Ruší křižovatka značku označující úsek, kde se měří rychlost?

Nad jedním opakujícím se dotazem v právní poradně týkající se toho, zda značku označující úsek, kde se měří rychlost, ruší nebo neruší křižovatka

Již několikrát padl v právní poradně výše uvedený dotaz, na podrobnější odpověď se pokusím nalézt odpověď dále. Rozhodujícím ustanovením je ust. §6 odst. 3 vyhl. č. 30/2001 Sb., podle kterého:

„Zákaz, omezení nebo příkaz vyplývající ze svislé dopravní značky končí na vzdálenější hranici nejbližší křižovatky, pokud není dříve ukončen jinak.“

Příslušná dopravní značka označující měřený úsek je nicméně systematicky zařazena mezi značky informativní – provozní (IP 31a). Z jazykového výkladu by tedy bylo možno dovodit, že tato značka křižovatkou rušená není a že jí tedy ukončuje až značka „Konec měření rychlosti“. Mám nicméně za to, že takový závěr není udržitelný z hlediska systematiky a naopak jazykového výkladu názvu samotné značky a toho, co má označovat.

Jde o to, že tato značka má označovat měřený úsek. Tedy úsek, v němž měření probíhá. Pokud si nicméně představíme křižovatku typu T, přičemž v té příčné části by byla před křižovatkou značka označující měřený úsek, pak ale o takové značce nemůže vědět ten, kdo přijede z „nožičky“ Téčka a příslušnou značku nemine. To ostatně platí o všech značkách, jakkoli je to vyjádřeno pouze ve vztahu k zákazům, omezením nebo příkazům. Jestliže z jednotlivé značky plynou pro řidiče určité důsledky a zde plynou, protože označují příslušný úsek (a tedy informují řidiče o skutečnosti, že probíhá měření rychlosti), musí mít řidič možnost se s takovou skutečností seznámit.

Je to sice poněkud subtilní argument, protože to, že se někde měří, by nemělo mít vliv na to, aby řidiči jinde nejezdili podle předpisů, tudíž by mělo být všem jedno, jestli ten úsek označen je nebo ne, ale i samotným smyslem té značky, když byla přijímána, bylo, aby řidiči o měřeném úseku věděli. Jestliže tedy takový účel zde při přijímání byl a lze jej dohledat v důvodové zprávě příslušné novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, pak k jeho naplněné je nezbytné, aby řidič takovou možnost zjistit příslušnou skutečnost měl.

Že stejným způsobem postupují i úřady, lze dovodit např. v Praze, kde na každém vjezdu u měřeného úseku např. na Jižní spojce je značka opětovně umístěna, aby o ní řidiči věděli, i když najedou „v půlce“ měřeného úseku, tedy již za první značkou. Na druhou stranu ale značku umisťují i na výjezdu, jako kdyby jí nájezd/výjezd jako křižovatka nerušil.

No, pořádek v tom určitě není, a to zejména s ohledem na výše popsaný nejednoznačný režim, nicméně s ohledem na skutečnost, že účelem této značky je informovat řidiče o měřeném úseku, což by v případě křižovatek, pokud by nebyly za každou křižovatkou v měřeném úseku značky umístěny, znamenalo nemožnost takovou informaci sdělit a lze z toho proto dojít k závěru, že křižovatky platnost těchto značek ruší.

JUDr. Tomáš Beran

2.11.2009 7:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist