezi městy Spittal a Paternion stalo nejméně nehod za posledních deset let (!), ale vlivem plynulejšího provozu došlo rovněž k lokálnímu snížení emisí.

Součástí experimentu byl také zákaz předjíždení pro kamiony – nikoliv však v celém zkušebním úseku, jen ve vybraných místech, nejčastěji v méně přehledných zatáčkách či prudkých stoupáních. I toto opatření se ukázalo jako velmi rozumné. Řidiči kamionů nemají tendenci zákaz porušovat, protože vědí, že příležitost k předjetí pomalejšího kolegy dostanou za několik stovek metrů. Podstatně tak ubylo potenciálně nebezpečných situací.

Experiment nezůstane bez odezvy. Na zkoušeném úseku bude rychlost 160 km/h brzy povolena trvale, další by měly podle rakouského ministerstva dopravy brzy následovat.

Poučení? Ne pro nás.

Závěry rakouského pokusu lze chápat i v obecnější rovině. Podobně jako před časem v jisté americké studii se opět prokázalo, že s vyšší rychlostí rozhodně automaticky neroste ohrožení účastníků silničního provozu, právě naopak. Kontroverzní zákon 411 o provozu na pozemních komunikacích, který vstoupil v platnost 1.července, zavádí za výraznější překročení rychlosti podobně přísné tresty jako za  nebezpečné předjíždění, jízdu na červenou či jízdu pod vlivem alkoholu. Zkušenost našich jižních sousedů nicméně staví některé pasáže zákona 411 (a jeho předkladatele) do dosti nelichotivého světla.

autoweb.cz

16.7.2006 8:57

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist