Řidičská oprávnění k řízení motorek: S jakým řidičákem můžete sednout na mašinu?

Doby, kdy jste dostali k řidičáku na auto také oprávnění na "fichtla" a na všechno ostatní jednostopé pak stačilo další oprávnění, jsou pryč. JUDr. Beran radí, jak na věc a nechybovat.

Diskuze

62 komentářů

    Dan

    Jak je to z hlediska zákona se stroji s poloautomatickou převodovkou a motorem 100 až 125ccm? Stačí sk. B? Páčku spojky nemají, stejně jako skútr. A pokud se jedná o spojku jako takovou, tak tu mají oba (odstředivou). V TP bývá u poloautomatů uváděna převodovka manuální, někdy automatická, asi dle konkrétního dovozce. Z čeho vychází policista při silniční kontrole, z údajů v malém TP, nebo lze argumentovat absencí spojkové páčky (jak je uvedeno v zákoně)?

    Crazycarodej

    Nechapu,tak když mám A1 ale i B můžu řídit motorku do 125 cm3 ikdyž to nebude automat,ale když budu vlastnit jen B musí to být automat???

    Honza

    Jo, je to tak. Se skupinou A1 mužeš řídit motorku do 125. kubů s automatem i bez automatu. Se skupinou B taky motorku do 125. kubů, ale jenom s automatem.

    Honza

    Takže když mam béčko a je mi 21, tak mužu jezdit i na tříkolce nad 15 kW? A na tříkolce do 15. kW nemužu, he he? A proč jenom na tříkolce a ne i na štyrkolce? A taky se ty podmínky skupina B a věk 21 daj vyložit dvouma způsobama a správně mužou bejt voba, nebo ale taky jenom jeden: udělat B ve vosumnácti a pak čekat eště tři roky, než se dožiju jednadvaceti, a v den jednadvacátejch narozenin mužu najednou zničehonic řídit tříkolku nad 15 kW? Včera jsem nemoh, protože včera mi nebylo jednadvacet, neska mužu, protože neska mi je jednadvacet? Anebo se s tou skupinou B muže na tý tříkolce jezdit jedině v případě, že si tu skupinu B udělám až v jednadvaceti? Jak to je?

    Luděk

    Pokud se nepletu,tak asi dva roky zpět to bylo tak,že se musely závěrečné zkoušky dělat až po nabytí příslušného věku.Takže klidně v 18 dělat autoškolu,ale závěrečky až po dosažení 21.Třeba se pletu.

    Martineq

    A co moped Stadion S22. Spojku má, takže B nestačí?

    evzen

    U ctyrkolky je to o tom, co má v papírech 🙂 Viděl jsem jednu, na ní bylo potřeba A a helma, a pak druhou a tam ěla v papírech, že je traktor , takže T ale zase na ní nemusela bejt helma 🙂

    Ruda

    Platí to v celé evropské unii a nebo jen u nás v česku?Mohu na skupinu B jezdit skútrem třeba do Itálie?

    rudolf3

    V řidičském průkazu pro skupinu AM, A, B1, B mám u skupiny A1 ve sloupci 12 poznámku:
    79(<=50cm3). Jak je to prosím s tou kubaturou?

    rudolf3

    skupina AM, A1, B1, B

    Skeptička

    na mašinu můžu klidně bez jakéhokoliv řidičáku…

    kxpcz

    Mám řidičák B a A1 (pozn.50cm3 vydán spolu s B). Opravňuje řídit 125cm3 bez automatu? Jak je to upraveno, když současné znění zákona A1 neřeší do 50cm3.

    Honza

    udělal jsem si kombinaci AB a stála mě 1630,- a platí dodnes

    Honza

    Pokud vlastníte Stadiona, to už je raritka, veterán, na tom bych po Vás požadoval pouze přilbu.

    petr

    mám to taky,asi mi co jsme to delali driv tak to máme komplikovanější.dle legislativy v r. 85, měl např simson vyšší konstrukční rychl než 45 km h. čili dle dnešní už by byl A1. já tam mám taky obě, není tam psáno zda musís delat znova zkousky když je ti 16 a přecházíš z AM na A1. čili já asi budu jezdit se 125, a vytisknu si to,a budu argumentovat dizgriminací :-I nas starsích.pokud je přechod mezi AM a A1 automatický, no možná ješte jít zaprudit na úřad, ale každopádně diskuze,paragrafová s policisty,slušně samo,tak myslím že by to bylo fifty fifty,ono je dnes v zákonech takový bordel že ani oni sami nevědí kolikrát přesný výklad,už sem si to několikrát ověřil,odrecitoval jsem paragrafy a dali pokoj, už si k tomu něco zjistil?

    petr

    tak sem to našel,jsou to kody dle směrnice eu-Kod 79. Omezení pro vozidla, která vyhovují specifikacím uvedeným v závorkách. čili máme smůlu, ale dle mne je to diskriminační. máme proste A1 ale omezeno na 50ccm ale oproti AM s vyšší konstrukční rychlostí

    Kamil

    Dobry den mohu ridit motocykl ctyrkolku piagio quargo se skupinou A1 B nebo musim mit i A

    Josef

    Zdravím chtěl bych se zeptat jaké řidičské oprávnění je třeba ke řízení čtyřkolky do 15 kW, objemem 300 cm3 a suchou hmotností do 400 kg. děkuji

    blade

    o páčce spojky se v zákoně píše jen u výcvikových vozidel autoškoly. U běžných vozidel veřejnosti rozhoduje údaj v malém tp. Většina těchto motorek s automatickou spojkou má správně u převodovky MAN a nejdou s bčkem.

    Jakub

    Dobry den, chtel jsem se zeptat, jestli ty to opravneni funguji i v Thajsku. Napr. mam jen skupinu B a chci jet do Thajska, muzu si tam pujcit skutr s automatickou prevodovkou a jezdit tam? Samozrejmne mam mezinarodni ridickysky prukaz. Dekuji za odpoved

    Roman

    Ten člověk ale bohužel nemá tak úplně pravdu. Dnes se skupinou „B“ máš automaticky Am a A1 s omezenim automatické převodovky. To znamená, že můžeš mít motorku s řazením, ale pouze do 50 cm3, 4 kW a s maximální rychlostí do 45 km/h.

    franta

    v roce 1969 A/400 Kč….B/800 Kč dnešní ceny nevím

    radim

    prostě se z řidičáků stal byznys.. ekonomika se točí a prý bude bezpečněji…ale není to pravda… je to o lidské mentalitě a systém tuto mentalitu nějak nepodporuje a podmentalitu dostatečně netrestá…pokud se někdo z nehody může vykoupit vyšší pokutou a jezdit dál, je celé snažení o bezpečnost na cestách zcela zbytečné.

    Sonyk

    U skupiny A jen ctyrkolky do 400kg a 15kw chapu to tedy tak ze s beckem muzu jakoukoliv ctyrkolku? O me nejde mam vsechny acka uz nekolik let i b a c, ale chtel bych ctyrkolku pro manzelku ktera ma jen b.

    Sonyk

    Presne . Nehlede na papirove priskrceni ale ve skutecnosti nic. Jen tahat prachy z lidi.

    milomoto

    Vynásob dnes deseti a dostaneš se na ceny nejslušnějších autoškol…

    Tomáš

    Kdo má jen B, musí jen s automatem, protože ho oficiálně v autoškole neučili řadit na motocyklu.

    Charlie

    Nedávno sem také řešil ale dle zákona a u prodejcem sem byl ubezpečen že na B mohu řídit čtyřikolku jelikož zákon hovoří jasně řidičské oprávnění skupiny B opravňuje řídit dvoustopá vozidla do 3,5 tuny. A  asi to tak bude jelikož už mě na čtyřkolce zastavovali a bylo vše ok

    Sonyk

    Diky

    Westík

    Dobrý den mam dotaz jelikož vlastním již skupinu A1 ,A2 tak potřebuji vědět co musím udělat proto abych měl skupinu A .
    Jestli musím dělat dodatečně nějaké zkoušky ,testy ,jízdy a kolik cca stojí dodělat tu skupinu A
    Jinak skupiny A1aA2 již vlastním 15let.

    Petr

    Pokud je mi známo, sjednocené to, bohužel, není. Na fórech a Facebooku jsem se porůznu dočetl, že by to mělo jít snad na Slovensko, do Polska a Rakouska. Ale ověřené to nijak nemám, taky po tom příležitostně pátrám…

    Honza

    Pokud jsi ještě po staru získal skupinu AM automaticky ke SK B a SK A1 jsi získal až se změnou vyhlášky, tak můžeš řídit do 50ccm moto jak s automatem, tak s manuálem. Nad 50ccm do 125ccm jen s automatem. Proto tam máš u AM tu poznámku.

    Honza

    Dnes se skupinou B skupinu Am automaticky nedostaneš. Dostaneš pouze skupinu A1 s omezením na automatickou převodovku. V zákoně 361/2000 Sb. o provozu se píše toto „§ 81 (1) Řidičské oprávnění udělené pro skupinu: c) B opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny A1 s automatickou převodovkou a vozidel zařazených do skupiny B1“ takže žádné Am tam není. Pokud jsi si v 15-ti udělal Am, nebo pokud jsi získal Am k B před platností tohoto zákona, tak ti sk Am zůstává a opravňuje tě k řízení moto do 50ccm jak s automatem, tak s manuálem. Nad 50ccm do 125ccm jen s automatem. Pokud Am nemáš, tak vše do 125ccm jen s automatem.

    Honza

    Musíš dojít do autoškoly, domluvit se, že chceš rozšíření. Nevím jak jinde, ale v Olomouci se cena pohybuje 2000-3000,- Kč. Zkouška se skládá pouze z jízdy s komisařem, takže žádné testy, žádná technika. Doporučuji si ovšem dokoupit kondiční jízdy v autoškole, protože jak všichni víme, v autoškole se jezdí jinak, než potom v normálním provozu. ????

    Ja

    Zastavil mě policista na 4kole ccm350 manuál ,začal mi nadávat že nemám řidičak tak jsem mu ukázal že mám řidičské oprávnění B a AM a on furt říkal že na to nesmim ,tak jsem mu odvětil že řídim dvoustope motorové vozidlo ,pojistku mám placenou STK v pořádku ,byl ten stroj psán na mě ,tak zavrtel hlavou vrátil mi papíry a nechali mě .Tak nevím co mužu a nemůžu, čtyrkolu už nemám a policajty nedraždim řídičak už mě nejakej patek živí 😉

    Honza

    To je dobrej tip, he he. Koupim štyrkolku, kerá má v papírech, že to je traktor, abych na tom moh jezdit bez helmy. A taky mam takový podezření, že skupina T na tu traktorovitou štyrkolku musí bejt jedině v případě, že to má maximální přípustnou hmotnost víc jak 3,5 tuny. Když míň, tak stačí béčko. Ale jinak je mi to celkem jedno, he he, protože když jsem se naposledy díval do svýho řidičáku, tak jsem v něm našel, že mam i skupinu T. Zato ale nemam prachy, he he, abych něco koupil, a místo na to taky nemam, abych to měl kam dát.

    Honza

    A to platí vod kdy?

    westík

    Mnohokrát děkuji za odpověd.

    Honza

    To je běžný, že policajti taky nevědí, s čim mužeš jezdit a s čim ne. A platí to právě hlavně u motorek, tříkolek a štyrkolek – vo něco míň častějc u souprav motorový vozidlo a přívěs. Takže když na něčem takovym jedeš, tak dycky musíš počitat s tou možností, že pokud tě zastaví polda, tak ti bude tvrdit, že to řídit nesmíš. Sou tři druhy poldů: první druh poldů je ten, na kerýho’s narazil ty – že policajt chvíli dělal chytrýho, ale pak tě nechal bejt. Takže i kdyby měl nakonec pravdu a ty na tom vopravdu jezdit nesmíš, tak už tě za to žádnej flastr nečeká. Druhej druh poldů je ten, kerej sice taky nebude vědět, jestli s tim mužeš jezdit nebo ne, ale přesto si bude trvat na svym, že nesmíš, a zároveň bude poctivej, tak to dá do správního řízení, abys dostal flastr vod vobecního úřadu. Čili pak tě muže zachránit jenom to, když ty úředníci ve správnim poctiví nebudou a vys*rou se na to. Protože pro ně by to znamenalo taky práci navíc (zjišt’ovat si u ňákýho právníka, jestli na tom mužeš jezdit, nebo ne, když se u toho krásně mužou vyskytnout eště další komplikace, kerý se nedaj předvídat), takže se na to rovnou vys*rou. No a třetí druh poldů je ten, kerej taky nebude vědět, jestli s tim mužeš jezdit, nebo ne, a proto ti radši nebude řikat nic (protože když nevim, tak aspoň držim h*bu), a zároveň ani nebude chtít sám sobě přidělávat práci, tak to ani nebude dávat do správního řízení. Takže zase – i kdybys na tom vopravdu jezdit nemoh, tak žádnej flastr nebude. No a jinak eště taková malá užitečná rada – vyplatí se poldům říct, že u sebe nemáš ani řidičák, ani malej techničák. Řidičák kuli tomu, aby ti ho nemohli vodborně řečeno zadržet, protože vod tý chvíle už nesmíš pokračovat v jízdě, a malej techničák kuli tomu, aby si nemohli zjistit technický údaje toho stroje. Protože když nevědí technický údaje toho stroje, tak to nemužou dát do správního řízení, protože by nevěděli, co by vlastně do toho správního řízení měli napsat – na čem že’s to jel. Tim pádem žádnej flastr taky nedostaneš. Čau!

    Ušák

    Thajsko je jiny svet, zapomente na pravidla, predpisy a vsemozna narizeni, prikazy a zakazy. V Thajsku jezdi na motorkach vsichni bez rozdilu veku ci motorizace stroju. S policii se tam prakticky nesetkate. A pokud se s ni setkate a budete mit na hlave helmu, tak si vas nevsimnou, nezajimate je… Pujcit si v Thajsku motorku a jezdit na ni, je stejne snadne jako koupit si u Alberta rohlik 😉

    Usak

    A v technicaku mate ctyrkolku zapsanou jako motorku?

    M.K.

    Presne tak, navyše môžeš na týchto motorkách jazdiť aj mimo územia ČR. (Pravidlo o skútroch do 125 ccm na B-čko platí len v ČR a pár vybraných krajinách.)

    M.K.

    No podľa európskych direktív by na štvorkolky mali byť skupiny AM, B1 a B; inými slovami, kto má B (tá zahŕňa aj AM a B1), mal by môcť jazdiť na akejkoľvek štvorkolke, či už otvorenej alebo uzavretej.

    M.K.

    Vo všeobecnosti nie, ale veľa krajín to umožňuje. Podľa Wikipédie:
    B licence holders in Czech Republic (only motorcycles with automatic transmission), Italy, Latvia, Malta, Slovakia (after two years and only motorcycles with automatic transmission), Spain (after three years), Poland (after three years), Portugal (at least 25 years old or additional licence for mopeds) and Belgium (only with a Belgian Driving Licence, after two years) are allowed to drive motorcycles not exceeding 125cc within the respective countries. In Austria (after five years, training of 6 hours), France (after two years, a training of 7 hours), Luxembourg (after two years, training of 7 hours) and the United Kingdom (Compulsory Basic Training), a practical training without exam is needed for B licence holders.

    Čiže V Taliansku áno, DO Talianska to bude horšie – neviem, či Rakúšania robia autoškoly aj pre vodičov z iných krajín a ak áno, asi to bude po nemecky…

    M.K.

    Noví vodiči nedostanú A1 vôbec, iba (nové) AM. Takže na rozdiel od nich môžete jazdiť aj na motorkách do 50 ccm rýchlejších ako 45 km/h.

    M.K.

    AM je súčasťou A1, takže s A1 môžeš jazdiť na 50 ccm aj 125 ccm.

    S Tvojou kombináciou je to do 50 ccm čokoľvek a 50-125 iba s automatom.

    M.K.

    Paragraf 81 odsek 2. AM sa dáva ku všetkému okrem T-čka.

    M.K.

    Spýtajte sa predajcu – na schválenie ako trojkolku alebo štvorkolku je treba rozchod min. 460 mm (ak sa nemýlim) a prevádzkovú brzdu pôsobiacu na všetky kolesá (t.j. nie ako na motorke, kde je obvykle jeden brzdový ovládač – páčka na predné koleso a jeden – pedál alebo páčka u skútrov na zadné), obvykle pedál. Piaggio MP3 „LT“ tieto požiadavky spĺňa, bez LT (obvykle) nie. Ako je na tom Quargo (Quadro?) neviem, spýtajte sa predajcu, eventuálne sa popozerajte po brzdovom pedáli.

    Tomáš Beran

    S ohledem na množství dotazů k článku tyto otázky zpracuji tento týden do samostatného článku a na všechny odpovím.

    Kamil

    Co myslite tim brzdovym pedalom. co nanem zjistim.Piaggio quargo ctyrkolka jesice vykon 13KW ale objem valcu 686cm3 kategorie L7e nato mi asi skupina B A1 nebude stacit asi budu muset mit A .Myslim ze prodejci ani sami nevi.

    Bivoj

    Stadion je moped ( má šlapadla ) takže AM, kdo má B , má i AM

    Mickey

    Do Thajska jezdím pravidelně již několik let. Jednu dobu jsem tam i studoval na univerzitě. Letos jsem tam byl 5 měsíců a jezdil denně ve velkém městě. Kontroly jsou na denním pořádku. Poslední dobou opravdu velmi časté. Nevím jak v turistických letoviscích, ale ve městech kontrolují poctivě. Helma+řidičák+mezinárodní řidičák jsou nutností, jinak je pokuta. Jezdil jsem však na honda Wave 125 poloautomat, kde se řadí nohou a to bylo vždy bez problémů. Mám pouze sk. B.

    Niki

    Chci se zeptat jestli to chápu dobře. Takže když mám řidičák na skupinu B. Můžu řídit motorku 125ccm ale jedine s automatickou převodovkou?..

    Tomas

    Nemáte náhodou někdo zkušenosti s elektro skútrem? vyplatí se to? jaký to má dojezd a výkon?

    Erik

    Určitě se to vyplatí, když si koupit elektro skútr, tak máte úplně jiné náklady na provoz, nemusíte se o něj ani tak starat. Můj skútr na jedno nabití ujede až 100 km.

    Tomas

    Vy máte přímo zkušenost s elektro skútrem? můžete mi poradit, kam se jít po skútru podívat?

    Erik

    Mám skútr n-sport od niuskutry.cz, koupil jsem ho dokonce přes alzu, je to opravdu skvělé svezení, o skútr se nemusí nijak zvlášť pečovat.

    Václav

    A Fichtl je tedy na 125 protože má v Tp konstrukční rychlost 65 km/h

    Václav

    Dan „Jak je to z hlediska zákona se stroji s poloautomatickou převodovkou a motorem 100 až 125ccm? Stačí sk. B? “

    Jen doplním pro budoucí tazatele: Lze říit s B i když v TP je napsáno manual.z hlediska řidičského oprávnění je na to pohlíženo jako na skútr s automatickou převodovkou.
    https://www.mdcr.cz/Ministerstvo/Zadost-o-poskytnuti-informace-(1)/Poskytnute-informace/Definice-automaticka-prevodovka-u-motocyklu

    Musile si uvědomit, že my tzn ČR a Sk jsem si uzpůsobili zákony, tak e můžete řídit motorku 125 s automatem k B. Ale výrobci nereflektuji na každou výhlášku státu.. Všude jinde v Eu je potřeba na 125 řidičák, jen u nás nepotřebujete. Takže je se třeba řídit zákonnou vyhláškou daného státu, Z výše uvedeného plyne, že motocykl nevybavený ruční pákou spojky, ale samočinně nemění převodové stupně z hlediska řidičského oprávnění (podle zákon č. 361/2000 Sb.) na takový motocykl nahlíží jako na vozidlo s automatickou převodovkou. No a pak si stačí jen zamyslet “ je to automat, je to do 125 ccm a nemá to více jak 11 kw? Splňuji , mohu řidit s B.

    Jindřich

    Dobry den, chci sednout na motocykl simson s 51 mam v ridicskem prukazu napsano skupinu am a1 79 (50cm3). Na internetu jsem se dočetl ze stim to kódem v řidičáku se me max. konstrukcni rychlost 45km netýká. Muze prosim odpovědět děkuji

    Simona

    Dobrý večer, mám otázku, když k B můžu mít 125ccm s automatem, lze si v autoškole jen doplatit jízdy, abych mohla jezdit 125ccm manuál?
    Děkuji za odpověď.

    Dusis

    Můžu řídit chopra 125 ccm s Beckem

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist