Řídili jsme Lamborghini Gallardo (+ velká fotogalerie!)

Českému novináři se projížďka se skutečně exotickým supersportem často nepoštěstí. A co teprve se třemi najednou!

Za všechno může Lamborghini, potažmo přímo mateřská italská Automobili Lamborghini, která se s Roadshow vydala napříč Evropou se čtyřmi plechovými (no, spíš karbonovými) krasavci. V každé zemi, kterou budou projíždět, si ve spolupráci s místním zastoupením pronajmou okruh, dovezou další auta a zábava může začít. Jeden den pro novináře, druhý pro VIP hosty.

Protože Velmi Intelektuálním Pianistou asi nikdy nebudu, rád jsem se spokojil s rolí prostého novináře. A který že okruh si italská automobilka vybrala? Brno, nebo Most? No, měli to v plánu, jenže bylo málo času a oba okruhy už byly obsazené, takže nakonec padla volba na Autodrom Česká Lípa, známější pod familiérním názvem Sosnová. Je to především rallyecrossový okruh, z poloviny šotolinový, ale pochopitelně se dá jezdit i pouze po asfaltu. Není to ovšem okruh nikterak velký, zatáčky jsou hodně utažené a následují rychle po sobě. Z řidičského hlediska zkrátka velmi technická záležitost.

Upřímně řečeno jsem se toho trochu bál. Vyrazit v supersportu na okruhu, kde jsem se dosud nejlépe bavil s prcky typu Yaris Turbo, Mini Cooper S, nebo maximálně Ford Focus RS, mi připadalo jako jasný recept na pořádnou frustraci. Zařadím vůbec dvojku? Jenže pak jsem si vzpomněl, že nejrychleji jsem v Sosnové kroužil svého času s Mitsubishi Lancerem Evo VIII, tedy velmi silnou čtyřkolkou. A Gallardo je… velmi silná čtyřkolka. Obavy sice zcela nezmizely, ale svítala naděje.

Italská automobilka dovezla čtyři vozy – dvě kupé, jeden Spyder a jednu Superleggeru. České zastoupení přidalo jedno kupé (které ale bylo jen vystavené u vjezdu) a další Superleggeru. Obě jezdící kupé se lišila především ve dvou oblastech – jedno mělo keramické brzdy a převodovku E-gear, druhé ocelové disky a jako jediné manuální převodovku. Když jsem viděl počet přítomných novinářů, bylo mi jasné že i přes sliby pořadatelů se pravděpodobně do všech aut nedostanu. Nakonec na mě nevyšlo právě kupé s mechanickou převodovkou. Ale co bych si stěžoval, když na další tři se dostalo…

Navíc jsem k nim přišel asi v tom nejlepším pořadí. Jako první jsem zapadl za volant „obyčejného“ modrého Gallarda s převodovkou E-gear a karbonkeramickými kotouči. Nepříjemným překvapením byl nedostatek místa nad hlavou. Mám sice dva metry, ale větší část z nich zabírají nohy, takže se většinou vejdu do sporťáků, se kterými mají problémy i mí nižší kamarádi. Nikoliv u Gallarda, kde jsem se nakonec musel trochu víc položit, aby mě netlačil strop.

Nastartujte motory, pánové

Do šedivé Superleggery nasedá skromně vyhlížející šedovlasý pán, což ovšem nebyl nikdo jiný, než Valentino Balboni, legendární testovací jezdec, který už pro Lamborghini dělá čtyřicet let a pracoval tam ještě za vlády samotného Ferrucia. Kolona se pomalu rozjíždí a míří na okruh, který Valentino mezi řečí přirovnal k motokárové trati. Řazení E-gearem je triviální: pravým pádlem nahoru, levým podřadit, oběma neutrál a zpátečka se řadí tlačítkem hned nalevo od volantu. Po prvních metrech převládá dojem tuhosti. Tuhé je řízení s úchvatným karbonovým volantem, částečně čalouněným kůží, jako kámen je tuhý i pedál keramických brzd. Auto se přilepené k asfaltu rozkročeně šine na startovní rovinku. Valentino jede první dvě kola zvolna, aby si všichni zvykli na ovládání, pak začíná zrychlovat. Gallardo nepůsobí výhružně, ale na pokyn plynem reaguje okamžitým zavytím a nesmlouvavě prudkou akcelerací. Pohon všech kol zajistí, že se ani na takto technickém okruhu nemusíte příliš zpomalovat. Balboni například celou dobu vůbec nebrzdí a přesto mu ke konci jen málokdo stačí. A když se do toho nakonec opravdu opře, rázem má půl kola náskok…

Karbonové brzdy sice na první pohled působí nesmlouvavým a kousavým dojmem, ale dávkovat se dají skvěle a auto zbrzdí s jistotou zkušeného barového vyhazovače. Převodovka by se dostala lépe ke slovu na delším okruhu, Sosnová se dá prakticky celá projet na dvojku. Jen zadní rovinka a průjezd kolem tribun si zaslouží chvilkové přeřazení na trojku – i kdyby jen proto, že v zápětí musíte zatáhnout za levé pádlo a zezadu se ozve radostné zaržání, jak E-gear vyčaruje chirurgicky přesný meziplyn. Po dalším kole otevírám okno a útok na smysly několikanásobně sílí. Slyším vytí a štěkání ostatních vozů. Balboni přidává a poslední kolo se za ním držím jen díky částečným znalostem okruhu a neuvěřitelné přilnavosti vozu. Kontrolka trakce ale bliká jak na pořádně rozjeté diskotéce.

Nejokázalejší a nejbláznivější

Několik dalších kol si užívám na sedadle spolujezdce. Když se nedržíte volantu, působí odstředivé síly ještě brutálněji. Pak přichází čas na výměnu vozů a já vybírám temně modročerné Gallardo Spyder. Obloha je sice zatažená a hrozí občasnými přeháňkami, ale střecha musí pochopitelně zůstat dole. Tentokrát vyrážíme zostra hned zezačátku. Všechno je stejné jako v kupé, žádné kroucení karoserie se nekoná. Jediný, ale zato podstatný rozdíl je v síle zážitku. Tentokrát pochopitelně nemám problémy s místem nad hlavou, takže sedím v naprosto ideální poloze. Vítr skučí kolem a přímo za hlavou dovádí 520 koní pětilitrového atmosférického desetiválce.

Clarkson má pravdu – pokud chcete Gallardo kvůli čiré zábavě na silnicích, Spyder je ta správná volba – zážitky budou o něco silnější a navíc na vás bude dobře vidět, o což taky mnohým běží. Dvouodstínový modrý kožený interiér ale není to pravé ořechové – naštěstí se dá objednat něco patřičně šíleného, jako třeba brčálově zelená, nebo řvavě oranžová kůže.

Nejbrutálnější

Až dosud jsme se ale bavili o silnicích. Jestli chcete Gallardo kvůli čirému řidičskému zážitku a patříte k těm, kteří své umění pilují na kterémkoli okruhu to zrovna jde, Spyder vás neuspokojí. Asi vás nepřekvapím, když napíšu, že na Superleggeru jsem se těšil nejvíc. Možná má o pouhých 10 koní víc (i když mi Valentino prozradil, že reálně to může být klidně celkových 535), ale především má o pořádných 100 kilo méně. Metrák dolů je v tomhle autě zatraceně znát. Placaté Lambo rázem váží stejně, jako dobře vybavený hatchback. Interiér, to je království karbonu a Alcantary, umělého semiše. Semišový volant neproklouzne ani o píď, nádherně obšívané karbonové sportovně-závodní sedačky vás obejmou jak milující manželka, zatímco čtyřbodové pásy vás spoutají s nemilosrdností zkušené dominy. Za zády postřehnete odkrytý ochranný rám, navigace chybí, většina prosklení je nahrazena polykarbonátem, a z karbonového kompozitu jsou dveře včetně výplní, středového tunelu, kapoty, difuzoru, veškerých spoilerů i vnějších zrcátek. Dietní kůra zachází tak daleko, že kapotu motoru drží pouze jeden tlumič místo dvou a madla ve dveřích nahradila jednoduchá kožená poutka.

Odezva na plyn je znatelně ostřejší, než v předchozích případech a jekot otevřenějšího výfuku proniká do morku kostí a vibruje vám vnitřnostmi. Brzdy mají o metrák méně práce a zakusují se do keramických kotoučů silou pitbulla – spolujezdec před každou zatáčkou děkuje čtyřbodovým pásům. Netroufám si odhadnout, o kolik rychleji v Gallardu Superleggera projedete tu kterou zatáčku, upřímně nemám ani čas dívat se na tachometr. Otáčkoměr za každou zatáčkou letí k osmitisícové hranici a desetiválcový zpěv sirén nutí řidiče dělat to znova a znova. A znova, znova, znova… Bohužel vidím bundu „Lamborghini Academy“ a signalizaci s opuštění trati. Můj čas vypršel.

Rád bych článek zakončil něčím moudrým, ale při pouhé vzpomínce se mi nedostává slov. Supersporty existují proto, aby se jejich majitelé mohli cítit jako malí kluci a Gallardo to naprosto splňuje – alespoň z pohledu člověka, který nikdy nic podobného neřídil. A jestli je vám líto, že článek už končí, nezoufejte – v dohledné době přineseme ještě bonusovou lahůdku…

UPDATE: slíbenou bonusovou lahůdku v podobě videoreportáže, najdete ZDE.

Honza Koubek

29.6.2007 7:05

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist