Revoluce v Porsche: společná platforma pro 911, Cayman a Boxster i osmiválcové 988 proti Ferrari 458

Německá sportovní značka se chystá na zemětřesení - její příští modely budou spočívat na modulární platformě a pohánět je bude nová generace motorů.
revoluce-v-porsche-spolecna-platforma-pro-911-cayman-a-boxster-i-osmivalcove-988-proti-ferrari-458-1100x618.jpg Zdroj: archiv redakce

Jak se zdá, vývoj automobilů dospěl v Porsche do zlomového bodu. Výrobce si ve střednědobém plánu stanovil za cíl prodávat až 200 tisíc automobilů ročně, což podle dosavadních pravidel a se současným portfoliem produktů není dost dobře možné. Do konstrukce aut navíc stále intenzivněji zasahují bruselské paragrafy a pokuty a tak je Porsche nuceno udělat dosud nevídaný technologický krok.

Jeho budoucí stroje s motorem vzadu a uprostřed dostanou společnou modulární platformu, kterou v příštích letech pravděpodobně využije další koncernová značka – Lamborghini – a to rovnou i její vlajková loď nahrazující Aventador.

Přesun zmiňovaných modelů na novou konstrukci má proběhnout do roku 2019, dost možná však „modulární“ a „platforma“ nejsou v kontextu neobvyklé variability daného šasi těmi správnými výrazy. Třeba jen výkony chytané rodiny automobilů spočívajících na nových základech se budou pohybovat od 280 do více než 600 koní.

Pokud můžeme věřit kolegům z týdeníků Autocar, kterým se v tomto směru podařilo posbírat množství informací od svých „důvěrníků“, větší část přídě a deformační struktury a stejně tak i prostor pro posádku bude identická, konstruktéři si však ponechají značný prostor pro diferenciaci.

Kupříkladu přední náprava bude pokaždé jiná pro Boxster, Cayman i 911 a navíc dvě další verze budou muset zvládnout přenos výkonu na přední kola – jedna klasicky mechanicky, druhá skrze elektromotor. Nápravy u hybridů navíc budou muset přenášet individuální síly na pravé a levé kolo a pomáhat tím vozům zatáčet a akcelerovat na výjezdech ze zatáček.

Variabilní však bude nejen zavěšení, ale logicky se musí dotknout také odpružení a brzdových systémů, což znamená, že jednotlivá auta dostanou vlastní kotouče, třmeny, odlišné tlumiče i pružiny a to navíc v závislosti na konkrétním typu i motorizaci.

Totéž bude platit i pro střední část architektury. Aby Porsche dokázalo na jedné platformě stavět roadstery, kupé, targy či kabriolety s různě umístěnými motory, bude nutné zavést do výroby konstrukční techniky používané v leteckém průmyslu a pomocí lepení, nýtování a svařování pokaždé aktualizovat a přestavět základní strukturu pomocí co nejlehčích materiálů jako jsou hliník a kompozity.

Radikální modernizace ale neskončí jen u platformy, dotkne se rovněž pohonných jednotek. Původně se mělo za to, že Porsche v rámci downsizingu připravuje akorát návrat přeplňovaných čtyřválců, jak to ale vypadá, jde o celou rodinu nových, modulárních agregátů.

Podobně jako v případě BMW, i tady by měl mít jeden válec objem půl litru, jejich písty nicméně zůstanou v horizontální poloze. Čtyřválec s objemem dvou litrů dostane přeplňování a v základním provedení nabídne kolem 280 koní, zatímco jeho špičková varianta vydoluje ze svého vnitřku až 350 koní.

Pokud v tuto chvíli očekáváte špatné zprávy pro dosavadní atmosférické ploché šestiválce, něco na tom asi bude. Po nedávných technických problémech modelu GT3 si Porsche uvědomilo, že tyto jednotky dosáhly svého přirozeného vrcholu. Původně si konstruktéři mysleli, že se můžou dostat až na 4,2 litru bez toho, aby byly písty i další pohyblivé součástky vůči zbytku motoru příliš velké a těžké z pohledu přirozeného vyvážení, realita ale byla poněkud jiná.

Právě proto se v Porsche pustili do vývoje nové generace atmosférických i přeplňovaných motorů, která kromě dvoulitrového čtyřválce přinese s velkou pravděpodobností třílitrový šestiválec a ve vrcholné podobě pak čtyřlitrový plochý osmiválec o objemu 4,0 litru. Právě tato pohonná jednotka se má dostat do sportovní vlajkové lodi, interně vyvíjené pod kódovým označením 988.

Informátoři hlásí, že testovací prototyp motoru dostal až čtyři turbodmychadla a výkon přes 600 koní, aby mohl konkurovat vidlicovému osmiválci 4,5 l ve Ferrari 458 Italia, ačkoli je pravděpodobné, že v roce 2017, kdy má nový supersport Porsche dorazit, budou už i ve Scuderii, respektive v modernizované 458 využívat přeplňovaný motor.

Pochopitelně čtyřlitrový osmiválec typu boxer nabídne Porsche možnost vytvořit hned několik výkonových variant či už s turbodmychadly anebo bez nich, co se ale neví, jestli se tento motor může dostat také do devětsetjedenáctky. Zdroje naopak potvrzují, že se spalovací motory budou kombinovat s hybridními technologiemi, blízkými tomu, co jsme viděli u modelu 918 Spyder.

Pochopitelně musíme připustit, že výše uvedené informace nemusí být zcela přesné a dokonce můžou být i záměrně zavádějící, jako takové však současnému trendu neodporují a zdají se být logické, i když pro konzervativnější příznivce nemusí být ve všech směrech příjemné. Takže pokud v Zuffenhausenu skutečně proběhne to, co se nyní rýsuje, je dost možné, že to pro mnohé bude konec Porsche jak jsme jej dosud znali.

zdroj: Autocar

7.7.2014 12:04| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist