Retro: Seat Leon FR 2.0 TDI

Jablko sváru. Tohle je model, u kterého dochází na lámání chleba. Víte, proč upřednostňujete benzín před naftou, či naopak? Rychlý Leon to rozlouskne.

  • Dynamika 4

  • Chování na silnici 4

  • Provozní náklady 4

  • Praktičnost 4

  • X-Factor 4

  • Celkové hodnocení 4

Pozn. redakce 2.3.2012: Pět let je v automobilovém světě zatraceně dlouhá doba. Dnes už se nad tím například nikdo nepozastaví, ale právě před pěti roky byl sportovně pojatý automobil s dieselem zjevení. Jak si tehdy vedl v redakčním testu Leon FR 2.0 TDI, který dnes pořídíte v bazaru od necelých 200 000 korun?Není to tak dávno, co jsem se v editorialu rozepsal o rozdílech mezi naftou a benzínem, nebo spíš o rozdílných pohnutkách lidí, kteří horují pro jednu, či druhou stranu téhle moderní bitvy. Pokud jste to nečetli, došel jsem k závěru, že nelze postavit jedno z paliv na piedestal a druhé zavrhnout, u obou lze s klidným svědomím říct „ano, ale…“ Potom už jen záleží na každém člověku, jestli si dokáže přiznat své skutečné preference. Opravdu hodláte jezdit sportovně, nebo se tím jen chvástáte před kamarády a ve skutečnosti jsou vaším denním chlebem dlouhé štreky po dálnicích?

Seat Leon fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Seat Leon fotogalerie

Nic proti hospodskému chvástání, po pár pivech to potká každého z nás. Trochu smutným faktem dneška je, že řízení auta je už tak jednoduché a v podstatě běžné, že si osmdesát procent řidičů myslí, že jsou téměř mistři. Že zrovna oni řídí opravdu, opravdu dobře. Přitom z matematické podstaty věci vyplývá, že nadprůměrně nemůže řídit víc, než necelá polovina majitelů řidičáku. Spousta ostrých jezdců spatřuje základ pojmu „sportovní svezení“ v tom, jak mohutně auto zatáhne, když se podřadí na čtyřku a vjede do levého dálničního pruhu.Uznávám, že v téhle disciplíně dosahují některá turbodieselová auta přímo omračujících výsledků a Leon FR, který mám dneska pod rukou, je toho zářným příkladem. Stačí dostat velké turbodmychadlo do správných otáček a budete mít pocit, že vás někdo přivázal na napnutou gumu a pustil. Celých 350 Nm točivého momentu vás vezme a jako hračku pošle kupředu.

Na dálnici můžete skutečně kralovat. Uhlazená karoserie v dráždivě červeném laku, se slušivými velkými koly a mírně agresivnějšími nárazníky a spoilery vám zajistí respekt už u pumpy, nekompromisní pružnost zdrtí většinu těch, kteří by s vámi chtěli držet krok. Má to ovšem háček.

Tenhle motor je totiž „jenom“ dvoulitr a dostat z něj 170 koní a 350 Nm vyžaduje použití velkého a hodně natlakovaného turbodmychadla. Jako ve všech podobných případech se pak řidič musí smířit s daní v podobě zhoršené linearity přísunu výkonu. V praxi to vypadá tak, že do 1500 ot./min. se skoro nic neděje, pak začne motor mírně ožívat a v 1800 ot./min. najednou přijde všech 350 Nm najednou. Přední kola s tím mají spoustu práce a pokud mohu něco vřele nedoporučit, je to plný plyn ve vlhké zatáčce. Předek vám totiž ujede okamžitě, i když máte všechny elektronické pomocníky v poloze „zapnuto“. Volant je navíc dost otupělý (zjevně proto, aby se do něj nepřenášelo moc výkonu při zrychlování), což nějaké rychlé korekce výrazně ztěžuje. ESP sice reaguje vzápětí, výkon vám sebere a nakonec auto srovná do latě, ale těch pár desítek centimetrů může znamenat ránu do svodidel, nebo – hůř – do protijedoucího auta.Možná to vypadá, že tu zbytečně maluju na zeď příliš velké čerty. Varování před nedotáčivostí na vlhké silnici přece platí u všech silnějších předokolek. Potíž je v tom přísunu výkonu. Prostě si jedete, opřete se do plynu, nic moc se nestane, tak se opřete ještě trošku a najedou máte plné ruce práce, abyste zůstali ve svém pruhu. Neříkám, že se na to nedá zvyknout – s trochou předvídavosti a cviku budete v tomhle autě zatraceně rychlí. Musíte počítat s hodně častým řazením, abyste motor udrželi v úzkém poli optimálních otáček. Šestistupňová převodovka vám to usnadní hladkým a přesným chodem a dobře voleným odstupňováním, ale rád bych dostal do ruky člověka, odpovědného za tvar hlavice řadicí páky. Je totiž příliš velká a v redakci a okolí jsme nenašli ani jednu ruku, do které by padla. Vzhled není všechno, páni designéři… Osobně bych v tomto případě vyhledal pomoc tunerů a vyměnil hlavici za nějakou opravdu sportovní. S ní půjde řazení o poznání líp a FR TDI bude opravdu hbitý.

Jenže si nemůžu pomoct a musím srovnávat. Leon totiž existuje i v benzínové verzi FR TFSI, s úchvatným dvoulitrovým turbem, které nejvíc proslavil Golf GTI. Má o 30 koní víc a stojí, držte se, o 31 tisíc míň. Táhne krásně a jeho projev je ve srovnání úchvatně lineární. Jistě, má o něco vyšší spotřebu, ale na rovinu: pokud vám opravdu jde o občasné sportovní ježdění (a teď fakt nemyslím „180 do Loděnickýho kopce, tykrávo“), tak vás těch 60 korun na 100 km nerozhází. Při srovnatelné jízdě si benzínový motor opravdu vezme jen o dva litry víc. Když na to budete hodně šlapat, rozdíl se pochopitelně zvýší, ale jen málokdo si pojede zařádit každý den… A ještě se chtě nechtě musím zastavit u zvuku. Hrdelní zpěv benzínového dvoulitru bych sice nezařadil do svého Top 10 nejlepších benzíňáků, ale pořád je to pěkný zvuk se skutečným sportovním nádechem. Něco takového se o „tédéíčku“ nedá tvrdit ani hodně velkým omylem. Už je to obehraná vesta, takže to spláchnu prostým konstatováním, že pumpe-düse patří svým projevem do dieselového dávnověku. Ať se zvuková izolace činí jak chce.Dieselový Leon FR je tedy autem pro ty, kterým o ty zakroucené okresky zas až tolik nejde. Z pohledu těchto zákazníků jde o celkem slušnou nabídku. I přes svůj poměrně kompaktní vzhled totiž uvnitř nabízí překvapivě dost místa. Spousta kolegů si stěžovala, že tmavý interiér Leonu působí klaustrofobicky, smutně a neútulně. Asi jde o osobní vkus, protože mě černé a hodně tmavě šedé plasty vadí o poznání méně, než u jiných značek obvyklá směr tří až čtyř odstínů světle šedé. Navíc platí, že čím tmavší plast je, tím vypadá kvalitněji, i když při pohmatu zjistíte, že není ani měkčený. Hluboké sedačky s vyšitými logy FR vás pevně obejmou a červené podsvícení palubní desky navodí sportovní atmosféru.

Zájemce o „dieselový sporťák“ je určitě prakticky založený člověk, takže pojďme nahlédnout i do zavazadelníku. Na to, jak má Leon kulatou karoserii, je tu poměrně dost místa (341 litrů), takže žádné nepříjemné překvapení ani tady. Snad jen to, že se při jeho případném zvětšování sklápěním zadních sedadel musíte smířit se zhruba pěticentimetrovým schodem a tím, že se opěradla nesklopí do úplně vodorovné polohy, jak je dnes u modernějších aut obyklé. Praktického člověka bude určitě zajímat i cena. Ta činí 693 900 Kč a to je za takhle rychlé, dobře vybavené a navíc velmi pohledné auto až neskutečně slušná nabídka. Vždyť Octavia RS s tím samým motorem stojí o plných 86 tisíc víc.

Leon FR je skutečně úhelným kamenem. Dělí své majitele na milovníky okresek a na ty, kteří už z „blbnutí v zatáčkách“ vyrostli a potřebují devastující dálniční teleport. Důležité pro Seat je to, že obě skupiny mají na výběr. První TFSI, druhá TDI.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)8,6
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, turbodiesel
Zdvihový objem (cm3)1968
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)170 koní v 4200 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 Nm při 1800 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)208
Spotřeba paliva (l/100 km)8,0/5,2/6,2 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1331
Zavazadlový prostor (l)341
Ceny
Základní cena modelu693 900 Kč
2.3.2012 7:55

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist