rizeni-vozidla-a-definice-pojmu-za-jizdy-352x198.jpg

Řízení vozidla a definice pojmu „za jízdy“

poradna

Některé povinnosti v pravidlech silničního provozu jsou spojeny výslovně s "řízením" a situací "za jízdy", ale co přesně to je?

Diskuze

17 komentářů

    neh

    Ohledně tématu co se rozumí jízdou je zajímavé rozlišení tlačení motorky, kdy se dle § 2 písm. j) silničního zákona za chodce považuje pouze osoba vedoucí motocykl do 50 cm3, tudíž lze tlačení větší motorky považovat za jízdu

    AAA

    No a neplyne z vyse uvedeneho pouze to, ze motocykl do 50 ccm lze tlacit po chodniku? Ale ze by z toho plynulo ze tlaceni vetsi motorky je jizda, to nemyslim…

    Honza

    V tom zákoně je v par. 2 j) napsána definice chodce. Že je to mimojiné osoba, která tlačí motocykl do 50cm3. O tom jestli je to na chodníku nebo na silnici tam není ani zmínka. Ale pokud je to takto striktně omezeno, tak potom ten kdo tlačí silnější motorku nemůže být chodcem, tudíž musí být řidič. A asi bude muset i mít příslušný řidičák i když to zní celkem absurdně. A co teprve roztlačování auta (při vybitém akumulátoru nebo zapadlé ve sněhu). Ten co sedí uvnitř za volantem určitě je řidič, ale ten co tlačí? Nejlepší by bylo pokud by se k tomu vyjádřil pan doktor.

    Jak je to třeba při čekání na semaforu než padne zelená? Je možno držet v ruce telefon?

    A ještě malá drobnost k tomu zahřívání se v zimě v autě. V § 7 (1)b je psáno, že řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu.
    A bez zapnutého motoru se vzduch moc neohřeje. Samozřejmě vím, že to není to nejpodstatnější pro toto téma, ale jen tak mě to napadlo:-)

    Gale

    Z těch základních definic mi vychází, že účastníci silničního provozu se dělí pouze na chodce, řidiče a průvodce zvířat. Jestliže ten kdo tlačí velkou motorku není chodec (což z definice není) a jelikož tlačená motorka není motorovým vozidlem (není – nepoužívá k jízdě vlastní pohonnou jednotku stejně jako např. auto bez motoru se kterým se jezdí z kopce samospádem a do kopce na laně), pak z toho zbývá jen řízení nemotorového vozidla. Papírů netřeba (§3 odst.3 si je žádá jen od řidičů motorových vozidel), ostatní povinnosti řidiče však platí.
    Na názor pana Berana si však taky rád počkám 🙂

    blaster

    takze telefonovanie pocas cervenej, alebo ked auto stoji na zeleznicnom priecesti, v zapche a pod. nie je porusenie predpisu?

    spooon

    podstatný je to slovíčko \“zbytečným\“

    Když je motor využíván jako zdroj tepla(chladu, el. energie…) tak se nejedná o zbytečně využívání, podle mě.

    spooon

    to by mě taky docela zajímalo, ale podle články by to mělo být v souladu s předpisem.

    mlok

    Ad absurdum, při policejní kontrole taky auto nejede, tzn. že člověk auto neřídí a příp. naměřený alkohol by tedy neměl mít vliv 🙂

    Honza

    Ale pokud by auto jedoucí z kopce bez zapnutého motoru nebylo motorové vozidlo, tak by jej mohl klidně řídit i člověk bez ŘP, tzn. i patnáctiletý kluk. Stejným způsobem by to platilo na vlečené vozidlo, kterému nefunguje motor. Což by bylo dost odvážné. Měl bych za to že v obou případech jsou tato vozidla motorová jelikož mají zabudovaný motor, který je primárně určen pro jejich pohon. A to, že ho občas nepotřebují není podstatné. Ale pan Beran to určitě vysvětlí fundovaněji.

    Honza

    Možná ano, ale myslím, že to slovo \“zbytečně\“ je dost nejednoznačné.

    Ale pokud nafouká pozitivní výsledek, tak by to mělo vypovídat, že před jízdou pil, což se nesmí. Avšak občas se stane, že nafouká i když nepil (např. z léků), ale to by nemělo něják výrazné. Jedině, že by zastavil a než ho stačí příslušník zkontrolovat, tak by si něčeho loknul, ale tím by na sebe jen upozornil.

    Tomáš Beran

    Definice chodce je v tomto směru opravdu velmi nedopracovaná a lze z ní např. dovodit, že osoba tlačící auto je také řidič, což zní poněkud absurdně.

    Zákon zná jen řidiče a chodce a nic mezi tím, takže platí to, co jste uvedl.

    Tomáš Beran

    Napíšu k chodcům a jejich definici nějaký článek.

    Tomáš Beran

    Ano, to z toho lze dovodit.

    Tomáš Beran

    Zapomínáte ale na to, že tu sankci dostanete za to, že jste byl za jízdy pod vlivem, ne až po zastavení.

    ako by vám to dokázali, ak sa napijete ihneď po zastavení vozidla?

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist