Rozhovor: Vozím lidi do Francie, řídit formuli 1.

Je těžké sednout si do monopostu F1 a řídit ho? Ing. Ivan Hitka říká, že ne, i když to není zkušenost pro každého. A vysvětluje, jak se k zprostředkovávání stáží ve formuli 1 dostal a co řídit F1 vlastně obnáší.

Vím, že se věnujete podnikání v cestovním ruchu. Jednou z vašich aktivit jsou ale i stáže v monopostech F1. Jak jste na to přišel? Náhoda? Hledal jste další možnosti?
Jako cestovní kancelář jsme se vždy snažili mít takové produkty, které jiní nemají, být v tomto směru napřed. Už dlouhé roky nabízíme lyžařské zájezdy do francouzských Alp a když jsem se dozvěděl o zážitkových jízdách v F1, bylo mi jasné, že to je přesně pro nás.
Stali jsem se partnerem francouzské společnosti AGS Formule 1, která je v tomto směru světovým lídrem. A zřejmě jako první jsme nabídli stáže F1 na českém a slovenském trhu. Mimochodem společnost AGS měla v minulosti vlastní stáj a monopost F1 v seriálu GP F1.Jak moc byly začátky obtížné? Kolik lidí na začátku mělo o jízdu v F1 zájem?
Nejsložitější bylo přesvědčit našeho francouzského partnera o našich schopnostech a získat jeho důvěru. To se nám podařilo, i díky kontaktům a výborné dlouhodobé spolupráci s francouzskými zimními středisky, což u AGS ocenili.
Výhodou bylo, že jsme hned od začátku mohli tuto atraktivní službu nabízet díky svým vlastním zkušenostem a skrze novináře, kterým jsme v mnohých případech umožnili absolvovat křest na dvojsedadlové formuli anebo přímo plnohodnotnou stáž na monopostu F1. Mělo to slušnou odezvu.

Vy sám se o F1 jako takovou zajímáte anebo je to pro vás „jen“ byznys?
O auta jsem se zajímal už od mládí, a měl jsem slušný přehled. A doplňoval jsem si jej praktickými zkušenostmi. Už v roce 1976 jsem například navštívil automobilku Ferrari. Bylo to jen pár dnů po nehodě Nikiho Laudy na Nürburgringu. Nechal jsem se vodit halami s rozebranými i hotovými auty jen proto, abych nakonec viděl novinku připravovanou na podzimní autosalon v Turíně, Ferrari 512 BB. Mohl jsem si do auta sednout i si ho nafotit. Přijít tam dnes jen tak z ulice není možné…… to máte pravdu. Takže srdcem pro Ferrari? Anebo vás zajímala/zajímají i další značky?
… navštívil jsem i továrnu Maserati, kde mi dokonce nastartovali jejich špičkový model Maserati Khamsin. V automobilce De Tomaso jsem si zase vyzkoušel jejich pětisetkoňový závodní speciál De Tomaso Pantera GT4. Návštěvu karosárny Pininfarina jsem bohužel díky zdlouhavému zařizování pasu, výjezdních doložek a devizovému příslibu už nestihl, měli dovolenou.
Později jsem se snažil získat zastoupení Maserati, a Italové projekt neodmítli. To bylo v dobách, kdy ještě ani v Praze nebylo žádné zastoupení, ani Ferrari. Nakonec to nevyšlo.
Podobně jsem to zkoušel i s francouzským Venturi, ale podobně jako u Maserati mi zůstaly jen vzpomínky na jízdu s jejich 400 GT. Dá se tedy říct, že jistý vztah k autům mám. Včetně Formule 1.


„Na stáži na Paul Ricard jsem řídil Peugeot 905 LeMans. Dal jsem asi 320 km/h!“

Zajímalo by mne, jestli jsou stáže s F1 stěžejní podstatou vaší nabídky anebo jde o okrajovou záležitost. Neumím si dost dobře představit, že by tahle celkem exkluzivní záležitost dokázala fungovat jako základ obchodu.
Nosným produktem naší cestovní kanceláře Hitka.sk jsou už zmiňované zimní lyžařské zájezdy. A na zbytek sezony máme připravené stáže F1. Ty se počtem klientů nedají s lyžování srovnat, ale vzhledem na fenoménu Formule 1 je jejich význam pro naše postavení na trhu značný.

Jak lidi u nás na nabídku jezdit v F1 reagují? Já sám z vlastní zkušenosti vím, že pro řadu lidí je možnost řídit monopost F1 cosi jako z říše snů, záležitost pouze pro vyvolené, školené závodní jezdce se superlicencí.
Z těch, kteří mají kladný vztah k autům, je jasně viditelné obrovské nadšení, či dokonce údiv, že to vůbec jde. Někdo otevřeně řekne, že by si to netroufl, někdo otevře řekne, že na to nemá finance. A někdo k tomu zase nemá tělesné předpoklady (je tam hmotnostní limit 100 kg s jistou tolerancí a výškový limit 195 cm). A někdy je vidět, že se leckdo skrze „objektivní“ důvody vymlouvá, protože má obavy či dokonce strach. Ovšem ne strach z rychlosti, ale strach ze svého selhání na okruhu. Co by asi řekli kamarádi, před kterými se potencionální zájemce prezentuje jako machr…?


„Jízda v F1 není pro každého. Nezáleží až tak na financích, jde o osobní odvahu.“

Takže o jízdu s F1 mají zájem spíše řidiči se zkušenostmi se sportovními auty?
Ne, právě naopak. Je zvláštní, že značný odstup od jízdy s F1 si nechávají právě majitelé výkonných aut, u kterých by cena neměla být rozhodující. Pak ale spojení řidiče a sportovního auta nemůže fungovat, mají auto jen pro parádu. Jinak by po jízdě v F1 okamžitě skočili. V konečném důsledku je to ale asi v pořádku, jízda s formulí prostě není pro každého.Kolik lidí už jste odvezl na F1?
Máme už víc než sto pilotů Formule 1. Odvážit se a sednout si do monopostu F1 je něco jiného než doletět letadlem někam do Karibiku nebo cestovat po Evropě a pak ležet na pláži.

Vyzkoušel jste si sám jízdu v F1 na vlastní kůži?
V podstatě naprosto všechny produkty naší CK Hitka mám vyzkoušené osobně, ale jízdu v F1 jsem samozřejmě neabsolvoval jen z povinnosti. Vlastně jsem ji řídil už dvakrát.

Už několikrát zaznělo, že jde o exkluzivní záležitost, nicméně že to není cenově nedostupné i pro „běžné“ zájemce. Jak je to tedy s cenami, kolik taková jízda s F1 stojí? A druhá věc – lze se nějak připojistit? Jedna věc je zaplatit si jízdu jako takovou, ovšem věc druhá je třeba na okruhu nabourat a hradit pak statisícové částky jako náhradu škody…?
V nabídce je několik balíčků stáže F1, které se odlišují buď typem monopostu (GRAND PRIX s klasickým řazením rychlostí, anebo HI-TECH s pádly pod volantem) a také podle počtu kol, od tří do patnácti. Při normální stáži doporučuji vzít si alespoň čtyři kola s F1, nebo víc.
Vzhledem k tomu, že jde o techniku formule 1, ceny nemohou být nízké. Ale nejsou ani přemrštěné. A s nižším počtem kol jsou myslím pro všechny dostupné, ceny začínají na 1324 Eur. To už myslím se našetřit dá.

A připojištění?
Náš francouzský partner nabízí možnost připojištění proti škodě způsobené vinou pilota, v takovém případě se řidič podílí na spoluúčasti pouze do výše tisíce eur. Bez připojištění musí akceptovat spoluúčast šest tisíc eur.

Stala se tedy už nějaká nehoda, že by klient vážně poškodil monopost?
Tak naši klienti vždy využívají pro pocit větší jistoty připojištění.
Ale je třeba říct, že vyjetí mimo dráhu na okruhu Var je velice ojedinělé. Nicméně když by mělo k poškození dojít, určitě se připojištění vyplatí, i malé poškození může představovat velkou škodu. Byl jsem u toho, když jeden polský pilot opřel formuli o pneumatiky a na první pohled ji poškodil jen trochu. Způsobil však škodu za deset tisíc eur. A úraz? Za dlouhé roky konání stáží se nestal žádný.

Pojďme ke stáži konkrétně. Jak vše funguje, probíhá? Není nic horšího než jít do něčeho neznámého… Takže co se děje? Přijedete na místo, sednete do F1 a jedete?

Zpravidla jde všechno svižným tempem. Ráno čeká na piloty v šatně kompletní výstroj připravená na míru. Následuje půlhodinový brífink, ukázkový okruh po dráze v minibusu a hned na to se první jezdci posadí do monopostů F3. Po obědě následuje další krátké školení a pak už jsou pro ně připraveny monoposty F1. Každý jezdí v závislosti na počtu objednaných kol. Na závěr pak diplomy, šampaňské…

Formule 1 má hmotnost 650 kg a pohání ji osmiválcový motor s výkonem 650 koní, z nuly na stokilometrovou rychlost zrychlí za nějaké dvě, dvě a půl sekundy. To jsou šílené parametry, a tohle všechno může řídit každý tak jak chce? Existují nějaká omezení, restrikce?
Ne, to ne! Je třeba vědět, že Francouzi nikoho, kdo jezdí po okruhu, nijak neomezují, každý může využít své schopnosti zcela naplno. Tedy pokud si troufne.

Chystáte na novou sezonu nějaké novinky?
Mám novinky dvě. Tou první je nový typ stáže za výhodnější cenu 1300 eur, která zahrnuje jako „seznámení s F1“ deset kol s F3 a dvě kola s F1. A druhá novinka se týká mne, bude to moje jarní jízda s KTM X-Bow na rakouském Red Bull Ringu.Mne by ještě zajímala klientela stáží F1. O jaké lidi jde typově, pokud to lze nějak definovat? Nadšenci, zkušení řidiči, amatérští závodníci, nebo naopak „teoretičtí“ fanoušci Velkých cen F1?
Klientela je v podstatě stále stejná a neměnná. Jde o osobnosti, které chtějí zažít něco výjimečného, nebýt pasivní. Ono být pasivní, když jedete s monopostem F1 v plné rychlosti do zatáčky se nedoporučuje.


Slušný adrenalin zažijete, i když monopost formule sami právě neřídíte.

Jde o fanoušky rychlé jízdy a adrenalinu. Ale i o fanoušky, kteří chtějí na vlastní kůži zažít to, co znají z televize. Ovšem častým jevem je, že na stáž dorazí někdo, kdo dostal účast jako dárek, třeba od manželky. Otázka solventnosti nehraje roli, jde o to, kdo má, lidově řečeno „koule.“ Ten, kdo je nemá, tomu peníze nepomohou a mezi vyvolené se nikdy nezařadí. A to je na tom všem skvělé.

Vraťme se ještě nakonec k tématu sportovních řidičů, tedy přesněji řečeno řidičům/majitelům výkonných sportovních aut. Jak jsem tedy pochopil, navzdory mému očekávání, jich není mezi vašimi klienty velký podíl. Čemu jejich menší zájem připisujete?
Ti, kteří jezdí v autech tohoto typu, asi lehce nabudou dojmu, falešného dojmu, že jim jejich auto dodává výjimečnost a umožňuje jim dosahovat vrcholných řidičských zážitků. Otázkou je, jaký limit potřebují. Pokud se prezentují jako vyznavači rychlé a sportovní a adrenalinové jízdy, a jejich fyzické předpoklady jim umožňují se do monopostu posadit, mohly by tu být dva základní důvody o nezájem o jízdu s F1.

Buď nedostatek kuráže či doslova strach z ef-jedničky anebo zase fakt, že vůbec netuší, jaké rozdíly jsou mezi řízením „běžného“ sportovního auta a jízdou v monopostu F1. Čímž ovšem přicházejí o neskutečný zážitek…

DOPORUČUJEME: Legendy minulosti – Nürburgring (1927 – …)

Podívejme se na dva příklady. Monoposty F3 používané na okruhu Var mají výkon jen 180 koní a maximální rychlost 210 km/h. I tak jsou ale na kolo rychlejší než Ferrari s výkonem 430 koní. Anebo Nissan GT-R, ten zase „dostal“ na jednom britském čtyřkilometrovém okruhu deset, jedenáct sekund na kolo.

Monopost F1 je o sto kilogramů těžší, motor má ovšem výkon 650 koní. Ten, kdo to nezažil na vlastní kůži, si ani neumí představit, čeho je ef-jednička schopná. Nemluvě o atmosféře navozující náladu v depu při Velké ceně.

Autoweb.cz, ing. Ivan Hitka, foto: Hitka.sk

5.1.2013 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist