Srovnávací trojtest: Mercedes GL vs. Land Rover Discovery vs. Volvo XC90

Na nový Mercedes GL-class platí rčení „větší než život“. Dokáže ale přetlačit dva prověřené rivaly od Volva a Land Roveru?

Velké off-roady mají v poslední době těžký život. Na vřesovištích, horách a vymletých cestách určitě vypadají jako doma, ale ve městech se jim dostává posměchu a negativní pozornosti (zejména v některých zemích). Pokračují debaty o jejich neúspornosti a velikosti, ale co se týče kupujících, tento segment je stejně oblíbený, jako dřív. Neoddiskutovatelnými králi mezi uživateli velkých SUV ovšem nejsou žádní z evropanů, ale američané. Na jejich silnicích jezdí 29 milionů velkých teréňáků.

Poslední prémiový model, který se v USA představil, teď dorazil i k nám. Nový Mercedes-Benz GL-class chce navázat na úspěch menšího modelu M-class. Než prodávat jeden prémiový off-road, němci se rozhodli vyrábět rovnou dva. Sdílí sice spoustu mechanických dílů, ale zákazníkovi dávají možnost volby velikosti i vnitřního prostoru. Oba je montují v Alabamě, ale jen GL má sedm míst. Jenže GL není jediným nováčkem v kategorii: Volvo XC90 se stalo hitem hned po svém uvedení na trh v roce 2003 a teď je čerstvě po faceliftu. Navíc švédi vyslyšeli volání amerického trhu a nabídli motor V8 o objemu 4,4 litru.

Jenže je tu ještě třetí hráč a pro mnohé favorit třídy: Land Rover Discovery s věhlasnou průchodností dá novému Mercedesu zabrat v terénu, zajímco sedmimístný interiér zajistí konkurenceschopnost i na poli praktičnosti. Bohužel se nám však na test nepodařilo sehnat osmiválcový model, takže jsme vzali zavděk dieselovým motorem TDV6.

Které SUV bude nejlepší směsí prostoru, praktičnosti, chování na silnici i v terénu a provozních nákladů? Čtěte dál.

 

Mercedes-Benz GL500

Je celkem obtížné najít v tom rozhodnutí logiku. Většina ostatních výrobců prostě nabízí svá SUV se sedmi sedačkami, tak proč německá značka přišla se dvěma oddělenými modely?

Odpověď, alespoň podle vedení automobilky, leží v lepší volbě pro zákazníky. To mají tedy pravdu, protože pokud jde o Mercedesy s pohonem všech kol, nabídka nezahrnuje jen třídy M a GL, ale také šestisedadlový MPV crossover R-class. Zdá se to jako ekonomicky nákladná strategie, ale na druhou stranu zaručuje plošné pokrytí trhu.

Vlajková loď terénních Mercedesů navíc nemá vůbec žádný problém se získáním pozornosti. Je ohromná – o 250 mm delší, než kterýkoli ze soupeřů a s rozvorem o 160 mm delším, než u M-class. Jeho design i hrubé rozměry z něj dělají impozantní vůz.

Kromě toho to také znamená, že má ohromný interiér. Plochá podlaha zajišťuje dost místa na nohy dokonce i prostřednímu cestujícímu v druhé řadě sedadel a všichni pasažéři mají vlastní ovládání klimatizace. Trochu podivné je, že přístup do třetí řady je možné pouze z pravé strany vozu – v jednosměrkách se pak může stát, že děti budou muset do auta lézt se silnice (o Anglii ani nemluvě). Třetí řada v Mercedesu nicméně nabízí nejlepší komfort ze všech přítomných a i přístup je v pořádku. Kromě soukromého letadla nás nenapadá nic jiného, co by sedm lidí odvezlo v takovém pohodlí.

S výčtem pozitiv jsme přitom ještě neskončili: Mercedes má i největší zavazadlový prostor. V pětimístném uspořádání má neuvěřitelných 750 litrů. A taky má nejlepší trik k machrování před známými: jeho třetí řada se sklápí elektricky, stačí jen stisknout tlačítko. Jasně, není to zrovna „drsné“ řešení, ale o tom GL není. Stačí se podívat na design interiéru a je jasno, tohle SUV spadá do kategorie „luxusní“.

Palubní deska má prakticky shodný design s M-class, čili očekávejte přehledná tlačítka, vysoce kvalitní materiály a robustní zpracování. Pocitu luxusního zboží, který umí vyvolat Mercedes, se žádný ze soupeřů nevyrovná. Skvělou polohu za volantem zajišťují sedačka i volant s nadprůměrnými dráhami nastavení, také výhled je skvělý. Jenom si chtě nechtě budete za volantem připadat maličcí, což může z první jízdy s autem dělat trochu stresující záležitost.

Vzhledem k tomu, že má GL v základní výbavě podvozek Airmatic, je nejenom velmi pohodlný, ale také naprosto uvolněný. Ještě větší údiv ale vzbuzuje chování karoserie v zatáčkách, zejména u auta vážícího téměř dvě a půl tuny. Vyzařuje z něj pocit stability a neochvějností a vzduchový podvozek pomáhá bojovat s bočními náklony. K tomu všemu má GL ještě zdaleka nejlepší řízení a všechno to doplňuje nadprůměrnými schopnostmi v terénu – mimo silnice si příliš nezadá s Discovery.

Jeho motor se dá prohlásit za diamant v koruně. Vidlicový osmiválec o objemu 5,5 litru udělí velkému a těžkému autu ohromující akceleraci: na stovku vysprintuje za 6,6 sekundy, takže za sebou nechá většinu hot hatchů. Sedmistupňová převodovka 7G-Tronic řadí hladce a rychle a pokud po tom toužíte, můžete řadit ručně, tlačítky na volantu. Co nás ale skutečně překvapilo, byla schopnost GL zastavit z rychlosti 100 km/h na fantastických 34,7 metrech.

Projeďte se v GL500 a nehledě na váš názor na velká SUV budete unešeni, jak je schopný, komfortní a dobře postavený. A navíc je to po nějaké době zase Mercedes se slušnou výbavou. Jenže také stojí o masivních 600 tisíc víc, než kterýkoli z jeho soupeřů, takže by to mělo být samozřejmé.

Jak chce ale automobilka ospravedlnit příplatek 629 000 Kč oproti M-class za pouhé dvě sedačky a trochu místa navíc, pro nás zůstává mystériem.

 

Volvo XC90 V8 Summum

Jen málokteré auto se dočkalo tak příznivého přijetí hned po svém představení, jako Volvo XC90. Jakmile se začlo prodávat, poptávka vysoce převýšila výrobní kapacitu a čekací doby se protáhly na měsíce. Líbilo se i novinářům, o čemž svědčí několik titulů auta roku. V mnoha případech to bylo první SUV, které v podobné anketě zvítězilo.

Klíčem k jeho úspěchu byl chytře vymyšlený interiér, ale svou roli hrál i úhledný design vnějšku. Není tedy divu, že nedávný facelift se vnějších tvarů příliš nedotkl. Mírně změněná mřížka chladiče, zrcátka v barvě laku, nové boční směrovky a zadní lampy – to je vše, čím se nový model liší.

Také uvnitř zůstává přehledný interiér prakticky beze změn. Přestože ale kvalita materiálů potěší, celkový dojem není tak exkluzivní, jako u Mercedesu. Interiér je ovšem skutečně dobře vymyšlený, protože navzdory menším vnějším rozměrům – XC90 je o 290 mm kratší, o 56 mm nižší a o 22 mm užší, než GL – pořád ještě nabízí použitelný prostor.

Sedadla v prostřední sedadle se dají individuálně posunout v podélném směru, a přestože prostor pro kolena není tak dobrý, jako v GL, na místo nad hlavou si stěžovat nebudete. Prostřední sedadlo má chytrou vestavěnou autosedačku a úložný prostor mezi předními sedadly můžete vyjmout, takže malé dítě může mít nohy na úrovni vašich zad. Menší rozměry Volva pocítíte až ve třetí řadě sedaček, je tam daleko méně místa a pohodlí se s GL nedá srovnat. XC90 má navíc menší zavazadelník ve kterékoliv konfiguraci, i když rozdělené páté dveře jsou (podobně jako u Discovery) velmi užitečné.

Pozice za volantem je nižší a konvenčnější, než u obou protivníků. Těžiště se tím pádem zdá být níž a XC90 se řídí více jako běžné auto. Ve skutečnosti ale nemá o nic víc přilnavosti a v zatáčkách se víc naklání. Řízení je velmi lehké, ale Volvu se naštěstí už podařilo odstranit nepříjemné zpětné rámy, které byly cítit ve volantech prvních modelů. Přestože ve městě se s ním žije naprosto bezproblémově, na otevřené silnici postrádá sebedůvěru Meredesu, zejména při přímém srovnání jízdního komfortu.

Můžete si objednat sportovní podvozek s tužšími stabilizátory, tlumiči a upraveným řízením, ale podle nás je testovaný model lépe vyvážený. Zkrátka a dobře, není žádným překvapením, že na konvenčních pružinách auto nejede tak hladce, jako soupeři se vzduchovými podvozky.

Šestistupňový automat Volva je nový a představuje velký pokrok. Řazení už tolik nepocítíte a přenos síly na kola je velmi kultivovaný – i když pořád ne tak, jako v Mercedesu. To samé platí o osmiválci. Jednotka o objemu 4,4 litru potebuje překvapivě těžkou nohu, aby ze sebe vydala to nejlepší, ale její zvuk je nádherný a zůstává kultivovaná v jakýchkoli otáčkách.

S výkonem 311 koní je Volvo o 77 koní slabší než GL a má o 90 Nm méně točivého momentu. Jenže XC90 je také o pořádných 343 kg lehčí. Na silnici ale své výhody neumí využít dostatečně. Sprint na stovku mu trval 7,8 s, tedy o více než sekundu déle a schází mu i neoblomná průraznost GL ve středních otáčkách. Na první V8 od Volva jsou to ale výkony víc než dobré.

A to jsme se ještě nedostali k cenovce. Je o neuvěřitelných 600 000 Kč levnější, než GL500 a ve standardní výbavě nabízí takové věci jako vyhřívaná kožená sedadla s polohovou pamětí. Ve skutečnosti si můžete objednat tu nejvyšší výbavu, nebo zaškrtat celý seznam příplatků a pořád nebudete na ceně Mercedesu…

 

Land Rover Discovery TDV6 HSE

Jméno s dlouhou historií. Land Rover v poslední době dokazuje, že umí nést své dědictví hrdě. Je spousta důvodů, proč najít zalíbení v Discovery, ale nejvíc pozornosti přitahuje právě její vzhled přerostlého autíčka na hraní. Dokáže být zároveň moderní, nepřeplácaný a drsný a Disco tak vypadá doma za stodolou i před špičkovou restaurací.

Design popírající kastování byl vždycky silnou stránkou Discovery, ale není žádných pochyb, že se její poslední inkarnace posunula na žebříčku výrazně vzhůru. Dosvědčuje to robustní zpracování uvnitř i zvenku – přestože interiér vypadá spíš jak u off-roadu, než u limuzíny. Plasty ve srovnání s luxusní atmosférou uvnitř Mercedesu působí trochu levně.

K dispozici máte dvojitou schránku spolujezdce a všechny poličky a držáky na nápoje mají vyjmutelné a omyvatelné plastové vnitřky. Některá tlačítka na středové konzole jsou trochu malá, ale dotyková obrazovka je ve snadném dosahu a poloha za volantem, přestože celkem vysoká, je vcelku pohodlná. Podlaha je uvnitř dokonale plochá, takže prostřední sedadlo v druhé řadě je o dost pohodlnější, než ve Volvu. Značná výška Discovery (jen o 3 mm nižší, než GL) znamená také spoustu místa nad hlavou. Obě krajní sedadla se dají sklopit a posunout a poskytují tak přístup do třetí řady, kde najdete sedačky pohodlné, ale umístěné o poznání blíž k sobě, než v případě GL.

Také místa na nohy je méně, přestože Land Rover má v tého oblasti víc prostoru, než XC90. Všech pět zadních sedadel se dá kompletně sklopit do podlahy, čímž si vytvoříte praktický nákladní prostor o největším objemu ze všech testovaných – 2558 litrů.

Další prvenství Discovery získává v kategorii kultivovanost. Přestože měla pod kapotou diesel, v tomhle provedení HSE jsme načetli při 50 i 110 km/h nižší hladinu hluku, než v GL500. Při jízdě téměř neslyšíte hluk od silnice a jízdní komfort je bez chyby. Pneumatický podvozek Land Roveru interiér skvěle izoluje – jednoduše řečeno, pokud jde o jízdní vlastnosti, tohle je jedno z nejlepších SUV, jaké si můžete koupit. Je uklidňující a nenáročné na řízení, ale odpočinkový režim musíte zvolit i při průjezdu zatáček – pokud je budete „řezat“, britský off-road začne být těžkopádný.

Není divu, při hmotnosti přes 2,5 tuny je ještě těžší, než GL500 a při jízdě je to znát. Disco má pomalejší řízení, než oba soupeři, nicméně je stabilní a má uklidňující jízdní vlastnosti. Na jeho způsob jízdy si brzo snadno zvyknete.

Když pod koly zmizí pevný asfalt, Discovery ukáže vysoké schopnosti. Stejně jako u GL500 můžete zvětšit světlou výšku, zatímco chytrá elektronika Terrain Response nabídne více terénního umu, než 99% zákazníků kdy využije. Vzhledem k dieselovému motoru je přímé srovnání s GL500 nesmyslné. Pružné zrychlení není nejsilnější stránkou Discovery, takže předjíždění vyžaduje dobré plánování, ale jakmile se rozjedete, vůz si snadno udržuje rychlost.

Šestistupňový automat řadí hladce a vzhledem k tomu, s jakou hmotností se musí potýkat, dobrou práci odvádějí také brzdy. Brzdné dráhy se neprodlužují a pedál zůstává tuhý a neměkne.

S parkovacími senzory na obou stranách, satelitní navigací a koženým interiérem v základní výbavě je na tom Discovery stejně dobře, jako GL, takže nabízí výborný poměr hodnota/cena.

 

VERDIKT

 

3. místo: Volvo XC90 V8 Summum

Plusy: Sametový osmiválec a převodovka, skvěle rozvržené sezení, bezchybná bezpečnostní výbava, dobrá kvalita interiéru, pozitivní image

Mínusy: Méně prostoru, než soupeři, omezené terénní schopnosti, jízdní komfort horší, než u Discovery, drahý servis

 

2. místo: Mercedes-Benz GL500

Plusy: Skvělé jízdní vlastnosti na silnici, úchvatné jízdní výkony, dobrý v terénu, luxusní a prostorný interiér, elektrická třetí řada, brzdy

Mínusy: Cena, drahá příplatková výbava, masivní rozměry, vysoká spotřeba a emise, neliší se dostatečně od M-class

 

1. místo: Land Rover Discovery TDV6 HSE

Plusy: Podsaditý vzhled, robustní kvalita, vysoký jídzní komfort, funkční interiér, dokonalá kultivovanost, schopnosti v terénu, dvojité páté dveře, dobrá standardní výbava

Mínusy: Vysoká hmotnost, diesel nemá dost síly, interiér působí levně, levné materiály, těžkopádný v zatáčkách

 

ZÁVĚR

Mercedes GL500 je úctyhodný kus auta. Dokáže nabídnout dobrou směs terénních schopností a vytříbených jízdních vlastností na silnici, plus jízdní výkony, které přebijí jeho hmotnost. Kvalita interiéru je o třídu před ostatními a uvnitř je ohromující spousta místa. Mamutí vnější rozměry ale občas znamenají obtížné manévrování. Navíc je velmi drahý. Land Rover Discovery je podobně schopný teréňák, jako GL a i když jeho chování v zatáčkách a jeho jízdní výkony nejsou srovnatelné, je tichý, kultivovaný, robustní, univerzální a lépe se hodí k rodinnému využití. Ať už má dieselový motor, nebo V8, je také o dost levnější a zůstává naším favoritem. XC90 sice faceliftem trochu omládla, na své soupeře ale přesto o kousek ztrácí. Nevyrovná se zejména dynamicky, ale jeho systém sedadel zůstává tím nejlepším, co je k dostání a najdete v něm spoustu užitečných maličkostí.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)12,8
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec, nafta
Zdvihový objem (cm3)2720
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)190 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)440 Nm při 1900 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)13,2/8,7/10,4 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)2504 - 2718
Zavazadlový prostor (l)280/1260/2558
Ceny
Základní cena modelu1 489 000 Kč
13.12.2006 6:05

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist