Rimac C_Two: Aktivní aerodynamika a 1914 elektrických koní

Chorvatský Rimac na Ženevském autosalonu představil svůj druhý vůz. Je silnější, rychlejší a doslova nacpaný technologiemi. A také drobným vtípkem na adresu Richarda Hammonda.

Příchod elektrického hypersportu Rimac Concept One v roce 2013 vzbudil oprávněný rozruch. Chorvatská firma Rimac Automoibili totiž světu tehdy dala první elektrický hypersport. Vniklo pouhých osm exemplářů, všechny poháněny motory o celkovém výkonu 1 224 koní, které dokázaly osmnáct a půl metráku těžké auto rozjet na stovku za 2,4 vteřiny a ručičku tachometru vyhnat k 355 kilometrům za hodinu. Auto by zvládlo jet ještě rychleji, ale víc už nedovolil omezovač. I přes svou váhu se vůz díky vektorování točivého momentu na všech kolech dokázal pohybovat jistě i na zakrouceních tratích.

O nástupci se již nějakou dobu šuškalo a „koncept dva“ se nyní na Ženevském autosalonu opravdu představil. Název byl trochu zkrácen, vůz se oficiálně jmenuje C_Two a jeho papírové specifikace naznačují, že opět půjde o něco opravdu extra. Chorvati při jeho stavbě opravdu nenechali kámen na kameni, C_Two nesdílí s Concept One jediný díl. Zároveň nový vůz doslova zadupává výkony toho starého do země.

Čtveřice motorů má nabízet kombinovaný výkon 1 914 koní (1 408 kW) a točivý moment 2 300 Nm, přičemž každý motor má svou vlastní převodovku – přední motory pouze jednostupňovou, zatímco ty zadní dvoustupňovou. Nová technika a baterie o kapacitě 120 kWh slibující dojezd 650 km sice navýšily váhu vozu, ale díky velkému využití karbonu jak na monokoku, tak na samotných panelech se váha udržela pod hranicí dvou tun. Výrobce udává maximální rychlost 412 km/h a zrychlení na stovku za 1,85 sekundy (měřeno technikou one foot roll-out).

Novinka rovněž oproti předchůdci přináší mnohá technologická vylepšení, přičemž tím hlavním z nich je bezesporu aktivní aerodynamika. Optimalizovat proudění vzduchu bude kapota, přední splitter a zadní difuzor, přičemž nejnižší možný koeficient odporu je 0,28. V dnešní době je pak v této kategorii samozřejmostí křídlo plnící roli aerodynamické brzdy. Vylepšené vektorování točivého momentu by pak mělo přispět k ještě jistějšímu zatáčení. Případně k ještě zábavnějšímu pálení gumy při driftu, když řidiče přestane na trati bavit přesná sportovní jízda.

Tím ale technologické novinky nekončí, ba právě naopak – vůz by měl být technologiemi napěchován až po střechu. Výrobce slibuje autonomii čtvrté úrovně, k čemuž by mu mělo dopomáhat osm kamer, lidar, šest radarů a dvanáct ultrazvukových senzorů. Potencionální majitel by se měl ale dočkat hromady vychytávek. Tak třeba odemykání vozu rozpoznáním tváře. Z výrazu tváře by měl vůz dokonce rozpoznat náladu řidiče a podle toho přizpůsobit jízdní režim. Při jízdě na trati by pak měl vůz umět na dotykovém displeji zobrazovat správnou stopu po vzoru závodních her. Všechny tyhle věci jsou v autě sice naprosto zbytečné, ale rozhodně dokáží udělat dojem. Zatímco Concept One byl vyroben pouze v osmi exemplářích, C_Two by měla v porovnání s ním čekat výroba až masových rozměrů. Výrobce chce vyrobit rovných 150 kusů vozu.

Aby toho nebylo málo, dovolil si Rimac do vozu zakomponovat vtípek na účet Richarda Hammonda. Jeho loňská ošklivá nehoda s Concept One při závodech do vrchu ve Švýcarsku inspirovala automobilku k instalaci hasícího přístroje do zadního motorového prostoru. Na koženém pásku, kterým je uchycen, je vygravírován nápis „IN CASE OF HILLCLIMB, EXTINGUISH FIRE“ – tedy v překladu „V případě závodu do vrchu, haste zde“. Richard Hammond na to reagoval s klasickým britským humorem. Zprávu komentoval slovy „Jsem potěšen. Vždy jsem chtěl mít vliv na automobilový design. A teď se mi to povedlo.“

 

7.3.2018 8:00| autor: Martin Kusyn

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist