Rozhovor: Martin Prokop o Rally Monte Carlo

Český pilot se umístil v první desítce a bral body. Prozradil, jaké gumy nasadil a s jako taktikou si dojel pro deváté místo.

Máte za sebou první podnik světového seriálu rally, skončili jste devátí a jste v bodované desítce jezdců WRC. S jakým očekáváním jste do Monte Carla jeli?
Martin Prokop: Já jsem si dal první závody na to, abych se seznámil s autem, neřešil jsem výsledky.

Takže cílem bylo dojet?
Martin Prokop: Ano, chtěli jsme si splnit sen. A dovézt auto do cíle.Jak pro vás rally Monte Carlo začala?
Martin Prokop: Startovali jsem do etapy, kde se měnily podmínky každých pár metrů, bylo to něco, na co jsme nebyli připraveni, mix sněhu, ledu, mokra a sucha.
Záleželo na rozhodnutí, jaké gumy jet, jak je nasadit. Já jsem Monte Carlo zažil vždycky akorát na slicku, tentokrát bylo jasné, že sněhu je fakt hodně. Nasadili jsme super měkké gumy, které jsme ale nikdy netestovali.

A jak to dopadlo?
Martin Prokop: Na první erzetě byly moc měkké a auto se po nich vozilo, na druhé rychlostní zkoušce bylo jasné, že je sníh, tak jsme nasadili dopředu hřeby a vzadu jsme měli slicky. Na suchu to nefungovalo vůbec. Pak jsme přijeli na sníh a tam to fungovalo trochu. Pět zatáček na sněhu to byla sranda, pak přišla šestá, těžká pravá do těžké levé.


Zdálo se, že tu pravou nevybereme a trefíme most, utrhneme přední kolo a  bude konec. Jediné, co zbývalo, bylo naložit plný plyn a vybojovat tu prvou. Vybojovali jsem ji, minuli ten most, dostali jsme hodiny a spadli jsem do příkopu. Auto leželo zarvané do bohu a vypadlo to bledě. Ale Zdeněk (Zdeněk Hrůza, nový spolujezdec, pozn. autora) vyběhl ven, přiběhli lidi a už se tahalo ven. Zdeněk na ně zakřičel „raz dva tři teď…“Tam byli Češi?
Martin Prokop: Ne, ale auto vyjelo ven docela dobře. Jet dál v těchto podmínkách bylo složité. Jeli jsme tak pomalu, že vedle nás mohl klidně někdo jít. Odpoledne jsme dali pneumatiky proti sobě, levou vpředu a pravou zadní slick a gumy s hřeby naopak. Zkusili jsme to.

A fungovalo to?
Martin Prokop: Fungovalo. Na starých autech s aktivními diferenciály to nešlo, ale nové diferenciály to pochopí a auto je pak velmi funkční, na suchu slick vepředu pomáhá zatáčet a na sněhu auto brzdí. Musel jsem dávat pozor na sněhu na to, že tam kde mám slick, tam to nezatočí – ale že se pak chytne zadek. A naopak.

S tímhle systémem obutí, dá se vyjádřit, jak se jízda zlepšila?
Martin Prokop: Když jsem měl stejné gumy na nápravě, tak jsem nedokázal jet pořádně,. Auto bylo absolutně nedotáčivé. Tohle bylo stabilnější, dá se říct, že to bylo o padesát procent lepší.
Jenže pak se začal střídat sníh a sucho tak často, že bylo nereálně se soustředit na to, na jaké straně mám jakou gumu, tak jsem si řekl, že pojedu a ono to nějak dopadne.


To byl začátek a další průběh byl ovlivněný naší jezdeckou chybou. Protože jsem najednou zjistil, jak moc blízko je k totálnímu konci. Latvala udělal chybu a okamžitě skončil, nebyla šance se vrátit.A přitom jeho kolize vypadala nevině.
Martin Prokop: Nevině, ale byla to školácká chyba. I kdyby neměl špiony, tak by takovou chybu neměl udělat. Když zatáčka leží část na slunci a část ve stínu, tak je jasný, že tam nemůže přiletět jak blázen. Obzvlášť když předchozí tři zatáčky už byly na sněhu. A jestli jsme tam jeli už v druhém kole, takže by si to měl také trochu pamatovat.
Určitě nemá horší špiony, než máme my. A naši špioni řekli, že půlka zatáčky je suchá, ale druhá půlka leží na sněhu.

Informace od špionu tedy seděly?
Martin Prokop: Jsou situace, které se nemění. Jakmile svítilo slunce, bylo sucho, ale kde ne, tam byl sníh.


Jak stará je informace od špionů ohledně situace na erzetě?
Martin Prokop: My můžeme poslat zvědy na silnici sedmdesát minut před startem erzety. Ještě je potřeba přičíst čas potřebný na vybrání pneumatik. Není to tedy ten nejpozdější možný čas, ale dejme tomu tak dvě hodiny.

Vy jste si vezli dvě rezervní kola? Myslel jsem, že je povolené jen jedno.
Martin Prokop: Měli jsme dvě kola celý závod, v těchto podmínkách se snadno stane, že narazíte na skálu a gumy zujete.

Jak dlouho vám trvá přezout?
Martin Prokop: Chviličku, Myslím že do osmi minut to je. Desert minut komfortně, když se neflákáme.

Jel jste s novým spolujezdcem, a tak je jasné, že jste nemohli být hned sladění, Jaké to bylo na začátku a jaké později?
Martin Prokop: To je asi spíš otázka na Zdeňka…

Zdeněk Hrůza: S Martinem se známe dlouho. Co se týká rozpisu, označení zatáček, tak to má Martin podobné, na jaké jsem byl zvyklý. Ze začátku mi ale dělalo problém, že vzdálenosti, které jsou mezi zatáčkami, má Martin dvakrát delší. Musel jsem o tom přemýšlet. Párkrát se mi stalo, že jsem si neuvědomil, že mám mezi zatáčkami víc času a četl jsem dál.Byla nějaká krize? Ztratili jste se?
Zdeněk Hrůza: V rozpisu ne, ale ztratili jsme se.

Martin Prokop: Projevilo se, že jsme kamarádi, začali jsme si hrát se systémem intercomu v autě. Zjistili jsme, že tam jde pouštět hudba, nudili jsme se, začali vybírat písničky, až jsme místo k Monte Carlu odbočili ina nějakou rychlostní silnici. Nešlo se otočit. A nám začal utíkat čas. Do servisu jsme přijeli v poslední minutě.

Jak se díváte na současný trend v rally podporovaný Jeanem Todtem? Daleké soutěže s dlouhými rychlostními zkouškami?
Když to řešíme, hlavně finance, tak mám chuť mu dát na auto nálepku, ať se probere. Asi bych nešel daleko pro ostřejší slova.

Takže kdyby se měli jet dlouhé zkoušky, kolem šedesáti kilometrů, tak na to byste se netěšili?
Martin Prokop: Myslím, že ne. Je to za hranicí našeho auta.


Rychlostní zkouška v Monte měla v extrému asi třicet šest kilometrů…?
Mě to ani nepřišlo. Byl jsem nabuzený. Na závodě jsme strávili asi dvanáct dnů, včetně testování a tréninku. Bylo to v pohodě, tady nám to nevadilo, alespoň jsme se sladili.
Kdyby měla být budoucnost závodů, že budu žít za jeden závod po čtyřech hotelech, což je posledních pár závodů, tak jsem z toho unavený a nemám dobrý pocit. Monte Carlo je Monte Carlo, takhle se to dřív jezdilo.

Šestatřicet kilometrů – kolik je to stránek rozpisu?
Zdeněk Hrůza: Průměr je asi tak jedna stránka na jeden kilometr. Za celý závod jsem popsal asi 240 stránek.

Na jaký závod se teď chystáte, nebo jinak, na jaký se nejvíc těšíte?
Martin Prokop: Těším se na Finskou rally.

A z čeho máte obavy?
Martin Prokop: Z Finské rally.


(fotografie: Ford, www.martinprokop.com)

25.1.2012 9:32| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist