Rozhovor: Subaru asi zůstanu věrný až do závodnického důchodu

Závodník rally Vojta Štajf vysvětluje, proč se takříkajíc přesunul z Čech do Evropy. A dále mluví (nejenom) o návratu do jižní Ameriky.

Českým fanouškům jsi se tak trochu ztratil, co teď vlastně jezdíš a jaké máš plány na tento rok? Stále jsi věrný Subaru?
No jasně, věrný asi zůstanu až do závodnického důchodu. Vždyť jedenáctý rok kontinuální spolupráce s importérem je nejen v českých podmínkách unikátní. Snad jen kdysi Rudi Stohl měl delší podporu od domácího OMV, kterou následně podědil rovněž na dlouho jeho syn Manfred. Já ale syna nemám, takže to závodnické žezlo není komu předat a tak se volantu držím zuby nehty (smích, pozn.red.).

Po loňském úspěchu v Evropské rally trofeji, kde jsme s Františkem získali první místo mezi “enky” a třetí absolutně, jsme se po dohodě se Subaru rozhodli postoupit v našem snažení ještě výš a rovnou do první ligy. Tou je nový šampionát ERC2 – tedy mistrovství Evropy produkčních aut, kde je promotérem stanice Eurosport, takže o publicitu snad bude také postaráno. Sezóna začala už v lednu v Rakousku, kde jsme vyhráli a po druhém závodě v Lotyšsku v únoru, kde jsme byli vinou některých drobných problémů osmí, nám patří stále první místo v týmech a já jsem o dva body těsně druhý v tabulce jezdců.


Velkého úspěchu jsi dosáhl v jižní Americe na La Carrera Panamericana, plánuješ návrat do této soutěže?
Panamericana 2014 byla opravdu hodně náročná, a to nejen z jezdeckého hlediska, ale také co se týče příprav, shánění finanční a materiální podpory a hlavně logistiky. U těchto projektů platí, že poprvé je to vždycky nejobtížnější a také nejdražší. Už proto, že jsme nasbírali hodně zkušeností a taky kvůli tomu, že jsme mé unikátní Subaru začali podle poznatků z loňského ročníku na letošní ročník už připravovat a vylepšovat, bychom rádi v Mexiku startovali znovu a bojovali o Top10, která nám vloni těsně unikla.

Navíc nás překvapila i velká publicita projektu v médiích, velmi kladně reagovali i dealeři značky Subaru, kterým se snažíme v průběhu roku vyjít vstříc s půjčením našeho “veterána” do showroomů. Akorát se obávám, že jak jsme si mysleli, že ušetříme lepšími znalostmi prostředí, tak nás naopak bude letošek stát víc kvůli změně kursu amerického dolaru, na který je mexická měna vázaná.

A co jiné, dálkové rally, nelákají tě?
Jelikož odjakživa miluju cestování do exotických zemí, určitě bych se na závod typu “Londýn-Sydney” nenechal dlouho přemlouvat. Nejvíc je ale ze sportovního hlediska podle mě Dakar, který jsem měl možnost v jeho jihoamerické premiéře v roce 2009 jet jako navigátor Aleše Lopraise v Tatře. Tenkrát jsme pro opakovanou závadu spojky nedojeli a i když jsme si spravili chuť na ruské Silk Way rally v roce 2011 vítězstvím, Dakar bych ještě jednou hrozně rád jel. Už jen kvůli tomu, abych jej zdolal až do cíle. Ta pamětní medaile z cílové rampy mně ve sbírce závodnických trofejí chybí!

Jaký je cíl (ohledně umístění na tento rok v soutěži, kterou jedeš), ambice… pokud neuděláš jezdeckou chybu, máš konkurence schopnou techniku?
Právě kvůli tomu, že v domácím mistráku s naší produkční Imprezou nemůžeme mezi “wéercéčky” a speciály R5 bojovat o absolutní vavříny jsme se společně se Subaru rozhodli, že půjdeme do Evropy, kde je šampionát ERC2 vytvořen právě pro produkční závodní auta. Tudíž bojujeme na srovnatelné technice se soupeři, které jsme dosud neznali (často jsou to podobně jako my produkční šampióni svých zemí) a na tratích, které jsou pro většinu z nás neznámé. My jsme samozřejmě měli výhodu na Janner rallye, která bývala součástí MMČR a já ji letos jel už pošesté, stejně tak budeme ve výhodě na Barum rally Zlín.

Naopak, soupeři z Pobaltí zase mají výhodu v Lotyšsku či Estonsku. Naše ambice jsou jednoznačné – skončit v závěrečném účtování co nejvýš. Bohužel, dva závody z celkových deseti se termínově kryjí s Panamericanou, takže bychom ve všech závodech, kterých se v ME zúčastníme, potřebovali bodovat. Zatím nám to vychází, ale po dvou závodech je příliš brzy dělat nějaké závěry. Konkurence je už teď velká a počítám, že od třetího závodu v Irsku ještě další kvalitní jezdci přibudou. Kdybychom na konci roku figurovali mezi prvními třemi, byli bychom nadšení.

Pokud jedeš „zahraniční mistrák,“ uvidí tě naši fanoušci v tuzemsku?
Zcela jednoznačně nechceme našim českým příznivcům zmizet z očí, kromě startu s Imprezou WRX STI na Barum rally Zlín v rámci našeho programu v ME chceme fanouškům předvést i náš mexický speciál v akci a chtěli bychom tedy startovat v rámci Legend na Bohemia Rally. Jelikož náš speciál odpovídá předpisům pro třídu 18 v rámci Rallysprint série, je docela dobře možné, že bychom se v rámci testování na Carreru ještě někde objevili, například v Pačejově. S naší Imprezou určitě nebudeme chybět na startu Pražského rallysprintu a předpokládám, že se ještě budeme v průběhu roku ukazovat na některých akcích dealerů Subaru, kterým se snažím v rámci možností svézt na místě spolujezdce v průběhu sezóny některé klienty.

Letos bych rád pro zájemce z řad zákazníků Subaru uspořádal besedu o La Carrera Panamericana a taky se stal průvodcem na některých českých soutěžích, kterých se zúčastním v roli manažera – mám totiž ještě jedno překvapení a to, že s naším vozem Subaru Impreza WRX STI bude ve vybraných domácích soutěžích startovat jezdec, který ještě nedávno vodil po evropských okruzích vůz Lamborghini. Víc neprozradím, těšte se na startovní listinu Rally Šumava.

Subaru WRX STI (2014)

Velký test | vydáno 7. 7. 2014

Na začátku rozhovoru jsi mluvil o věrnosti…
Mám radost, že naše spolupráce se značkou Subaru funguje tak skvěle už od roku 2005. Kromě mého závodění pak v dílnách Subaru Czech rally teamu připravujeme vůz pro Lumíra Firlu, který v letošním roce přestupuje ze Sprintrally do velkého mistrovství ČR, vybrané závody s další Imprezou pojede okruhový šampion z roku 2014 Petr Kačírek a několik závodů za volantem naší nejstarší, čtvrté Imprezy WRX STI, absolvuje Dan Suchý.

Společně s přípravou aut pro mexický závod a servisem a údržbou tréninkových a servisních aut se mechanici pod vedením Pavla Janouška skutečně nenudí. Od letošní sezóny jsme si totiž začali sami chystat i motory a převodovky, práce tedy výrazně přibylo. Mechanikům tedy patří za naše závodní úspěchy taky velký dík, protože rally je jednoznačně sportem týmovým.

foto: La Carrera Panamericana a tit. fofo Petr Frýba, Lotyšsko Josef Petrů

19.3.2015 11:22| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist